Durant la lectura

Icona iDevice Dictat
Agafeu paper i llapis i estigueu a punt per al següent dictat.

 

 

Icona iDevice Llegim
Llegim aquestes pàgines concretes i mirem de posar-los un títol a partir del contingut.


"Les vacances d'estiu! Paraules màgiques! La sola menció em feia tremolar tot jo d'alegria.

Totes les meves vacances d'estiu des dels quatre anys fins als disset (de 1920 a 1932), foren totalment idíl·liques. Estic segur que va ser perquè sempre vàrem anar al mateix lloc idíl·lic, i el lloc era Noruega.

Tret de la meva germanastra gran i del meu no tant gran germanastre, tots els germans eren de sang totalment noruega. Tots parlàvem noruec i tots els nostres parents vivien a Noruega."


Icona iDevice Construïm el bloc

Creeu un bloc amb la classe per parlar dels temes que més us cridin

Al final de la lectura veurem quantes etiquetes hi ha de cada tema i podrem constatar de quins temes es parla més i també quins han interessat més a la classe.

En grups de 4 o més persones, trieu algun tema que us cridi especialment l'atenció dels que us proposem a continuació:

  • La medicina de principis del segle xx.
  • La severitat a les aules.
  • La vida infantil.
  • Els viatges. 

Aquí teniu alguns dels paisatges nòrdics que va conèixer Dahl quan era petit.


La catedral de Llamdaff.


Dahl i els seus germans a Noruega l'any 1924.


Port de Rössesund.


Imatge d'Oslo.

A mesura que aneu avançant la lectura, anireu veient com el tema que heu triat surt una vegada i una altra. Anoteu les pàgines on surt, com s'exposa cada vegada i si es repeteix o no. Observeu com està tractat: si és un tema desgradable, observeu si es nota que l'autor li treu importància i en parla d'una manera més lleugera, o si es tracta d'una història divertida mireu si us sembla que exagera una mica per fer-lo més interessant del que hauria de ser en realitat.

És possible que llegint el llibre en descobriu més temes que us interessin. Anoteu-los i comenteu-los al bloc de la classe!

Icona iDevice Viatgem amb el senyor Dahl

Roald Dahl explica, en el primer capítol, com el seu pare va sortir d'un poblet de Noruega i va arribar a França i després va acabar a Gal·les:


El pare de Roald Dahl.

Repartiu-vos en grups per fer 2 mapes col·laboratius amb GoogleMaps i dibuixeu els itineraris següents:

Itinerari A: El recorregut del senyor Dahl

Els germans Dahl, pare i oncle de Roald, a final del segle xix emprenen junts el seu viatge d'immigrants. Dibuixeu-ne tot el recorregut fins que arriben a les ciutats on s'instal·len definitivament. Penseu a fer els recorreguts amb colors diferents.

Hi haureu de posar una mica d'imaginació i pensar en quins i quants pobles devien travessar fins arribar a França. Com us sembla que van fer tot el trajecte? I quan creieu que va durar?

Itinerari B: El viatge familiar a Noruega

Dahl també ens explica, al capítol de «Noruega», el viatge que feien cada estiu des de Llandaff fins a una illa remota de Noruega. Aquí, Dahl ens explica molt bé el recorregut i el mitjà de transport que utilitzaven segons el tram de camí que feien.

Quan hàgiu acabat el recorregut podríeu respondre les preguntes següents:

  • Quants dies estaven de viatge?
  • Quans vehicles diferents agafaven?
  • Quant d'equipatge portaven?

Quan tingueu els dos recorreguts dibuixats, amb imatges i informació suplementària, cada grup fareu una entrada al bloc de la classe i afegir-hi l'enllaç que porti al mapa que hàgiu dibuixat.


Icona iDevice El viatge dels teus avis
Els teus avis segur que de joves o de petits també van haver de fer algun viatge. Abans, el que ara es fa en una hora de cotxe suposava mig dia de trajecte.

Roald Dahl amb els seus avis a Noruega.

Demana als teus avis quin ha estat el viatge més llunyà que van fer i de més durada quan eren joves. Demana'ls també que t'expliquin quins vehicles van haver d'agafar, quantes maletes duien, quants eren a fer el viatge i per què el feien. En tenen alguna foto?

Després crea el viatge dels teus avis amb el GoogleMaps, afegeix-hi les fotos i acompanya'l amb una mica de text. Al text, pensa a posar-hi com faríem ara el mateix recorregut i quant de temps ens hi estaríem.

Després penja el text i l'adreça del teu mapa al bloc, i a veure quina és la ruta més exòtica de tota la classe!


Icona iDevice La vida de Dahl en un quadre cronològic

Hem fet els mapes d'alguns dels recorreguts que proposava Dahl i hem vist que abans es viatjava d'una manera molt diferent. Però sabem exactament en quina època vivia Dahl? I els seus pares? Ja hi havia ràdio? I televisió? Quin era l'estat de les fronteres?

Us atreviu a fer un gran quadre cronològic i veure de quina època ens està parlant Dahl a la seva novel·la autobiogràfica? En grups de 4, busqueu informació de les etapes següents i ompliu el quadre cronològic compartit amb tota la classe.
  1. Agafem primer l'època en què el seu pare s'escapa de casa amb 16 anys;
  2. després agafem el moment del naixement de Dahl i veiem què (no) hi havia en l'època de Dahl. Hi havia ràdio? Com escoltaven música? I televisió? Cinema mut o sonor? En color o en blanc i negre?;
  3. quan va al segon internat ja té 12 anys. Han canviat gaire les coses? Hi ha progressos importants en la història, en el camp de la medicina, per exemple?;


Dahl vestit amb l'uniforme de Saint Peter, l'equip dels cinc, a Repton i el bagul de Dahl a Saint Peter School.

    4. quan troba la feina, marxa a l'Àfrica i després a la guerra.


Carta d'acceptació de feina.



“La veritat és més important que no pas la modèstia”Roald Dahl

© Grup62