Laura a
la ciutat dels sants: què et
diu aquest títol? Fes una llista de tot el que et suggereixi el títol. Després
posa-la en comú amb els companys de classe i comprova fins a quin punt
coincidiu o dissentiu.
El títol acostuma a donar pistes del possible contingut de la novel·la, però també pot crear falses expectatives. Un títol sonor pot ser molt bo però no ajustar-se gens al contingut del text.
Fem un bloc
Creeu
un bloc per avançar en la lectura i comprovar quantes coses diferents i
interessants descobriu cada un de vosaltres. Al bloc podeu penjar-hi posts1
o apunts individuals, col·lectius
o per parelles segons us indiqui el professor en cada cas.
1Posts: així és com s'anomenen els
textos, sovint breus, que es pengenen
els blocs.
El bloc ha de ser una eina individual i del
grup-classe. L'heu de construir al gust de tots i com més informació hi poseu
més interessant serà. Us recomanem que el feu públic i que les vostres
recerques serveixin per altres companys d'altres escoles!
Quadre sinòptic
Laura... es va publicar l'any 1930, el mateix any que naixia
Jordi Pujol
i Soley, ex president de Catalunya. Era una època políticament convulsa -amb la
proclamació de la República a prop- i, culturalment, una de les més reeixides
de Catalunya i Espanya, durant la qual no es vivia únicament cara endins sinó
que se seguien els moviments culturals que es produïen més enllà de les
fronteres.
Amb aquest article de la
viquipèdia com a punt de partida, busqueu tanta informació com pugueu sobre
l'any 1930 i feu un quadre sinòptic amb aquelles dades que us semblin més
rellevants i que comprenguin tots els aspectes de la vida social, cultural i
política mundial de l'època. Quan el quadre estigui prou complet, intenteu
fer-ne un resum i extreure'n conclusions per tal de poder-les penjar al bloc.
Descobrim l'època (1)
En
l'exercici anterior hem descobert què passava al nostre país en relació amb el
món. Ara, i per entendre la novel·la
de Llor en la seva amplitud, cal descobrir què passava a
Barcelona pels volts de l'any 30.
Per
fer-ho us recomanem que busqueu imatges a la xarxa de la Barcelona de 1929.
Segur que en trobeu moltes. Descobriu què va passar aquell any i trieu un
parell de fotos il·lustratives per al següent post del bloc. Expliqueu què heu descobert i què us ha impressionat
més.
Aquest exercici es pot fer
en grup o individualment.
Potser els vostres avis tenen records fotogràfics
de l'època. Podríeu aportar cadascun de vosaltres una fotografia familiar i
fer-ne un apartat diferenciat. Penseu un bon títol per englobar les imatges.
Descobrim l'època (2)
Busqueu a
la xarxa fotografies de la dècada de 1930. Podeu fer la
recerca en grups de 3 o 4 alumnes. Entre tots els grups heu d'aconseguir
fotografies que reflecteixin els diferents estrats socials: els treballadors,
el clergat, la burgesia... i no us oblideu de la moda. Assegureu-vos
que les fotografies que trobeu són de l'Espanya de l'època. Després
compareu-les i comenteu-les. Aquestes fotografies us permetran acostar-vos més
al món que viuen els protagonistes de Laura
a la ciutat dels sants. A la galeria següent us en posem algun exemple.
Si heu mirat bé la galeria de fotos
haureu trobat una fotografia d'una classe de nois d'una escola rural. En podeu
buscar més a la xarxa i després les podeu comparar amb una fotografia de grup
de la vostra classe. Quines diferències hi trobeu? Què us crida més l'atenció?
Podríeu retocar una foto vostra fins que semblés
antiga? Després la podeu penjar al bloc.
Descobrim l'autor: Miquel Llor
Entreu al portal de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana
i busqueu Miquel Llor. Llegiu-ne la biografia i després llegiu la biografia que
en fa Lluïsa Julià
en el llibre. A partir d'aquí, i amb tota la informació que teniu ja de
l'autor, redacteu en un Word col·lectiu
un bon perfil de l'escriptor per penjar-lo després al bloc.
Com més precís sigui el resum biogràfic, més us servirà
després per estudiar-lo i recordar-ne el més important. Si l'escriviu entre uns
quants, potser us podeu dividir la biografia per etapes cronològiques.
Activitat de lectura
Llegiu en veu alta
aquests tres fragments:
Un cop llegits, proveu de definir
cada fragment en una o dues paraules i descobrireu els temes essencials de què
parla Llor a la novel·la.
Fem hipòtesis
Amb els fragments anteriorment llegits, amb tot el
que sabeu de l'època i de l'escriptor, atreviu-vos a fer un primer resum d'un
possible argument de la novel·la i envieu-lo al professor, que el guardarà fins
al final de la lectura.
Aquest exercici us ha de servir per no jutjar a
priori un llibre, només pel títol o perquè fou escrit el 1930. A vegades en el
llibre menys suggerent s'hi amaga una excel·lent novel·la.
L'enquesta
Afegiu
una enquesta al bloc que us permeti
votar si creieu la novel·la
de Miquel Llor que us agradarà, us agradarà una mica o no us
interessarà gens.
Quan respongueu sigueu sincers, ja que l'enquesta
és anònima.
Per fer l'enquesta us recomanem que
utilitzeu qualsevol eina interactiva que
us indiqui el vostre professor, com ara Polls99.
Alimentem el bloc
No us oblideu d'afegir al bloc tots els enllaços que heu anant
visitant fins ara i que considereu rellevants per entendre Miquel Llor i la
seva obra. Recordeu que l'enriquiment regular del bloc és important per la
pròpia dinàmica de les pàgines de continguts de la xarxa. Com més canvis i
afegits hi feu, més visites tindreu. Per exemple, podeu donar l'adreça als
pares perquè visitin el bloc de tant en tant.
Penseu també a il·lustrar el bloc amb alguna foto
de l'autor.