Durant la lectura
Decidiu amb els companys de classe en quin apartat del bloc posareu el vocabulari i, després, de manera individual aneu creant una llista com aquesta:
Llista d'expressions:
- Déu ens guardi d'un ja està fet.
- Tenen sabor d'ambre.
- Ets una perduda!
Llista de mots:
- Fadristern
- Gallardies
- Manteu
Cada vegada que un alumne afegeixi un mot a la llista, ha de copiar-hi també el significat que haurà trobat en el diccionari i després fer una frase utilitzant el mot o l'expressió per demostrar que l'ha entès.
- La columna A anirà encapçalada amb la paraula "Barcelona".
- La columna B amb la paraula "Comarquinal".
A mesura que llegiu, i com ja heu fet en l'exercici anterior, trobareu textos com aquest en el qual Tomàs diu a Laura:
"No en tenim, de racons. Fem moltes reformes gràcies a l'alcalde; no ho dic perquè sigui parent nostre, però s'ha proposat transformar Comarquinal en una Barcelona en petit." (p. 98).
Es tracta, doncs, que busqueu les expressions que fa servir Llor per definir les dues ciutats. Observeu quina mena d'adjectius utilitza i quina relació tenen amb, per exemple, el personatge de Laura.
A mesura que aneu descobrint els paratges d'una ciutat i de l'altra, proveu de pensar en quins llocs de Catalunya podria haver succeït. Si vingués un director de cinema i us demanés en quines localitzacions s'hauria de filmar la pel·lícula de Laura a la ciutat dels sants, quin lloc us semblaria l'ideal? Discutiu-ho a classe i després feu-ne un post.- Laura
- Teresa
- Tomàs
- Llibori
- Mn. Joan Serra
- Pere Gifreda
Anoteu en un Excel o en una taula de Word col·laboratiu de quina manera Miquel Llor va adjectivant i definint cada un d'aquests personatges. Podeu copiar-hi també paràgrafs que us semblin significatius.
Teresa | Tomàs | Llibori | Joan Serra | Pere Gifreda |
Revellida | Xicot cepat | Ulls tèrbols | Home silenciós | Estudiant disbauxat |
Noia de quaranta anys, aixerreida | Gerenós a la hora de repartir les propines | Barbeta aspra i cenrosa li refrega el plastró esfilagarsat | La má una mica atrofiada
per l'esclerosi |
Rodamón incorregible |
"I la lluna de Nisan il·lumina aquells tres éssers torturats, que cremen com tres ciris oferts en holocaust a la divinitat impassible."
"[Teresa] havia pujat entre les pràctiques religioses d'una superstició intolerant, que no era pas la fe clara i reconfortadora del Crist, sinó una por sinistra, abrandada de flames i de tortures infernals."
"I aquelles transmutacions del rostre de l'home, allí, a plena llum!, un minut de regressió vers una espècie inferior, ignorada de la Laura fins aquell moment..."
Analitza què volen dir cadascun d'aquests moments, cada quant apareixen i quina sensació et creen com a lector.
- Per què? Quins efectes busca l'autor en utilitzar el present d'indicatiu?
- En quins casos, però, utilitza el pretèrit? Per què?
- Com aconsegueix l'autor explicar una història en present d'indicatiu si en realitat és una història passada i ho fa sense cridar l'atenció del lector?
«La boira! Va caient, espessa, grisa, negra; abriga la plana tardoral i adormida en la nit.» Miquel Llor
© Grup62