Abans de la lectura

A) Interrogants previs

Icona iDevice Què és una autobiografia? (1)
Reflexiona sobre les qüestions següents amb l’ajuda del professor.
  1. El nen. Contes d’infància és un llibre autobiogràfic. Què vol dir? De quines altres maneres en podríem dir?
  2. Què ens diu el dibuix de coberta? I quina és la imatge que surt de fons repetida?
Icona iDevice Quan érem petits
Tens records de quan eres més petit? Recordes el parvulari o la cara de la mestra? Recordes olors?

Tot seguit tens unes quantes fotos de Roald Dahl quan era petit. N'hi ha amb la seva mare i les seves germanes.

Pensa bé la resposta i reflexiona sobre la importància dels records que no són només imatges gràfiques (olors, sons, gustos...).

Escriu, allà on t'indiqui el professor, 10 o 12 línies sobre aquesta qüestió.

Icona iDevice Imatges de Roald Dahl




Icona iDevice Tot fent memòria
Els records són personals i intransferibles i no tothom té un mateix record d'una mateixa escena.

Fixa't com recorda Dahl les mans i els braços de la garrepa senyora Prachett o com recorda la pissarra l'únic dia que el professor Corkers va parlar de matemàtiques a classe.


Les mans de la senyora Prachett (per Quentin Blake).


La pissarra del professor Corkers (per Quentin Blake).

Intenta recordar alguna cosa que et va passar amb algun familiar (un germà, els avis, els pares). Primer escriu el seu record o grava'l si tens una gravadora d'MP3. Després explica'n la teva versió. Anota les diferències d'una història i de l'altra.

Per què creus que hi ha tantes diferències? Escriu breument aquesta reflexió.

B) Treballem amb hipòtesis sobre el llibre i amb la fitxa

Icona iDevice Markèting editorial

Fixa't en el títol complet que surt dins del llibre: Contes de la infància ens dóna molta més informació que el simple títol d'El nen. Per què creus que l'editor ha posat només El nen a la portada? Creus que és casualitat que l'edició anglesa també hi posés el dibuix d'un nen?


La coberta de l'edició anglesa d'El nen.

Icona iDevice Les il·lustracions d’El nen
Fullegem el llibre i veiem que conté fotografies i dibuixos. Dividim la classe en 2 grups i demanem que un grup es miri les fotografies i l'altre es miri els dibuixos. Cada grup que faci una llista del que predomina més en un tipus d'il·lustració i indiqui quina informació n'extraiem. Creem un document de Word compartit i, en 2 columnes, anem anotant què hi veiem a cada banda. Els continguts són diferents? Per què?
Icona iDevice Què és una autobiografia? (2)
Dahl diu al començament del llibre: «Un autobiografia és un llibre que una persona escriu sobre la seva vida i que habitualment és ple de tota mena de detalls ensopits. Això no és una autobiografia. Mai no escriuria una història meva».

Després d'haver fet la llista anterior de les dues coses, aquesta frase t'ajuda a entendre més el que pot arribar a ser una autobiografia? Sí? No? Justifica les teves paraules.

Icona iDevice Què és una autobiografia? (3)
Respon aquestes preguntes amb grups de dos i amb l'ajuda d'un diccionari i de la viquipèdia.
  • Quines característiques literàries té una autobiografia?
  • Qui n'és el narrador?
  • Quantes maneres coneixes d'explicar la història d'un personatge important?

Després, busca a la biblioteca de casa teva quins altres llibres memorialístics hi ha.

Icona de Pregunta iDevice Em poso a prova
El llibre està dividit per capítols. Mirem l'índex i vegem què ens diuen els capítols. Veiem que l'índex està dividit per blocs i cada bloc per capítols. Fixem-nos en l'ordre cronològic de cada bloc i fixem-nos fins a quina època arriba. Així sabrem quin període de la seva vida ens explicarà Dahl. Un cop analitzada tota aquesta informació segur que pots respondre aquestes preguntes tan senzilles!

1. Quants anys tenia quan va escriure aquest llibre?

  
70
67
62

2. Quants anys tenia quan va morir?
  
74
82
70

3. Quantes parts té el llibre?
  
5
6
4

4. A què corresponen les parts del llibre?
  
No tenen un ordre concret.
A les edats del protagonista.
Al temps que ha passat a cada escola.

5. Quants anys té Roald Dahl quan s'acaba el llibre?
  
18
20
25

Icona de Pregunta iDevice «Love from Boy»
Busquem la darrera pàgina del llibre. És la reproducció manuscrita amb una cal·ligrafia irregular que diu «Love from Boy».


Postal de Dahl a la seva mare des de St. Peter i signatura de Dahl als 10 anys.

 

1. Què vol dir «Love from Boy»?

  
En Boy t'estima
Amb amor del Nen
Estima en Boy

2. De qui creus que és aquesta firma?
  
De Roald Dahl
De l'editor
Del pare de Dahl

3. Què hi fa, aquesta mena de gargot aquí al final?
  
L'editor l'ha trobat bonic i l'hi ha posat
A Roald Dahl li ha fet gràcia posar-lo
És una forma d'acomiadar-se de Dahl, com si ens hagués escrit una postal

Icona iDevice Llegim
Llegeix amb atenció tantes vegades com vulguis el final del capítol «Parvulari, 1922-1923)». Para atenció. Quan et sembli que quasi te'l saps de memòria mira de fer aquest exercici tot omplint els espais en blanc del text.

Pensa que has d'escriure la paraula exacta, sense errors ortogràfics i posant majúscules i minúscules quan convingui.

«En el meu cas l' se centrava en el meu nou tricicle. Anava a l' amb el cada dia, i la meva germana amb el seu. No ens hi acompanyava gent gran, i puc recordar vivíssimament les que fèiem a enormes velocitats de , avall pel bell mig de la i llavors, glòria de les , en arribar a un , cenyir-nos a un costat i agafar el revolt amb només dues tocant a terra. Ja us adoneu que tot això era en els d'abans, quan la presència d'un automòbil al era un esdeveniment, i no hi havia que els nens petits anessin amb a l' pel bell mig de la carretera. »
  

Icona iDevice Autobiografia o memòries
Llegim la contracoberta del llibre i després el primer capítol.

A la contracoberta llegim que Dahl explica històries divertides, tristes o fins i tot desagradables. Per què us sembla que és així? Comenteu a classe perquè en un llibre d'un autor que gairebé sempre fa riure, de sobte explica històries tristes.

Dahl sembla que expliqui només fragments dispersos de diferents períodes de la seva vida. Et sembla que és el mateix ‘Autobiografia' que ‘Memòries'? Reflexiona la teva resposta i si cal ajuda't del diccionari.

Icona iDevice Vocabulari
Al llibre de Dahl trobarem tot de vocabulari sorprenent. Us n'hem triat unes quants termes per saber si en coneixeu el significat o no. Si ja teniu un bloc de classe o bé si treballeu amb Google docs, us recomanem que cada alumne triï una paraula, en busqui la definició i després creï una frase on la paraula o l'expressió escaigui. Els altres alumnes podeu corregir el company de classe si no ho ha fet bé o si hi ha més d'una accepció del mot. Podeu signar cada paraula que feu. Com millor ho faci tota la classe més fàcil serà per tots recordar el sentit de cada paraula o expressió.

Aquí teniu la llista:

  • abellir
  • amanosa
  • boazers
  • buidar la bufeta
  • cançoner
  • cara de natja
  • cordam
  • escarrassar
  • escruixidor
  • fer-ne hàbit
  • flagel·lador
  • flamant
  • fornir
  • gallard
  • garrinada
  • gibrella
  • gormanderies
  • immisericorde
  • llata
  • mandró
  • manxol
  • matrona
  • novençans
  • plantofes
  • prefectes
  • salacot
  • sallar
  • toga negra
  • vara
  • varejar
  • vergassada
  • vestit de tweet

Expressions:

  • «fer fortuna»
  • «filat del galliner»
  • «flota de bous» o «pescar els bous»
  • «planificar el futur»
  • «posar intern»
  • «xoc de bombardeig»


“La veritat és més important que no pas la modèstia”Roald Dahl

© Grup62