Abans de la lectura
En quin segle el situaries, al XIX, al XX o al XXI?
Et sona aquesta cançó? Escolta bé què diu Lluís Llach dels poetes abans de cantar.
L'any 2010 es va celebrar el centenari del naixement de Màrius Torres i, per tant, es va aprofitar la data per fer actes i començar iniciatives al voltant del poeta. Busqueu, amb els companys de classe, tota la informació que trobeu a la xarxa i trieu els enllaços més interessants.
No us limiteu a les pàgines de literatura, busqueu a tot arreu: a les editorials, als blocs literaris, als fòrums, etc.
- Quantes entrades heu trobat? Llisteu-les i endreceu-les per importància. Afegiu una frase al costat de cada adreça tot indicant de què parla cada enllaç trobat.
- Veient tot el que hi ha a la xarxa, creieu que Torres és vigent, que és recordat per tots? O només per un sector del país? Escriviu breument la vostra opinió.
Resumiu els resultats de la vostra cerca i pengeu-los al bloc. Penseu a posar-hi també la llista d'enllaços més interessants.
Ara que coneixes el context històric i social de Màrius Torres, un cop t'has situat en la història, les persones i l'ambient que l'envoltaven, series capaç d'imaginar que ets el poeta jove i vital i inventar-te tres o quatre textos del seu dietari?
http://www.penedesfera.cat/2010/10/16/la-ciutat-ideal-i-llunyana-de-marius-torres/
Retrat
del poeta. Font: Torà on-line, www.viladetora.net i Torres al Mas Blanc a la tardor de 1942. Font:Fragments i textos, www.llenguailiteratura-cristna.blogspot.com
Torres
acompanyat de Mercè Figueras i Josep Saló. Font: www.aelc.cat i Retrat
de M. Torres. Font: Generalitat de Catalunya, www.gencat.cat
Mira d'explicar el
dia a dia: què faries, què pensaries, què diries dels amics, les lectures, la
música que escoltaries si fossis ell...
A continuació, penseu quines figures retòriques identifiqueu al títol de l'obra, Com un foc invisible.
Imatge
de l'exterior del Sanatori de Puig d'Olena. Font: www.segre.com/m_torres
Imatge
d'una sala d'un hospital de l'època (Hospital provincial de Lleida).
Font: Diputació de
Lleida www.diputaciolleida.es
A classe d'història
heu estudiat les ideologies confrontades durant la Guerra Civil. En el
desenvolupament contemporani de la llengua i de la literatura catalanes, quines
repercussions va tenir aquest xoc ideològic? Feu-ne una llista per
recordar-les.
Després anoteu en
un quadre cronològic col·laboratiu les principals fites de
resistència i de recuperació de la cultura catalana durant la guerra i la
postguerra.
Any | Fita |
1945 | Maurici Serrahima presideix el Grup Miramar |
En el silencid'unes parpelles closes
que tanca l'Univers en el meu
la s'enlaira. Talment, en l'alta nit,
puja fins als el perfum de les
Ella, divina !, en el meu cor
fa cabre l'infinit, trencades les ,
i se m'emporta dels Nombres i les Coses,
més enllà del , quasi fins a l'oblit.
Com les
I mentre el que avancen en el de les ones es perd, adormit en la platja,
entre el bleix de les rítmiques i
jo vaig endins, voluptuosament.
jo , perdut en l'estreta salvatge
dels de l'escuma i dels del vent.
Dues pistes!
- Això és un sonet, per tant, si saps quina mena de rima fa, et serà més fàcil omplir els buits i saber de quantes síl·labes pot ser la paraula que falta.
- La paraula "música" surt tres cops.
Retrat
del poeta francès Charles Baudelaire (1821-1867). Font de Baudelaire: Marint Cid. Espacio literario. http://www.martincid.com/Autores/baudelaire.php
Retrat
dels poetes francesos de Paul Verlaine (1844-1896) i Arthur Rimbaud (1854-1891). Font de Verlaine i Rimbaud: http://www.chueca.com/fotos/poetas-prohibidos
Anota tot el que en recordis i amb l'ajuda del
professor, a classe, treballeu les característiques, les tècniques i les
figures retòriques que més els agradaven a aquests poetes. Si en surt un bon
resum, us animem a penjar-lo al bloc.
Llegeix aquest fragment i després escriu-ne les teves conclusions:
"Els temes i procediments de la poesia de Màrius Torres són alhora més aviat tradicionals respecte a les literatures coetànies i novadors respecte a la literatura catalana, en el si de la qual l'estroncament dels corrents modernistes que s'hi orientaven -com és fàcil de percebre en el Maragall de maduresa o, per exemple, en els poemes més jovenívols de Carles Riba- impedí la cristal·lització d'una veritable poesia simbolista d'encuny pre-valerià. Per alguns dels trets temàtics i imaginístics, Màrius Torres pot recordar també, de vegades, el món dels poetes creposcolari italians de començaments de segle, i en particular de llur nom cabdal, Sergio Corazzini, per bé que no disposem de cap dada que ens permeti d'afirmar que en coneixia l'obra."
Pere Gimferrer. Del pròleg a Poesies. Barcelona: Ariel, 1977.
«Còdol anònim, sota una onada d'ombra...» "La nit tannka", del poema
Entre l'herba i els núvols, de Màrius Torres
© Grup62