Durant la lectura

Icona iDevice Calendari de lectura
Per llegir Les bruixes, us recomanem que organitzeu un calendari de lectura amb tots els companys de classe.

1) Decidiu quin ritme pot seguir tota la classe alhora, i repartiu el nombre de pàgines o capítols que llegireu cada setmana.


2) Trieu un «responsable lector» que coordini la lectura i procuri que tothom segueix el ritme marcat durant una setmana. Cada setmana haureu de canviar el responsable.

3) 3) El «responsable lector» s'encarregarà, també, d'anotar totes les paraules que no s'entenen i haurà de buscar les definicions de les paraules desconegudes..

Si, a més, obriu un compte a Twitter, podreu piular en temps real tots aquells comentaris que us vinguin al cap al voltant de Les bruixes!
Icona iDevice Reescrivim Dahl!
Dahl posa un títol a cada capítol. A mesura que vagis acabant els capítols, pensa quin altre títol seria més adequat. L'única condició és que ha de ser un títol extret d'una frase del capítol. (Si vols, pots canviar una mica la frase o escurçar-la si és gaire llarga)

Raona, també, el per què el canviaries.

Pots seguir aquesta taula d'exemple:

Títol del capítol Perquè no m'agrada el que hi ha El títol que jo hi posaria a partir d'una frase del capítol Per què triaria aquest nou títol
«La meva àvia» El trobo un títol poc original i que no em diu gaire res. «Els meus dos encontres amb bruixes abans de fer els vuit anys» La frase no és exacta però s'hi assembla molt i crec que aquest títol s'acosta més a la història que s'hi explica.
«Com reconèixer una bruixa»      
«La Reina de les Bruixes»      
Etc.      
       
Icona iDevice Resumim
La història que llegim és prou llarga i s'hi expliquen moltes coses. A mesura que aneu acabant els capítols i tingueu els nous títols, penseu a fer un resum ben curt però precís del que s'hi explica.

Aquests resums us serviran per fer el repàs final de la novel·la que heu llegit.

Quan hàgiu acabat els resums, de manera individual, intenteu resumir tota la història en poques paraules.

Després afageu totes les vostres frases i paraules i encara que estiguin repetides poseu-les juntes en un word i finalment transformeu-les en un núvol com aquest. Ho podeu fer amb wordle, o qualsevol altre eina que conegueu.

Us en posem un exemple. Aquest va sortir després d'haver llegit el conte «El nen que parlava amb els animals», també de Roald Dahl.



Les bruixes van a classe (1)
Les bruixes van a classe mentre són a l'hotel i escolten la Reina de les Bruixes que els dóna una nova recepta: la productora de ratolins.

Quantes coses hi arriben a ficar? Les heu comptades? Us surt el mateix número d'ingredients a tots els companys de classe?

Son ingredients reals o no? Vegem-ho:


1) Despertador

Correcte Incorrecte


2) Un telescopi

Correcte Incorrecte


3) Un ou de grunyidora

Correcte Incorrecte


4) Cues de ratolins

Correcte Incorrecte


5) Ungla de petacrancs

Correcte Incorrecte


6) Bec de bocamoll xerraquexerra

Correcte Incorrecte


7) La llengua d'un rebentagats

Correcte Incorrecte


8) El morro d'un nas de xeringa

Correcte Incorrecte

Ets capaç d'inventar-te una recepta amb tanta imaginació com la que hi posa Roald Dahl? Recorda que no es tracta de posar-hi cucs i escarbats fluorescents, sinó de trobar paraules com cucs-escuraorelles. Fins on arriba la teva imaginació lingüística?

Per què diem que «El morro d'un nas de xeringa» existeix? Has vist el dibuix que fa Quentin Blake, l'il·lustrador? En realitat es tracta d'una trompa d'elefant o la d'un ós formiguer. I això existeix, oi? L'únic que ha fet Dahl és capgirar-li el nom!

Icona iDevice La gran recepta
Realment, la Reina de les Bruixes ho té tot molt ben pensat amb la seva gran recepta màgica que transformarà tots els nens en ratolins, oi?

Les 10 paraules següents formen part de dos grups diferents de productes. Les del grup A tenen a veure amb la bruixeria i les del grup B tenen a veure amb la medecina seriosa.

Posa A o B segons el grup al qual et sembli que pertany cada paraula.

Poció

Fórmula

Beuratge

Remei

Xarop

Elixir

Beguda

Medicament

Potinga

Medecina

  

Icona de Pregunta iDevice Vocabulari
Sabries dir què volen dir aquests paraules subratllades?

1) No hi ha manera d'ensinistrar uns ratolins dins la gàbia.

  
Domar
De deixar tancats
De fer-los fer "s"

2) La minyona no parava d'entrar sense avisar a totes hores, provant d'enxampar-me amb els ratolins fora de la gàbia.
  
De posar-me xampú
D'atrapar-me
De masegar-me

3) El ratolí, llavors, fa una temptativa endavant, una pota sobre la corda, després l'altra.
  
Salt
Tombarella
Intent

4) Amb molt poca fermesa, li vaig dir que no em podia quedar allà.
  
Simpatia
Seguretat
Amb poques ganes

5) En aquella posició estava incòmode i em vaig incorporar de genolls i vaig tornar a guaitar per l'escletxa.
  
Mirar
Espiar
Passar

6) No tinc manera de dir com eren d'horroroses, però tot aquell panorama es feia encara més grotesc sota aquells caps ben calbs.
  
Terrorífic
Seriós
Còmic

7) Sota aquells caps calbs i espantosos i plens de crostes, els cossos estaven abillats amb vestits de moda força elegants. Era monstruós. Era antinatural
  
Coberts
Guarnits
Imitats

8) Ara tornava a tenir els ulls esbatanats amb la mirada fixa.
  
Tancats i premuts
Emblanquinats
Oberts de bat a bat

9) Era una escena verdaderament fantàstica, amb aquella vella xaruga i esquelètica fent-se més i més alta.
  
Decrèpita
Coixa
Tartamuda

10) -S'està fent petit! -va esgargamellar-se-. Mira,s'està fent petit i fa pudor!
  
Posar-se vermell de tant cridar
Quedar-se afònic de tant cridar
Quedar-se mut de tant cridar

11) Era, de manera lateral, una tibantor i un encongiment de la pell de tot el meu cos.
  
Estirament / disminució
Coïssor /escurçament
Dolor / disminució

12) Em vaig posar en moviment, provant d'escorcollar l'habitació. No era pas tan fàcil.
  
Remenar
Desendreçar
Buscar

13) La meva àvia havia encès un dels seus cigars negres pestilents i ho estava cobrint tot de fum.
  
Pudents
Molestes
Espesses

Icona iDevice La metamorfosi davant del mirall
Llegim el capítol que duu per títol «La metamorfosi».
  • Fa venir esgarrifances, oi?
  • Quines són les frases que fan que la història sembli ben real?

a) «Em sentia com un globus i algú n'anés enroscant la punta»

b) «La pell s'anés tibant cada vegada més i estigués a punt de rebentar»

Busca més frases d'aquest estil.

 

Fixa't ara en la descripció del narrador quan veu la transformació de Bruno:

«En Bruno s'estava fent petit per instants. El veia com s'encongia...
Llavors la roba va semblar que li desapareixia i un pèl marronós li creixia per tot el cos...
De sobte li va sortir una cua...
I tot seguit bigotis...
I després quatre potes...
Tot passava tan de pressa...
En qüestió de segons només...
I tot d'una ja no era més allí...

Un petit ratolí marró es movia per sobre la taula...»


1. Quina diferència fonamental hi ha entre l'explicació d'una transformació i l'altra?

Que en la de Bruno, el narrador veu què li passa, però no sent el que li passa per dins a Bruno. I en la segona, sabem què sent el narrador però no com es transforma perquè ell mateix no es veu.

 

2. Què és el que fa que la primera sigui més colpidora?

Que està explicada amb primera persona i això ajuda a donar realisme a l'escena.

Icona iDevice Ara et toca a tu
Ets capaç de fer la descripció d'una transformació en animal o objecte explicant
  • El canvi exterior
  • La transformació interior

Tria l'animal o l'objecte amb què et vols transformar i vés explicant què sents i què veus durant el canvi. Recorda que per a les descripcions s'ha d'anar del general el concret. Primer els trets més evidents, després els més petits.

Icona iDevice Jo rimo, tu rimes, ell rima
A la pàgina 82-85 surt un poema llarguíssim que les bruixes consideren una cançó i que segons el narrador és una cosa espantosa.

  • Llegiu el poema en veu alta a classe i fixeu-vos com rima. No cal que llegiu les "z" sinó que ho podeu fer amb pronunciació normal.
  • Ara us proposem que en feu un poema semblant: un encanteri que serveixi per fer desaparèixer les bruixes del món.

Perquè sigui més divertit feu-lo en cadena. Com ho podem fer?

  1. Abans de començar penseu entre tots com creieu que ha de ser i com voleu fer desaparèixer les bruixes del món.
  2. Obriu un compte al twitter.
  3. Comença un alumne triat a l'atzar que composa el primer vers que no podrà tenir més de 140 caràcters i el penja al twitter de la classe.
  4. I un darrere l'altre, aneu piulant versos nous que vagin construint el poema.
  5. Un de vosaltres l'ha d'anar passant a net i avisar si el poema no acaba d'anar bé o no té prou sentit.
  6. Al final el professor, el llegirà en veu alta.

Sona bé?

Si té prou ritme, hi podríeu afegir música de rap i cantar-lo?


Font: http://www.picsquare.com


«Menjàvem davant del foc, la meva àvia a la seva butaca i jo sobre la taula amb el formatge en un platet.» Les Bruixes, Roald Dahl

© Grup62
© 1983, Il·lustracions de Quentin Blake.