Durant la lectura

Icona iDevice Comencem a llegir
Abans de començar a llegir poseu-vos d'acord i establiu un ritme que pugueu seguir tots, de manera que tots llegiu a l'una.

Establiu un nombre "x" de capítols o de pàgines per setmana, i cada setmana hi haurà un "Responsable lector" diferent que coordinarà la lectura.

Què fa el "responsable lector" a més de coordinar la lectura i pactar el número de pàgines a llegir?

  • Haurà de tenir en compte totes les paraules difícils que apareguin i les anotarà en un word col·laboratiu o en el bloc de classe si en teniu un.
  • Buscarà les definicions de les paraules més difícils.
  • Vetllarà perquè tots els companys llegeixin el llibre i no n'hi hagi cap que s'endarrereixi.
Icona iDevice Mapa conceptual dels personatges. Una pauta per llegir

Madame Bovary presenta tot un seguit de personatges diversos i Flaubert no en va deixar la caracterització a l'atzar. Per això és important tenir present qui és qui a la novel·la i la seva funció en la història.

En parelles o en grups reduïts, trieu un o dos personatges i aneu anotant tot allò que els defineix i els caracteritza. A mesura que tingueu clar com són, creeu mapes conceptuals i -encara que estiguin a mig fer- pengeu-los a classe perquè pugueu compartir entre tots qui és qui i com veieu cada un de vosaltres els personatges de Flaubert.

Us posem com a exemple d'Emma Bovary, que hem deixat a mig fer perquè l'acabeu vosaltres.

De cada conclusió que traieu del mapa, busqueu-ne com a mínim un exemple a la novel·la que la justifiqui.

Icona iDevice Mapa
A mesura que llegeixis aniràs trobant ciutats i entorns diferents. Situa aquests espais en un plànol fet amb "Els meus mapes" de Google i respon a les preguntes següents:
  1. Tots són noms reals?
  2. Quina distància separa Emma Bovary del seu París anhelat?
  3. A quina ciutat va néixer Flaubert? Quina relació hi ha amb la novel·la?


Font mapa: www.Google.com

Et recomanem que cada vegada que posis una xinxeta al mapa, hi afegeixis una etiqueta amb la referència de la frase o del moment on surt, i la pàgina o pàgines de referència. Si tens temps, busca una fotografia de cada lloc.


Icona de Pregunta iDevice Descobrim noves expressions:
Quina opció defineix correctament el significat de les expressions subratllades en negreta?

1) El seu avi era pastor, i tenen un cosí que ha estat a punt d'anar pels tribunals a causa d'un mal cop donat en una disputa. No val la pena de fer tants escarafalls ni d'anar els diumenges a l'església amb vestit de seda, com una comtessa!

  
Emetre crits
Demostracions hipòcrites de refús
Queixar-se
Fer els ulls grossos

2) I després d'haver-se posat les armes a l'espatlla fent un catric-catrac allargassat com el soroll d'un calder de coure caient escales avall, tots els fusells tornaren a reposar a terra.
  
So d'un teler
Cruixit
Gest
Estrèpit

3) M'agradaria veure't desempallegat d'aquesta horrorosa coixesa amb el balanceig de la regió lumbar, que per molt que diguis t'ha de molestar qui-sap-lo en les funcions del teu ofici.
  
A qualsevol hora
Intermitentment
A qualsevol hora
En alt grau

4) Si es llimava tan escrupolosament les ungles, era únicament per ell, si feia anar en doina el colcrem era per ell, i per ell inundava de perfum els mocadors.
  
Comprar molt
Endur-se
Fer anar sense parar
Llençar a tort i a dret

5) Sí, donarà bo de viajar... I, això no obstant, per què em sento amb el cor trist? És l'aprensió al desconegut... l'efecte dels costums abandonats... o més aviat...? No, és l'excés de felicitat!
  
Ser propici
Causar satisfacció
Obtenir el permís
Desitjar

6) Tingué un rodament de cap i, en arribant al vespre, la malaltia rebrostà amb un caràcter més incert i amb aspectes més complexos.
  
Pressentiment
Picor constant
Que el cap li dóna voltes
Oblit

7) Quan s'asseia damunt dels genolls de Léon, la seva cama, aleshores massa curta, restava penjant en l'aire; i el graciós calçat que duia a retaló s'aguantava tot just al seu peu nu per les puntes dels dits.
  
Amb elegància
Amb cura
Graciosament
Sense acabar de ficar

8) Jo et flic! -exclamà l'eclesiàstic-. Com voleu que un individu casat pugui guardar, per exemple, el secret confessional?
  
Déu n'hi do!
Renoi!
Ah!
Impossible!

9) També remarcà que el senyor Binet no havia comparegut, que Tuvache «havia tocat el dos» després d'haver acabat la missa i que Théodore, el criat de cal notari, portava una jaqueta blava «com si fos tan difícil de posar-se una jaqueta negra, ja que el costum ho vol així, què carai!».
  
Cantar un salm
Anar-se'n
Importunar
Fer un encàrrec

10) I, replegant l'esguard distret al seu voltant, l'abaixà lentament cap a l'eclesiàstic. Es miraren de fit a fit, sense parlar.
  
Amb remordiment
Amb tristor
Amb la vista fixa
Amb tendresa

Icona iDevice Exercici a casa. Anàlisi de l’escriptura
Quins són els trets principals de l'estil de Flaubert? Com definiries la seva tècnica descriptiva a partir del següent fragment?

Charles restà sorprès de la blancor d'aquelles ungles. Eren brillants, fines de l'extrem, més netes que els voris de Dieppe i tallades en forma d'ametlla. Això no obstant, les seves mans no eren belles ni potser prou pàl·lides, i tenien falanges massa primes; d'altra banda, eren massa llargues i sense toves inflexions en les línies dels contorns. El que realment tenia d'encisador eren els ulls: per bé que eren bruns, semblaven negres a causa de les pestanyes, i el seu esguard penetrava francament amb una ardida candidesa. (Pàg. 47)


Series capaç d'imitar aquest estil? Redacta un fragment en què puguis descriure els trets físics i el caràcter d'alguna persona de l'escola que tots coneguin. Un company de classe, algú del professorat, etc.

Sense dir el seu nom, llegeix a classe en veu alta la descripció que n'has fet. Si ningú l'endevina vol dir que encara et falta una mica per ser Flaubert!



Icona iDevice Reflexió
Abans d'acabar la lectura, penseu com us sembla que acabaran els personatges. Quina probabilitat hi ha que els esdeveniments següents ocorrin en el futur de la història? Justifiqueu la vostra resposta i continueu la pauta proposada amb altres prediccions.


Prediccions Passarà
Potser Passarà Potser no Passarà No Passarà
Charles Bovary fundarà una clínica pròpia.        
Charles i Emma tindran molts fills.
       
El senyor Homais es tornarà creient fervorós.        
Léon fugirà amb Emma a París.        
Rodolphe es batrà en duel amb Charles.        
Emma serà jutjada i condemnada per adulteri.        
Théodore demanarà la mà de Félicité.        
Berthe Bovary anirà a viure amb la seva tia.        
Emma cremarà les cartes dels seus amants.        
Lheureux proposarà a Emma perdonar el seu deute si manté relacions amb ell.        
Félicité guardarà els secrets de Madame Bovary.        
La dida Rollet prestarà diners a Emma.        








































Icona iDevice Va d’acròstics
Sabeu què és un acròstic? N'heu escrit alguna vegada? Al segle xix eren molt populars i, en ocasions, es feien servir per amagar missatges secrets als poemes. Busqueu-ne definicions i exemples a la xarxa.

En aquest cas, us proposem composar acròstics amb els noms d'Emma, Charles, Rodolphe, Homais, Félicité i Berthe; heu d'emprar versos que identifiquin els seus caràcters. Seguiu l'exemple:

També li agrada la Lectura
A vegades li venç la TimidEsa
Es trasllada a ROuen per allunyar-se
Però continuarà AmaNt l'Emma

En grups de tres, composeu una antologia il·lustrada amb els vostres acròstics en Power Point i compartiu-la a classe. No oblideu llegir els acròstics en veu alta: la poesia s'ha de recitar!


Icona iDevice El record en forma d’àlbum
Al segle XIX era comú fer àlbums de poemes, d'il·lustracions o de dedicatòries.

Al llarg de la novel·la apareixen molts noms de la flora i la fauna, sobretot d'ocells. Recolliu-los en un àlbum virtual col·laboratiu confeccionat amb Slide Share. Cada estudiant triarà un ocell, una flor, un arbre o un altre tipus de planta, i escriurà una diapositiva amb informació bàsica i una imatge bonica.

Icona iDevice Què, qui, com, on i per què?

I ara una prova per a la memòria. Qui va dir què, a qui, on i per què? Descobriu els personatges que van dir les següents frases, els seus interlocutors, el context i la raó que va impulsar-los a dir aquestes paraules. Podeu respondre a tot sense mirar el llibre?

  1. I si havíeu de fer com jo, que em passo el dia a cavall!
  2. Vinc a proposar-vos un arranjament. Si en lloc de la quantitat convinguda volíeu prendre...
  3. Em sembla que en el moment que sentiré com se'n va el cotxe serà com si pugéssim en globus, com si ens n'anéssim cap als núvols.
  4. Justin! Porta l'àcid sulfúric!
  5. Ah, com hi ha món!, vet ací que aviat tindran lloc els concursos; ella hi serà; la veuré. Començarem atrevidament; després de tot, és el més segur.
  6. La culpa és de la fatalitat!
  7. Doncs, si no fos demanar-vos massa... quan us vingui bé, un garrafó d'aiguardent. En fregaria els peus a la vostra menuda, que els té tendres com la llengua.
  8. Si fa no fa, deu ser el mateix que a Tostes. Per aquest motiu m'havia subscrit en una biblioteca.
  9. Car ell i jo som, de segur, les dues persones més ocupades de la parròquia. Ell, però, és el metge dels cossos, i jo el sóc de les ànimes.
  10. Tinc un cosí que l'any passat féu un viatge per Suïssa i em deia que un home no es pot figurar la poesia dels llacs, l'encant de les cascades, l'efecte gegantí de les congestes.

Frases
Qui? A qui?
On?
Per què?
         
         
         

 

 

 

 



«Madame Bovary sóc jo!» Madame Bovary, de Gustave Flaubert

© Grup62