Durant la lectura
"Les vacances d'estiu! Paraules màgiques! La sola menció em feia tremolar tot jo d'alegria.Totes les meves vacances d'estiu des dels quatre anys fins als disset (de 1920 a 1932), foren totalment idíl·liques. Estic segur que va ser perquè sempre vàrem anar al mateix lloc idíl·lic, i el lloc era Noruega.
Tret de la meva germanastra gran i del meu no tant gran germanastre, tots els germans eren de sang totalment noruega. Tots parlàvem noruec i tots els nostres parents vivien a Noruega."
Creeu un bloc amb la classe per parlar dels temes que més us cridin
Al final de la lectura veurem quantes etiquetes hi ha de cada tema i podrem constatar de quins temes es parla més i també quins han interessat més a la classe.
En grups de 4 o més persones, trieu algun tema que us cridi especialment l'atenció dels que us proposem a continuació:
- La medicina de principis del segle xx.
- La severitat a les aules.
- La vida infantil.
- Els viatges.
Aquí teniu alguns dels paisatges nòrdics que va
conèixer Dahl quan era petit.
La catedral de Llamdaff.
Dahl i els seus germans a Noruega l'any 1924.
Port de Rössesund.
Imatge d'Oslo.
A mesura que aneu avançant la lectura, anireu veient com el tema que heu triat surt una vegada i una altra. Anoteu les pàgines on surt, com s'exposa cada vegada i si es repeteix o no. Observeu com està tractat: si és un tema desgradable, observeu si es nota que l'autor li treu importància i en parla d'una manera més lleugera, o si es tracta d'una història divertida mireu si us sembla que exagera una mica per fer-lo més interessant del que hauria de ser en realitat.
És possible que llegint el llibre en descobriu més temes que us interessin. Anoteu-los i comenteu-los al bloc de la classe!
Roald Dahl explica, en el primer capítol, com el seu pare va sortir d'un poblet de Noruega i va arribar a França i després va acabar a Gal·les:
El pare de Roald Dahl.
Itinerari A: El recorregut del senyor Dahl
Els germans Dahl, pare i oncle de Roald, a final del segle xix emprenen junts el seu viatge d'immigrants. Dibuixeu-ne tot el recorregut fins que arriben a les ciutats on s'instal·len definitivament. Penseu a fer els recorreguts amb colors diferents.
Hi haureu de posar una mica d'imaginació i pensar en quins i quants pobles devien travessar fins arribar a França. Com us sembla que van fer tot el trajecte? I quan creieu que va durar?
Itinerari B: El viatge familiar a Noruega
Dahl també ens explica, al capítol de «Noruega», el viatge que feien cada estiu des de Llandaff fins a una illa remota de Noruega. Aquí, Dahl ens explica molt bé el recorregut i el mitjà de transport que utilitzaven segons el tram de camí que feien.
Quan hàgiu acabat el recorregut podríeu respondre les preguntes següents:
- Quants dies estaven de viatge?
- Quans vehicles diferents agafaven?
- Quant d'equipatge portaven?
Quan tingueu els dos recorreguts dibuixats, amb imatges i informació suplementària, cada grup fareu una entrada al bloc de la classe i afegir-hi l'enllaç que porti al mapa que hàgiu dibuixat.
Roald Dahl amb els seus avis a Noruega.
Després crea el viatge dels teus avis amb el GoogleMaps, afegeix-hi les fotos i acompanya'l amb una mica de text. Al text, pensa a posar-hi com faríem ara el mateix recorregut i quant de temps ens hi estaríem.
Després penja el text i l'adreça del teu mapa al bloc, i a veure quina és la ruta més exòtica de tota la classe!
Hem fet els mapes d'alguns dels recorreguts que proposava Dahl i hem vist que abans es viatjava d'una manera molt diferent. Però sabem exactament en quina època vivia Dahl? I els seus pares? Ja hi havia ràdio? I televisió? Quin era l'estat de les fronteres?
- Agafem primer l'època en què el seu pare s'escapa de casa amb 16 anys;
- després agafem el moment del naixement de Dahl i veiem què (no) hi havia en l'època de Dahl. Hi havia ràdio? Com escoltaven música? I televisió? Cinema mut o sonor? En color o en blanc i negre?;
- quan va al segon internat ja té 12 anys. Han canviat gaire les coses? Hi ha progressos importants en la història, en el camp de la medicina, per exemple?;
Dahl vestit amb l'uniforme de Saint Peter, l'equip dels cinc, a Repton i el bagul de Dahl a Saint Peter School.
4. quan troba la feina, marxa a l'Àfrica i després a la guerra.
Carta d'acceptació de feina.
“La veritat és més important que no pas la modèstia”Roald Dahl
© Grup62