Abans de la lectura
L'adjectiu, com ja haureu imaginat, prové de Franz Kafka. A més de referir-se a allò relacionat amb ell o amb la seva obra, també té a veure amb trets de la seva literatura que han esdevingut universals. Quins creieu que són aquests trets? Cerqueu la paraula al diccionari i esbrineu-los.
Localitzeu exemples de la paraula «kafkià» als diaris, les revistes, la ràdio, la televisió i també a la xarxa. Després ompliu una graella col·laborativa amb els contextos en què l'hàgiu trobat, el significat que hi té i la font d'on prové. Què és el que tots els exemples tenen en comú?
Us donem dues pistes per començar:
Kafkià | Context | Significat | Font |
Ex. 1 | Titular de notícia: «Un conte kafkià sobre Cambodja». | Una història sobre les dificultats burocràtiques i els obstacles institucionals per adoptar un nen cambodjà. | Vilaweb |
Ex. 2 | Frase d'article: «El Gavà va viure un episodi kafkià diumenge passat [...]». | Una situació antireglamentària en futbol, però recolzada pels àrbitres, dificultà el partit del Gavà. | Avui |
Després d'haver llegit La metamorfosi, descobrireu les raons
per què la paraula «kafkià» va arrelar amb tant d'èxit al llenguatge col·loquial de
molts països. Mentrestant, però, en quantes llengües la reconeixeu escrita en
aquest poti-poti de mots?
Conèixer la vida i les circumstàncies que envoltaren Kafka us ajudarà a endinsar-vos en la seva obra.
Kafka amb 23 anys.
Mireu el vídeo i pareu atenció al que diuen els entrevistats. Agafeu paper i boli per respondre les preguntes següents:
- Què vol dir Kafka en txec?
- Quines altres obres de Kafka s'hi esmenten a més de La metamorfosi?
- Quina importància tenen les cartes en l'obra de Kafka?
- Quina va ser l'obra de Kafka que primer van llegir la majoria dels entrevistats, a quina edat i per què?
- Quins trets destaquen, els entrevistats, de Kafka i de la seva literatura?
- Per què hi apareixen de fons imatges de les guerres de Kosovo i Txetxènia?
- Qui són els entrevistats?
Ara que Kafka us és més proper, busqueu informació addicional sobre la seva vida i obra. En parelles, trieu tres fonts d'informació diferents (a la xarxa i als llibres) i feu-ne un petit resum del contingut en un document col·laboratiu.
Entre tots, seleccioneu les fonts més rellevants de la classe i confeccioneu un plafó digital sobre Kafka amb Montage. Vegeu-ne un exemple aquí.
La història del món era convulsa a l'època de Kafka. Guerres, revolucions, enfrontaments socials, l'ascens al poder d'ideologies extremes, descobriments científics com la teoria de la relativitat, la invenció de l'automòbil, entre d'altres. Tot plegat va determinar la perspectiva dels artistes.
En
grups de quatre, feu un mapa-presentació per recrear el món de Kafka.
Assenyaleu, il·lustreu i expliqueu breument els principals esdeveniments i
personatges històrics, científics i artístics a l'Europa dels tres primers
decennis del segle XX. Pareu atenció a l'ambient sociocultural de la ciutat de
Praga.
Entre el 1905 i el 1916 Albert Einstein va desenvolupar la Teoria de la Relativitat.
Un tret estètic destacable a La metamorfosi és l'expressionisme. Què vol dir el mot «expressionisme»? Què en sabeu, d'aquest corrent artístic?
N'és una mostra la pel·lícula El gabinet del Doctor Caligari (1920): el primer film expressionista. Es basa en la història d'un assassí que actuava sota els efectes de la hipnosi. Us proposem de mirar el fragment següent: El gabinet del Doctor Caligari
Cartell d'El gabinet del Doctor Caligari
Com definiríeu ara l'expressionisme? Quines són les formes que prevalen a les imatges del vídeo? Quines sensacions heu experimentat durant el visionat: alegria, por, tristesa, suspens, curiositat, indiferència? Què penseu que pretenia provocar la pel·lícula en el públic de l'època i quins recursos empra per aconseguir-ho?
- On va sorgir aquesta estètica i per què?
- En quins àmbits de l'art es va manifestar?
- Quins van ser-ne els principals representants?
- Quina va ser la seva transcendència artística internacional?
El
crit, d'Edvard Munch
Redacteu
un text on resumiu les respostes a aquestes qüestions i pengeu-lo al bloc o al plafó
de la classe per tenir-lo a mà.
Com es deien els renovadors de la narrativa al segle XX? Els reconeixeríeu si els tinguéssiu davant vostre? Us en presentem alguns en aquesta mostra fotogràfica.
Quin
nom correspon a cada fotografia?
Creieu que la descripció i l'objectivitat desapareixen a la novel·la del segle XX? I que no hi havia perspectiva al segle XIX? La novel·la epistolar, de quan data? És un invent dels autors del XX? S'esgoten els temes a la literatura? Penseu que existeix la modernitat, que tot està ja inventat o que el progrés a la literatura passa per renovar les estructures antigues i introduir-ne matisos i elements nous a cada època?
Atreviu-vos a dir a quin segle pertanyen les següents característiques de la novel·la:
1) La temàtica burgesa
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Segle XIX
| |
Segle XX
|
Per exemple, la literatura de Kafka destaca per la manera en què retrata l'angoixa de l'home modern davant situacions que mostren la cara més absurda de la vida, per la claredat de la prosa, i pel tractament de l'objectivitat a partir de la idea d'estranyament i de desestabilització de la rutina. A més de La metamorfosi, cal ressaltar d'altres obres com les novel·les El procés (1925) i El castell (1926), i narracions com «La sentència» (1913).
El procés de Franz Kafka. Edició del 1925
- Obertura estreta entre dues peces que no ajusten bé, que no clouen.
- Netejar (un receptacle, un conducte), traient el pòsit, les immundícies deposades per un líquid que hi ha estat o passat, el sutge, etc., adherit a les parets. Participi.
- Inflar (una part del cos). Participi.
- Moble, estri, etc., atrotinat, inútil.
- Observar estant amatent al que pugui esdevenir-se. Gerundi.
- Desordre complet.
- Punxar amb la burxa i, per extensió, amb qualsevol instrument o arma de punxa. Infinitiu.
- Imprimir un moviment de vaivé (a un cos suspès, a un cos flexible que té un punt fix). Infinitiu.
- Commogut. Femení. (Paraula que ha caigut en desús i que només es conserva al diccionari DCVB d'Alcover-Moll).
- Mirar de manera fixa. Infinitiu.
E | ||||||||||||||
S | ||||||||||||||
B | ||||||||||||||
O | ||||||||||||||
J | ||||||||||||||
A | ||||||||||||||
R | ||||||||||||||
R | ||||||||||||||
A | ||||||||||||||
T |
Aquest conflicte el trobareu reflectit a La metamorfosi i a d'altres obres de l'autor.
Ara que ja en sabeu una mica més, podríeu tornar correctament al seu lloc els mots que s'han perdut en el següent fragment sobre l'oposició entre professió i vocació en Kafka?
Filosòfica, combat, vista, facultats, kafkià, naturalesa, buròcrata, inclinacions, ordenat, professió, escriptura, consciència, literària, Diaris, societat, vampíric, guardià, artista, vocació, organisme.
«Per a l'artista, amb un punt de
orgànic de l'home i de la , l'enemic natural és el , l'home amb l'escriptori , el dels arxius, amb una ment desproveïda de maneres simultànies de i observació. El drama és que i buròcrata han de conviure dins d'una mateixa persona. El interior s'intensifica per tot allò que li exigeix la seva i tot allò que li impedeix la seva . En un conegut passatge dels , amb data 3 de gener de 1912, Kafka descriu el procés a què el sotmet l' : "Quan en el meu es produí l'evidència que la creació era la inclinació més productiva de la meva , tot ella s'hi abocà i deixà inactives aquelles altres que tendien al gaudi sexual, a la fruïció en el menjar, en el beure, en la meditació , i més que res, en la música. Amb totes aquestes m'aprimava".»
Font: «Carta de Kafka» dins Juan Insua (dir.), La ciutat de K. Franz Kafka i Praga. Barcelona: CCCB i IEDB 1999
A Viena
| |
A Praga
| |
A Berlín
|
Wolfgang Kafka i Hannah Müller
| |
Friedrich Kafka i Marlene Rosenbauer
| |
Herrmann Kafka i Julie Löwy
|
A l'ensenyament
| |
A l'espectacle
| |
Al comerç
|
Sis
| |
Cinc
| |
Quatre
|
Gabrielle
| |
Ottilie
| |
Valerie
|
Carta al pare
| |
Guerra i pau
| |
Jo acuso
|
Medicina
| |
Criminologia
| |
Dret
|
Com a metge
| |
Com a professor de música
| |
Com a funcionari d'assegurances
|
Milena Jesenská
| |
July Wohryzek
| |
Felice Bauer
|
La de Felice Bauer
| |
La de Dora Diamant
| |
La de Milena Jesenská
|
Perquè patia de tuberculosi
| |
Perquè patia de reuma
| |
Perquè patia d'asma
|
Turquia
| |
Egipte
| |
Palestina
|
A les del cercle de Berta Fanta
| |
A les del cercle de Madame de Staël
| |
A les del cercle d'Albert Einstein
|
Gregor Samsa
| |
Max Brod
| |
Otto von Bismarck
|
Marcel Proust
| |
Gustave Flaubert
| |
William Faulkner
|
"La metamorfosi"
| |
"Els aeroplans a Brescia"
| |
"Informe per a una acadèmia"
|
Pel teatre jiddisch
| |
Pel melodrama
| |
Pel teatre de l'absurd
|
Un metge rural
| |
El castell
| |
Cartes a Milena
|
Mattias Z.
| |
Joseph K.
| |
Kurt F.
|
Hi ha traductors i crítics que opinen que «la transformació» seria un títol més adient per al llibre. Recordes l'explicació que dóna un dels entrevistats al documental de l'activitat «Descobrim Franz Kafka»?
Què signifiquen els mots «metamorfosi» i «transformació»? Quins altres sentits implícits tenen aquestes paraules?
Hi ha un llibre ben antic (té prop de 2.010
anys!) que explica la història del món a partir de la mitologia romana i grega:
Les Metamorfosis, del poeta llatí
Ovidi, que les escriví entre els segles I
i VIII dC. Molts episodis d'aquesta
obra conclouen amb la transformació d'un humà en un altre ésser viu o en
diferents elements de la matèria.
Busca les històries de Procne, Filomela i
Aracne a Les Metamorfosis d'Ovidi
(43 aC -
14 dC). Compara-les amb la narració de Kafka. Quines diferències trobes entre
les metamorfosis d'Ovidi i la metamorfosi de Kafka?
Aracne o la dialèctica,
Paolo Veronese.
Per donar resposta a aquestes qüestions,
ompliu, entre tota la classe, una graella col·laborativa com la que us
proposem. Podeu afegir-hi altres categories per aprofundir l'anàlisi
comparativa dels personatges.
Personatges |
Atributs |
Conflicte que provoca la transformació |
Tipus de transformació |
Reacció del personatge |
Aracne | ||||
Filomela | ||||
Procne | ||||
Gregor Samsa |
I ara,
quina traducció del títol us semblaria més adient per al llibre de Kafka i per
què: La metamorfosi o La transformació?
Aquestes són les paraules: metamorfosi, cames, somni, monstruós, melancòlic, ofici, preocupació, esmunyir, diners, rellotge, sospites, embranzida, despertador, discerniment, enraonar, indisposició, llindar, viatjar, feixuc, minyona, sotjar, habitació, coratge, bagul, xiuxiuejar, monotonia, escriptori, sofà, esvaïment, arrossegar-se, panteixar, electritzat, entaforar, menjador, agombolar, brutícia, tafanera, dispeser, família, bategar, arronsar, foscor, sortir, escala, habitació, carta, vagó, pensar, desigs, vida, transformar-se.
Mireu de tractar els següents punts a la
història: Com se sent el protagonista? De quina manera li canvia la vida? Quina
és la reacció de la seva família? Continua anant a la feina? Com es comunica
amb la gent que l'envolta?
«No sóc res més que literatura» Diaris (1910-1923), Franz Kafka
© Grup62