Abans de la lectura
Podeu dividir la seva vida en dècades i, en grups de 3 o 4 alumnes, escriure les seves vivències.
Després sumeu tots els fragments i mireu que l'estil lingüístic sigui igual en tot el text.
Us recomanem, entre d'altres, que consulteu aquesta pàgina, on sentireu la pròpia Anglada parlant de la seva obra. També hi trobareu altres testimonis que parlen de la seva persona.
M. Àngles Anglada. font: www.elter.net
Feu un quadre cronològic de situacions similars al llarg de la història del segle XX. Seguiu l'exemple:
Fet | Anys | Conseqüències | Procés d'exili |
Turquia extermina la cultura armènia i assimila aquest país |
1915-1916 |
Genocidi | Fugida d'armenis a països de Rússia i d'Europa. |
En ocasió d'una entrevista que li feia el PENCatalà, quan se li va preguntar si en certa manera evitava recrear-se en l'horror quan escrivia, Anglada va respondre:
«És que cal evitar-ho perquè, si no es fa així, hi ha el perill de caure en una mena de sadisme literari i fins i tot de perdre el respecte per les víctimes. I un dissortat és una cosa sagrada. La qüestió és que no és gens fàcil narrar l'horror. Tinc present el que planteja Jorge Semprún a La escritura o la vida: s'ha de fer l'esforç d'explicar-ho (i no limitar-se a dir que l'horror és inexplicable), però s'ha de contextualitzar i elaborar, cal que aparegui l'art per tal de vèncer el mateix horror».
Font: http://lletra.uoc.edu/uploads/lletra/noms/maanglada/pdf/anglada.pdf
El violí d'Auschwitz. Font: www.grup62infantiljuvenil.cat
Nen al Passeig de Gràcia de Barcelona. Diada de Catalunya del 1977
Font:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/LaDiadadeCatalunya1977.jpg
Quins fets i personatges protagonitzaren aquells anys? Quines fites s'aconseguiren?
En parelles, prepareu una presentació sobre vuit dels principals escriptors de la literatura catalana de la segona meitat del xx. La seva obra presenta característiques comunes amb la d'Anglada? Quins són els trets d'estil propis d'aquests autors? Incloeu a les diapositives una fotografia de l'escriptor, els títols més rellevants i un fragment de la seva escriptura com a exemple.
Aquí va una pista per començar: Reconeixeu l'autor de Camí de Sirga?
Font: http://www.ebook62.cat/fitxers_1/autors/fitxers/1338/moncada300.jpg
- l'home
- oblidar
- noi de coberta
- dissorts
- èxode
- fugida
- prou bé
- amenaces
- taurons
- bussejador
- matances
- tranquil
Comparo el mar amb les dificultats del nostreaquella terrible i encara més amb totes les i dels turcs, i, de veritat, trobo que sota aigua s'hi està . He après que és més perillós que els i les morenes! El mar, sota la superfície, és sovint , hi ha un silenci i una pau que m'agraden molt i em fan totes les de casa nostra. Si hagués convingut, també hauria fet de , perquè em calia feina, però he resultat un bon .
Escafandre
| |
Llagut
| |
Munió
| |
Salabror
| |
Atuell
| |
Petxina
| |
Borrall
| |
Fer barrila
| |
Fondejar
| |
Entelar
| |
Salpar
| |
Barquejar
| |
Roger
| |
Pàmpol
| |
Sojorn
| |
Ormeig
| |
Capellà
| |
Fitora
| |
Corball
| |
Estol
| |
Derelicte
| |
Llastar
| |
Xurriaques | |
Casa de pescador. Font:
Wikimedia Commons i Llaguts. Font: www.edu365.cat
Ara mira de fer un text on hi hagi com a mínim 5 paraules marineres i 3 de no marineres.
Si et perds, recorda que pots escoltar-lo tantes
vegades com vulguis.
- Closca.
- Teixit fibrós envoltat d'una membrana mucosa que cobreix la part alveolar dels maxil·lars i s'adhereix fortament a les dents.
- Que fa flaire. Femení.
- Fixar, subjectar. Participi, femení.
- Tracte, maquinació, entre dues o més persones, encaminat a mal fi.
- Elevar, erigir, (un monument, una estàtua, un altar, etcètera). Primera persona del singular del present d'indicatiu.
- Estar-se en un lloc un cert temps. Participi, masculí.
- Capa d'aigua escampada per terra deguda a la pluja, a una vessada, etcètera. Plural.
- Guardar intacte (allò que es considera bo o virtuós). Tercera personal del singular del present d'indicatiu.
- Fer perdre (a algú) la presència d'esperit, l'esma, alarmar granment. Tercera personal del singular del present d'indicatiu.
V | |||||||||||
E | |||||||||||
S | |||||||||||
P | |||||||||||
R | |||||||||||
E | |||||||||||
J | |||||||||||
A | |||||||||||
V | |||||||||||
A |
«Quan de temps feia que no escrivia en aquesta llibreta!» Quadern d’Aram, M. Àngels Anglada
© Grup62