Durant la lectura
Establiu un nombre "x" de capítols o de pàgines per setmana, i cada setmana hi haurà un "Responsable lector" diferent que coordinarà la lectura.
Què fa el "responsable lector" a més de coordinar la lectura i pactar el número de pàgines a llegir?
- Haurà de tenir en compte totes les paraules difícils que apareguin i les anotarà en un word col·laboratiu o en el bloc de classe si en teniu un.
- Buscarà les definicions de les paraules més difícils.
- Vetllarà perquè tots els companys llegeixin el llibre i no n'hi hagi cap que s'endarrereixi.
Madame Bovary presenta tot un seguit de personatges diversos i Flaubert no en va deixar la caracterització a l'atzar. Per això és important tenir present qui és qui a la novel·la i la seva funció en la història.
En parelles o en grups reduïts, trieu un o dos personatges i aneu anotant tot allò que els defineix i els caracteritza. A mesura que tingueu clar com són, creeu mapes conceptuals i -encara que estiguin a mig fer- pengeu-los a classe perquè pugueu compartir entre tots qui és qui i com veieu cada un de vosaltres els personatges de Flaubert.
Us posem com a exemple d'Emma Bovary, que hem deixat a mig fer perquè l'acabeu vosaltres.
De cada conclusió que traieu del mapa, busqueu-ne com a mínim un exemple a la novel·la que la justifiqui.
- Tots són noms reals?
- Quina distància separa Emma Bovary del seu París anhelat?
- A quina ciutat va néixer Flaubert? Quina relació hi ha amb la novel·la?
Font
mapa: www.Google.com
Et recomanem que cada vegada que posis una xinxeta al mapa, hi afegeixis una etiqueta amb la referència de la frase o del moment on surt, i la pàgina o pàgines de referència. Si tens temps, busca una fotografia de cada lloc.
1) El seu avi era pastor, i tenen un cosí que ha estat a punt d'anar pels tribunals a causa d'un mal cop donat en una disputa. No val la pena de fer tants escarafalls ni d'anar els diumenges a l'església amb vestit de seda, com una comtessa!
Emetre crits
| |
Demostracions hipòcrites de refús
| |
Queixar-se
| |
Fer els ulls grossos
|
So d'un teler
| |
Cruixit
| |
Gest
| |
Estrèpit
|
A qualsevol hora
| |
Intermitentment
| |
A qualsevol hora
| |
En alt grau
|
Comprar molt
| |
Endur-se
| |
Fer anar sense parar
| |
Llençar a tort i a dret
|
Ser propici
| |
Causar satisfacció
| |
Obtenir el permís
| |
Desitjar
|
Pressentiment
| |
Picor constant
| |
Que el cap li dóna voltes
| |
Oblit
|
Amb elegància
| |
Amb cura
| |
Graciosament
| |
Sense acabar de ficar
|
Déu n'hi do!
| |
Renoi!
| |
Ah!
| |
Impossible!
|
Cantar un salm
| |
Anar-se'n
| |
Importunar
| |
Fer un encàrrec
|
Amb remordiment
| |
Amb tristor
| |
Amb la vista fixa
| |
Amb tendresa
|
Charles restà sorprès de la blancor d'aquelles ungles. Eren brillants, fines de l'extrem, més netes que els voris de Dieppe i tallades en forma d'ametlla. Això no obstant, les seves mans no eren belles ni potser prou pàl·lides, i tenien falanges massa primes; d'altra banda, eren massa llargues i sense toves inflexions en les línies dels contorns. El que realment tenia d'encisador eren els ulls: per bé que eren bruns, semblaven negres a causa de les pestanyes, i el seu esguard penetrava francament amb una ardida candidesa. (Pàg. 47)
Sense dir el seu nom, llegeix a classe en veu alta la descripció que n'has fet. Si ningú l'endevina vol dir que encara et falta una mica per ser Flaubert!
Prediccions | Passarà |
Potser Passarà | Potser no Passarà | No Passarà |
Charles Bovary fundarà una clínica pròpia. | ||||
Charles i Emma tindran molts fills. |
||||
El senyor Homais es tornarà creient fervorós. | ||||
Léon fugirà amb Emma a París. | ||||
Rodolphe es batrà en duel amb Charles. | ||||
Emma serà jutjada i condemnada per adulteri. | ||||
Théodore demanarà la mà de Félicité. | ||||
Berthe Bovary anirà a viure amb la seva tia. | ||||
Emma cremarà les cartes dels seus amants. | ||||
Lheureux proposarà a Emma perdonar el seu deute si manté relacions amb ell. | ||||
Félicité guardarà els secrets de Madame Bovary. | ||||
La dida Rollet prestarà diners a Emma. |
En aquest cas, us proposem composar acròstics amb els noms d'Emma, Charles, Rodolphe, Homais, Félicité i Berthe; heu d'emprar versos que identifiquin els seus caràcters. Seguiu l'exemple:
També li agrada la Lectura
A vegades li venç la
TimidEsa
Es trasllada a ROuen per allunyar-se
Però continuarà AmaNt l'Emma
En grups de tres, composeu una antologia il·lustrada amb els vostres acròstics en Power Point i compartiu-la a classe. No oblideu llegir els acròstics en veu alta: la poesia s'ha de recitar!
Al llarg de la novel·la apareixen molts noms de la flora i la fauna, sobretot d'ocells. Recolliu-los en un àlbum virtual col·laboratiu confeccionat amb Slide Share. Cada estudiant triarà un ocell, una flor, un arbre o un altre tipus de planta, i escriurà una diapositiva amb informació bàsica i una imatge bonica.
I ara una prova per a la memòria. Qui va dir què, a qui, on i per què? Descobriu els personatges que van dir les següents frases, els seus interlocutors, el context i la raó que va impulsar-los a dir aquestes paraules. Podeu respondre a tot sense mirar el llibre?
- I si havíeu de fer com jo, que em passo el dia a cavall!
- Vinc a proposar-vos un arranjament. Si en lloc de la quantitat convinguda volíeu prendre...
- Em sembla que en el moment que sentiré com se'n va el cotxe serà com si pugéssim en globus, com si ens n'anéssim cap als núvols.
- Justin! Porta l'àcid sulfúric!
- Ah, com hi ha món!, vet ací que aviat tindran lloc els concursos; ella hi serà; la veuré. Començarem atrevidament; després de tot, és el més segur.
- La culpa és de la fatalitat!
- Doncs, si no fos demanar-vos massa... quan us vingui bé, un garrafó d'aiguardent. En fregaria els peus a la vostra menuda, que els té tendres com la llengua.
- Si fa no fa, deu ser el mateix que a Tostes. Per aquest motiu m'havia subscrit en una biblioteca.
- Car ell i jo som, de segur, les dues persones més ocupades de la parròquia. Ell, però, és el metge dels cossos, i jo el sóc de les ànimes.
- Tinc un cosí que l'any passat féu un viatge per Suïssa i em deia que un home no es pot figurar la poesia dels llacs, l'encant de les cascades, l'efecte gegantí de les congestes.
Frases |
Qui? | A qui? |
On? |
Per què? |
«Madame Bovary sóc jo!» Madame Bovary, de Gustave Flaubert
© Grup62