Durant la lectura
Un cop tingueu la resposta, mireu i escolteu aquests clips de Youtube: trobeu trets del món líric de Màrius Torres en les peces musicals? Escriviu un comentari raonat amb la vostra resposta i compartiu-lo a classe amb els companys. Tots coincidiu?
http://www.youtube.com/watch?v=XMD6xBIXSWo
Retrat
de l'escriptor Rubén Darío (1867-1916). Font: Vikipèdia, www.ca.wikipedia.org
Busqueu a la xarxa el poema de Darío "Yo persigo una forma". Quan va ser publicat? Quants anys el distancien de l'escriptura de maduresa de Màrius Torres? Trobeu punts en comú amb els poemes de l'antologia? Justifiqueu la vostra resposta.
En el cas de Màrius Torres els temes són pocs i sempre els mateixos: l'amistat, l'amor, la consciència del temps, la mort, la música, la natura, l'esperança, i potser algun més.
Feu una taula o quadre amb tots aquests temes i
mireu de classificar cada poema o, si més no, la meitat en un tema o un altre.
És probable que un poema tingui més d'un tema, i que la temàtica es trobi
amagada en diferents versos. Si els copies, et serà més fàcil fer una valoració
de conjunt.
|
Amistat |
Consciència del temps |
Mort |
Amor |
Esperança |
Música |
Natura |
Poema 1 |
Vers |
Vers | Vers | ||||
Poema 2 |
Vers | Vers | Vers | ||||
Com les algues que avancen en el pit de les ones
entre el bleix de les aigües rítmiques i pregones,
jo vaig música endins, voluptuosament.
(«En el silenci obscur...»)Una boira poc densa flota, vaga
i violeta en un fondal humit.
Un toc de campana, eixamplant-se, naufraga
a les riberes de la nit.
Jo sento en el meu pit
alguna cosa que, com en el món, s'apaga.
("Abendlied")Que sigui la meva ànima la corda d'un llaüt
per sempre igual i tensa
i que el destí no em pugui arrencar, decebut,
sinó una sola nota, invariable, immensa.
Una nota molt greu i molt constant. Vençut
no sigui mai el clau que tiba i que defensa
la viva pulcritud
de la vibració d'una corda ben tensa.
(«Que sigui la meva ànima...»)En els meandres, grocs de lliris, verds de pau,
sento, com si em seguís, el teu batec suau
i escolto la teva aigua, tremolosa i amiga,
de la font a la mar -la nostra pàtria antiga.
("Cançó a Mahalta")La nit era tot música. Les finestres obertes
portaven, de les vastes avingudes desertes,
aquella olor de terra del vent de la tardor
sobre la teva veu, pàl·lida, tenebrosa,
com, d'un foc d'agonies, un riu de vida fosa...
("Lorelei")A la llacuna
la nit sembla més àvida
d'ombres, de gèrmens.
L'aigua bat en silenci;
La meva ànima és aigua.
("La nit")
El terme correspondència es refereix a la interpretació dels continguts dels poemes, però amb quines figures estilístiques identificaríeu les correspondències en els exemples anteriors? Amb l'ajuda del professor, feu-ne una llista i escriviu-ne les definicions.
«Que sigui la meva ànima la corda d'un llaüt
per sempre igual i tensa
i que el destí no em pugui arrencar, decebut,
sinó una sola nota, invariable, immensa.»
trobem l'analogia amb el llaüt. Coneixes l'instrument? Segons el DIEC és un "Instrument músic de corda, de caixa bombada per la part de sota, que es toca polsant les cordes". Però quina és la millor manera de conèixer un instrument que descobrint-ne el so? Escolteu alguna de les peces del músic renaixentista Giovanni Pacoloni que teniu aquí:
http://www.youtube.com/watch?v=NgxcNY1NauE
Font: Canal de RomuloVG: http://www.youtube.com/user/romuloVG
Com us sona aquest instrument? I aquí, dins d'un conjunt musical interpretant una peça de Vivaldi?
http://www.youtube.com/user/LouisCouperin],
Concert
en Re menor per a viola d'amore, llaüt, cordes i baix contino. Font: Canal de
Louis Couperin
Ja
coneixeu una mica més l'instrument. Sabríeu també identificar-ne
les parts? Aquí teniu la llista dels noms de les parts que heu de col·locar als
espais en blanc de la fotografia:
- ...
- ...
- ...
- 4
- ...
- 5
- ...
- 6
- ...
- 7
- ...
- 8
- ...
- 9
- ...
- 10
- ...
I, ja que hi som,
observeu amb atenció aquesta pintura de Hans Membling (1430-1494) que duu per
títol Àngels músics i que data del
1480. Podries trobar-hi el llaüt i dir el nom de cinc instruments més que
apareguin al quadre?
Com veus el llaüt és un instrument antic. Et sembla casual que el poeta hagi triat justament aquest instrument? Sí? No? I ara que coneixes el so, la textura i la història d'aquest instrument, quina lectura fas del poema?
Llegeix-lo
novament, però ara en veu alta i si vols el pots llegir amb nosaltres:
I si l'has encertat, series capaç de fer-ne un, de jeroglífic, amb alguna altra poesia del mateix autor? Quan el tinguis fet, desafia els teus companys i el professor perquè el desxifrin! Després pengeu-los tots al bloc i desafieu la família i els amics!
- Tenebra clara
- Corda dolorosa
- Somriure antic
- Neu assolellada
- Aigua secreta
- Pluja de plata
- Foc invisible
- Lira ronca
- Mirall hermètic
- Silenci obscur
- Record sonor
- Veu de bronze
- Noms que fan referència a personatges mitològics. Quins són els seus atributs?
- Noms relacionats amb el patrimoni literari. Quin és el seu origen?
- Mots en majúscules perquè són de llicència poètica. Per què, si és un nom comú, no els escriu en minúscula?
Nom |
Mitologia Atribut | Patrimoni literari Origen | Llicència poètica Explicació |
Com més dur serà el braç i més potent el puny
en el combat obscur per la nostra remença
els àgils projectils arribaran més lluny
que es perdran en el cel inútil de la glòria.Poetes, com l'arquer que es dreça d'entre els morts
els versos volaran amb un impuls tan llarg
i, tibant el seu arc, encara espera vèncer
i serà més daurat el vi de la victòria.I del nostre esperit, distès igual que un arc,
dobleguem. És la corda dolorosa que es torç
tibem els nostres arcs amb un suprem esforç.Sagitaris damnats, la nostra ànima tensa
i paga, sota els dits implacables i forts,
el vol de les sagetes amb la seva sofrença
Trieu-ne, cadascú de vosaltres, un màxim de 10. Després reduïu la tria a tres versos i, finalment, a un. Copieu el vers en folis o tires de papers ben grans i pengeu-los per tota l'escola. Feu el vostre petit homenatge a Màrius Torres. Si sabeu triar bé els versos sabreu encuriosir els vostres companys de l'escola i els altres professors. Fins i tot podeu fer una enquesta demanant quin vers ha agradat més. Després, copieu el vers més votat en un bon pòster, il·lustreu-lo i pengeu-lo en algun espai central de l'escola que tothom pugui veure.
Després feu un post al bloc explicant l'experiència i copieu-hi el poema que més ha agradat a l'escola.
Mireu aquest vídeo: http://www.youtube.com/watch?v=EJQg_zF286A
Us heu fixat en les picades d'ullet del director de la història? Per exemple, com es diu el doctor que examina el noi? Recordeu què va estudiar Torres a la universitat? I les paraules primeres que diu el noi, són triades a l'atzar?
Bé, doncs, ara, i amb tots els temes en una balança i els versos preferits a l'altra, podríeu fer un vídeo representatiu de l'obra de Màrius Torres?
«Còdol anònim, sota una onada d'ombra...» "La nit tannka", del poema
Entre l'herba i els núvols, de Màrius Torres
© Grup62