Després de la lectura
- Creus que els temes que es repeteixen en alguns dels poemes són resultat de la seva vida?
- Creus que si hagués tingut una altra existència potser hauria parlat d'altres temes?
- Quin és el to que et traspuen el seus poemes? Quina sensació et transmet un vers com "Morir deu ésser bell, com lliscar sense esforç, // en el meu cor com una despulla de l'ahir, // freda, de tan pura."
Reflexiona sobre aquestes qüestions i escriu les teves reflexions. Després, compartiu les diferents reflexions a classe entre tots els companys i pengeu-les al bloc.
Imagineu que sou una empresa dedicada a l'organització d'esdeveniments musicals. Els gerents de l'Auditori de la Pedrera us encarreguen dissenyar un cicle de poesia i música que tindrà lloc tres dijous durant el mes de maig. Us donen aquestes pautes:
- Cada sessió es dedicarà a un poeta català i un compositor de música clàssica (contemporani o no als poeta).
- L'acte anirà a càrrec d'especialistes en la matèria, i es faran lectures de poemes i audicions musicals.
- Amb motiu dels aniversaris dels naixements de Màrius Torres, Joan Maragall i Rosa Leveroni, les primeres jornades aniran dedicades a ells.
Retrats d'uns joves Maragall i Leveroni.
Fonts: Consorci d'Educació de Barcelona, www.edubcn.cat i Generalitat de Catalunya, www.gencat.cat
En tres grups,
repartiu-vos els tres poetes i dissenyeu el programa del cicle, doneu-li un
títol i busqueu els especialistes que podrien fer la xerrada.
Aquí teniu algunes músiques per ajudar-vos una mica. Quines peces de la llista següent són més adients per a cada escriptor? Consulteu amb els vostres professors de música i de literatura.
Un cop els hagis reconegut,
fes servir una antologia de poesia catalana de la biblioteca de l'escola, el
llibre Solc 9 o el Google per
descobrir els poetes que van escriure, els altres versos.
Foto extreta de la pàgina de IES
Gabriel Ferrater.
Unes espardenyes valen 15 pessetes
| |
Corren les nostres ànimes
com dos rius paral·lels
| |
Que cap pòsit d'enyor no
m'entrebanqui!
| |
No hi ha cap mà per dir-nos
els camins
|
I només jugo a viure per no
perdre't
| |
Ningú no traçaria el vol
dels llibres
| |
Home só i és humana ma
mesura
| |
Que sigui la meva ànima la
corda d'un llaüt
|
Un cel on la tempesta deixà
una pau intensa
| |
Amb vostre nom comença
nostra història
| |
Mon oblit és com el riu
| |
Viure, viure, viure sempre
|
Mon cor estima un arbre!
Més vell que l'olivera
| |
Matins de març on sembla que la vida comenci
| |
Adéu, Espanya!
| |
És bo de tenir llàgrimes a
punt, tancades
|
Es quan dormo que hi veig clar
| |
Aquesta mar, Sinera
| |
Veure en la llum el trànsit
de la llum
| |
Claredat massa vasta per la
nostra mirada!
|
Els astres sobre els horts
no canviaren
| |
Perquè has vingut han
florit els lilàs
| |
L'eternitat és sols un
present que s'eixampla
| |
De vegades pel març, l'aire
es tornava tebi
|
La tard pren un ànima de
violoncel
| |
Clementina em deia
| |
No sóc sinó la mà amb què
tu palpeges
| |
Així com cell qui en lo
somni es delita
|
Ginesta. Font: Institució Catalana d'Història Natural, www.ichn.cat
Pi. Font: Amics Arbres, www.amicsaebres.blogspot.com
Magranes. Font: Dels meus poetes, www.delsmeuspoetes.blogspot.com
A més, de manera
individual, cada estudiant afegirà a la guia un altre ocell o planta que hagi
trobat en altres poemes com per exemple Lo
pi de
Formentor de Costa i Llobera, La ginesta
altra vegada de Maragall o Les magranes
flamejants de Carner.
La fitxa ha d'anar acompanyada de:
- una bona imatge,
- l'origen etimològic del nom,
- el significat simbòlic en literatura,
- una descripció física,
- i els principals ecosistemes en què es troba.
Com a model discursiu, podeu fer servir el d'una enciclopèdia o el d'un diccionari de ciències naturals.
«Còdol anònim, sota una onada d'ombra...» "La nit tannka", del poema
Entre l'herba i els núvols, de Màrius Torres
© Grup62