Durant la lectura
Fixa't en la primera història d'aquest recull, «El nen que parlava amb els animals», com ens crea el misteri amb aquestes dues frases:
«Havia passat alguna cosa. Alguna cosa estranya havia travessat, voleiant, la platja.
Vaig tornar al meu petit balcó i m'hi vaig asseure a fumar un cigarret. M'inquietava la sensació que l'assumpte encara no s'hagués acabat.»
Qui ho diu que la història no s'ha acabat? De fet, la tortuga ha quedat alliberada i aquest podria ser el final de la història. Però Dahl ens avisa que no.
«Durant una setmana, la recerca va continuar, però sense cap resultat.
I ara fa prop d'un any que va passar allò.»
Què va passar, ens preguntem de seguida! I continuem llegint!
A mesura que llegeixis busca exemples
semblants i vés raonant en cada cas per què la frase és misteriosa. Pots fer un
requadre com aquest:
Fragment que crea misteri |
Què aconsegueix el narrador |
Títol del conte i pàgina |
«Havia passat alguna cosa. Alguna cosa estranya havia travessat, voleiant, la platja. Vaig tornar al meu petit balcó i m'hi vaig asseure a fumar un cigarret. M'inquietava la sensació que l'assumpte encara no s'hagués acabat.» |
Qui ho diu que la història no s'ha acabat? De fet, la tortuga ha quedat alliberada i aquest podria ser el final de la història. Però Dahl ens avisa que no. |
«El nen que parlava amb els animals», p. 22 |
A mesura que vagis acabant la lectura de cada conte, raona si el títol és prou bo o no i quin hi posaries tu si en fossis l'autor.
Pots seguir aquesta taula d'exemple.
Títol del conte | Per què no m'agrada | Quin hi posaria jo i per què |
«El nen que parlava amb els animals» |
El trobo un títol molt llarg i poc original. Perquè d'històries de nens que parlen amb animals n'hi ha moltes i aquesta és una més. |
Se m'acuden alguns títols: «La tortuga d'en David» «El somni d'en David» Crec que la presència de la paraula «tortuga» al títol el fa més atractiu perquè els llibres que parlen d'animals m'agraden molt. També podria ser «el somni» perquè això et permet imaginar moltes coses! |
«L'autoestopista» | ||
«El tresor de Mildenhall» | ||
«El cigne» | ||
«La meravellosa història de Henry Sugar» | ||
«Un cop de sort» | ||
«Un tros de pastís» |
1) «Va començar a llençar capellans com una caldera vella »
Va començar a fer sons
animals de l'emoció
| |
Va començar a escopir de
l'esforç i emoció
| |
Va començar a dir
paraulotes de l'esforç
|
Originaris d'un lloc
| |
Pescadors
| |
Remers
|
Cansats
| |
Hàbils
| |
Simpàtics
|
Ventades/filera
| |
Riures/ranura
| |
Crits/canaló
|
Tempesta de vent i neu
| |
Tramuntanada
| |
Forta pluja
|
Cama dels pantalons
| |
Butxaqueta de davant
| |
Butxaca de darrere
|
Tenyida
| |
Cosida
| |
Rentada
|
El cobririen de calç
| |
L'apallissarien
| |
L'atraparien
|
Púrria
| |
Escorça
| |
Atmosfera
|
Cantant d'òpera
| |
Egoista
| |
Antipàtic
|
Robar
| |
Cremar
| |
Arruïnar
|
Trampós
| |
Tiraganivets
| |
Malabarista
|
No s'hi veu gens
| |
No pot obrir la boca
| |
No hi sent gens
|
- Anota la impressió que t'ha fet.
- Pensa una frase que el resumeixi.
- Resumeix el punt 1 i 2 amb dos o tres adjectius o paraules.
Com per
exemple aquesta taula:
Títol del conte |
La impressió que m'ha fet |
Una frase que resumeixi el conte
|
El punt 1 i 2 resumits amb dos o tres adjectius o paraules |
El nen que parlava amb els animals |
M'ha agradat molt. L'he trobat cruel i m'ha fet pensar que els adults no entenen els animals ni els nens |
Un nen molt sensible és capaç d'entendre els problemes d'una tortuga i s'estima més viure amb ella que no pas amb els humans | Ecològic, imaginatiu, cruel |
Després, a classe, entre tots els
companys, sumeu tots els adjectius. Tant se val que es repeteixin. Al final
convertiu la llista en un núvol de paraules amb Wordle.
Quina és la paraula o les paraules que hi surten més destacades? Per què?
1) De quin ordre són les tortugues?
Dels diplasiocels
| |
Dels quelonis
| |
Dels urodels
|
Sí de dues espècies
diferents, les de rierol i les d'estany
| |
No, no n'hi habita cap
| |
Sí, de tres espècies
diferents, les de rierol, les d'estany i les de mar
|
El canvi de temperatura de
l'aigua
| |
L'excés de tortugues de
Florida als rius
| |
L'escassetat de peixets
petits a l'aigua
|
Cria de tortuga de rierol.
Font: http://ichn.iec.cat/bages/aquatic/Imatges%20grans/tortuga.htm
4) De què s'alimenten?
Són
herbívores | |
Només
de carn | |
Són
marcadament carnívores |
Ponen
ous a la sorra | |
Són mamífers
| |
Ponen larves a l'aigua
|
Bé, darrerament la població
ha augmentat
| |
Preocupant,
són a les portes de l'extinció
| |
Regular i podria millorar
|
coll, menjafoc, parat, divertir, l'estómac, malabarismes, cassola, alhora, l'empassaespases, l'aire, l'encantador, verda, excel·lents, cua, hores, flauta, estoc, giragonses.
«La funció va durar dues. Vaig quedar una mica , perquè m'hi vaig de cap a cap. Tots els artistes eren . Em va agradar molt l'home que feia amb tot d'estris de cuina. Feia servir una olla, un paella, la safata d'un forn, un plat enorme i una , i ho bellugava i ho mantenia tot en . de serps treballava amb una serp i grossa que s'alçava tan amunt que a terra gairebé només li quedava la punta de la , i que no parava de fer lentes al so de la del seu encantador. L'home es va menjar molt foc i es va ficar un fi i punxegut més d'un metre avall, fins a .»
Si heu fet l'exercici anterior, segurament heu descobert paraules noves, oi? Quines altres paraules del circ coneixeu que no són en aquest fragment? Entre tots, feu una llarga llista amb tot el vocabulari que coneixeu relacionat amb el circ.
Seríeu capaços de fer un circ en
miniatura? Mireu aquest vídeo:
Qui diu que anar al circ és només per a la mainada?
Peus de foto: Font de mercuri, d'A. Calder // Mòbil
d'A. Calder a Stuttgart // Peu: Circ d'A. Calder
Fonts: http://atlasobscura.com // Font: Wikicommons //Font: http://whitney.org
Us sembla estrany que un artista de tant prestigi com Alexander Calder (1898 - 1976) es dediqués a fer circs en miniatura i en filferro?
Llegeix aquests fragments i digues a quin conte pertanyen. En cada cas et donem 3 opcions. Pot ser que hi hagi algun conte repetit o que algun conte del recull no tingui text.
1) «Els dos nadius que hi havia a bord, un a cada extrem, remaven fort. Remaven ben fort. Els rems s'alçaven i queien a una velocitat tan terrible com si fossin en un cursa. Em vaig deturar a mirar-los. Per què tanta pressa per arribar a la costa? Era obvi que tenien alguna cosa per explicar. Vaig mantenir els ulls fixos en la barca. A la meva esquerra, vaig poder escoltar com el senyor Edwards deia als dos policies....»
L'autoestopista
| |
El cigne
| |
El nen que parlava amb els animals
|
El tresor de Mildenhall
| |
Un tros de pastís
| |
El cigne
|
Un tros de pastís
| |
El cigne
| |
L'autoestopista
|
L'autoestopista
| |
El cigne
| |
La meravellosa història de Henry Sugar
|
La meravellosa història de Henry Sugar
| |
Un cop de sort
| |
Un tros de pastís
|
Un cop de sort
| |
La meravellosa història de
Henry Sugar
| |
El cigne
|
La meravellosa història de
Henry Sugar
| |
Un tros de pastís
| |
Un cop de sort
|
El tresor de Mildenhall
| |
La meravellosa història de
Henry Sugar
| |
L'autoestopista
|
«Un home adquireix la capacitat de veure a través de les cartes. I fa milions als casinos. Així va començar Henry Sugar» d’«Un cop de sort» de Roald Dahl
© Grup62