Abans de la lectura
A) Interrogants previs
- El nen. Contes d’infància és un llibre autobiogràfic. Què vol dir? De quines altres maneres en podríem dir?
- Què ens diu el dibuix de coberta? I quina és la imatge que surt de fons repetida?
Tot seguit tens unes quantes fotos de Roald Dahl quan era petit. N'hi ha amb la seva mare i les seves germanes.
Pensa bé la resposta i reflexiona sobre la importància dels records que no són només imatges gràfiques (olors, sons, gustos...).
Escriu, allà on t'indiqui el professor, 10 o 12 línies sobre aquesta qüestió.
Fixa't com recorda Dahl les mans i els braços de la garrepa senyora Prachett o com recorda la pissarra l'únic dia que el professor Corkers va parlar de matemàtiques a classe.
Les mans de la senyora Prachett (per Quentin Blake).
La pissarra del professor Corkers (per Quentin Blake).
Intenta recordar alguna cosa que et va passar amb algun familiar (un germà, els avis, els pares). Primer escriu el seu record o grava'l si tens una gravadora d'MP3. Després explica'n la teva versió. Anota les diferències d'una història i de l'altra.
Per què creus que hi ha tantes diferències? Escriu breument aquesta reflexió.
B) Treballem amb hipòtesis sobre el llibre i amb la fitxa
Fixa't en el títol complet que surt dins del llibre: Contes de la infància ens dóna molta més informació que el simple títol d'El nen. Per què creus que l'editor ha posat només El nen a la portada? Creus que és casualitat que l'edició anglesa també hi posés el dibuix d'un nen?
La coberta de l'edició anglesa d'El nen.
Després d'haver fet la llista anterior de les dues coses, aquesta frase t'ajuda a entendre més el que pot arribar a ser una autobiografia? Sí? No? Justifica les teves paraules.
- Quines característiques literàries té una autobiografia?
- Qui n'és el narrador?
- Quantes maneres coneixes d'explicar la història d'un personatge important?
Després, busca a la biblioteca de casa teva quins altres llibres memorialístics hi ha.
1. Quants anys tenia quan va escriure aquest llibre?
70
| |
67
| |
62
|
74
| |
82
| |
70
|
5
| |
6
| |
4
|
No tenen un ordre concret.
| |
A les edats del protagonista.
| |
Al temps que ha passat a
cada escola.
|
18
| |
20
| |
25
|
Postal de Dahl a la seva mare des de St. Peter i signatura de Dahl als 10 anys.
1. Què vol dir «Love from Boy»?
En Boy t'estima
| |
Amb amor
del Nen
| |
Estima en Boy
|
De Roald Dahl
| |
De l'editor
| |
Del
pare de Dahl
|
L'editor l'ha trobat bonic i l'hi ha posat
| |
A Roald Dahl li ha fet
gràcia posar-lo
| |
És una forma
d'acomiadar-se de Dahl, com si ens hagués escrit una postal
|
Pensa que has d'escriure la paraula exacta, sense errors ortogràfics i posant majúscules i minúscules quan convingui.
«En el meu cas l'se centrava en el meu nou tricicle. Anava a l' amb el cada dia, i la meva germana amb el seu. No ens hi acompanyava gent gran, i puc recordar vivíssimament les que fèiem a enormes velocitats de , avall pel bell mig de la i llavors, glòria de les , en arribar a un , cenyir-nos a un costat i agafar el revolt amb només dues tocant a terra. Ja us adoneu que tot això era en els d'abans, quan la presència d'un automòbil al era un esdeveniment, i no hi havia que els nens petits anessin amb a l' pel bell mig de la carretera. »
A la contracoberta llegim que Dahl explica històries divertides, tristes o fins i tot desagradables. Per què us sembla que és així? Comenteu a classe perquè en un llibre d'un autor que gairebé sempre fa riure, de sobte explica històries tristes.
Dahl sembla que expliqui només fragments dispersos de diferents períodes de la seva vida. Et sembla que és el mateix ‘Autobiografia' que ‘Memòries'? Reflexiona la teva resposta i si cal ajuda't del diccionari.
Aquí teniu la llista:
- abellir
- amanosa
- boazers
- buidar la bufeta
- cançoner
- cara de natja
- cordam
- escarrassar
- escruixidor
- fer-ne hàbit
- flagel·lador
- flamant
- fornir
- gallard
- garrinada
- gibrella
- gormanderies
- immisericorde
- llata
- mandró
- manxol
- matrona
- novençans
- plantofes
- prefectes
- salacot
- sallar
- toga negra
- vara
- varejar
- vergassada
- vestit de tweet
Expressions:
- «fer fortuna»
- «filat del galliner»
- «flota de bous» o «pescar els bous»
- «planificar el futur»
- «posar intern»
- «xoc de bombardeig»
“La veritat és més important que no pas la modèstia”Roald Dahl
© Grup62