Un dia la tramuntana va començar a bufar tan fort i tant de temps que va afectar els personatges de Mar i Cel. De cop i volta van oblidar el nom de tots els familiars, amics i companys. Els pots ajudar? Amb qui parlen?
En aquesta sopa de lletres s’amaguen 10 oficis teatrals. Saps qui fa cada cosa? Quants altres oficis teatrals coneixes?
Quins oficis no coneixies?
Sabies que Tots els teatres tenen un CAP DE SALA que és el responsable de la part del teatre ocupada pel públic, des del teló fins a l'entrada i les taquilles?
I que tots els teatres tenen també un CAP D'ESCENARI que és el responsable de la part interna de l'escenari, camerinos, etc.?
I un REGIDOR, saps quina funció té?
Ara que ja has acabat la lectura, segur que t’ha agradat més del que esperaves al començament. L’apassionada història d’amor de Blanca i Saïd o el conflicte religiós motiu del tràgic final, són temes universals d’interès col·lectiu. Potser l’any que ve, els teus companys d’escola hauran de llegir la mateixa obra i tindran els mateixos recels que tu. Què els diries per convèncer-los que val la pena la lectura?
Un cop identificats els punts forts de la lectura, fem un pas més enllà.
Et consideres una persona activa a la xarxa? Posem a prova la nostra habilitat comunicativa dins les xarxes socials?
Poseu a debat totes aquestes qüestions amb els companys a classe i feu una tria dels millors!
Si arribéssiu a representar l’obra, aquesta campanya viral podria ser real. Si no, podeu treballar sobre paper: frases curtes, selecció d’imatges, creació d’etiquetes i tria de mencionats.
Si arribéssiu a representar l’obra, aquesta campanya viral podria ser real. Si no, podeu treballar sobre paper: frases curtes, selecció d’imatges, creació d’etiquetes i tria de mencionats.
La complexitat de la posada en escena de Mar i cel va obligar Guimerà a afegir més indicacions de la posada en escena de les habituals. Quan la companyia teatral Dagoll Dagom va plantejar-se l’adaptació de l’obra, van haver de trobar una solució per a les escenes de la cabina. Al “com es va fer” que hem assenyalat a la secció “Durant la lectura” (exercici 1) ho podeu trobar.
Ara imaginem que portem l’obra a teatre, però que la portem al segle xxi, on no hi ha pirates a la mar, ni la Santa Inquisició, però on sí vivim dia sí dia també els conflictes religiosos i els amors prohibits per diferències de classe social o religioses.
Com seria Mar i cel avui? En grups de quatre o cinc companys, responeu aquestes preguntes i plantegeu una possible adaptació i localització als nostres temps.
Imatge de l’esbós escenogràfic per El casament d’en Terregada, del Teatre Nacional de Catalunya.
Font: TNC
Qüestions a tenir en compte:
Un cop contestades les preguntes, redacteu els principals canvis que tindria l’obra i exposeu-los a classe davant dels companys.
Us atreviríeu a fer-ne una representació de final de curs?
Aquesta obra de teatre no és tan difícil de dur a escena perquè requereix un únic espai i, en canvi, pot servir perquè els alumnes posin en pràctica tot el que han après de teatre amb aquesta unitat de treball.
Tingueu en compte també que podríeu fer-ne una adaptació lingüística, cosa que obligaria els alumnes no solament a reescriure el text com hem practicat a l’exercici 5 de “Durant la lectura”, sinó a ampliar vocabulari i entendre la idea “Adaptar sense trair”.
De fet, a classe sou més alumnes que personatges hi ha a l’obra, però us heu fixat en la colla de personatges que surten a Mar i cel de Dagoll Dagom? Quines solucions tenim:
a) podeu crear petits diàlegs entre mariners
b) podeu crear una companyia completa: amb actors i amb tot l’equip tècnic necessari per dur a terme una obra de teatre.
Per fer la representació de l’obra, tal com diem a l’exercici anterior, ens cal una escenografia. Saps què és? L’escenografia és l’art i tècnica de muntar l'escena teatral, tot afegint-hi elements que ajudin a reproduir un ambient o crear el clima que requereix l’obra.
Escena casament Terregada
Pots dibuixar l’escenari on situaries l’obra? Hem vist ja l’espectacularitat del vaixell de Dagoll Dagom, però l’any 1950, els mitjans eren molt més minsos i també se’n van sortir!
Muntatge de Mar i cel, el 1950
Font: www.mundofotos.com
Penseu en una posada en escena realista, sense un excés d’efectes especials, perquè no teniu pressupost. Per tant, amb pocs elements heu de ser capaços de fer canvis d’escena.
Després compartiu els vostres esbossos escenogràfics (en línia o penjant-los a classe) i justifiqueu les vostres idees. Un cop totes les idees exposades, voteu la millor.
Per explicar als vostres companys com faríeu la vostra posada en escena i com faríeu els canvis, feu un Power Point partint d’una foto fixa a partir de la qual aneu posant i traient els elements a cada acte.
El desafiament de tot escenògraf és aconseguir grans canvis visuals amb pocs canvis escènics. En sou capaços?
...a Catalunya tenim grans escenògrafs que treballen arreu del món. Fabià Puigserver va ser un dels escenògrafs més innovadors, fins al punt que la seva concepció de l’escenografia el va portar, ja als anys 70, a construir una platea movible que canviés d’orientació segons l’obra representada! Això ho va fer al Teatre Lliure de Gràcia. Amb l’ampliació a la Ciutat del Teatre, i després de la seva mort, el Lliure li va dedicar la sala gran: Sala Fabià Puigserver. Hi has estat mai?
Fabià Puigserver
Font: www.artezblai.com
Coneixeu la història d’amor de Romeu i Julieta?
Guimerà era un gran admirador de William Shakespeare, el pare del teatre universal i de tots els temps. Segons els experts, tot el teatre beu i s’inspira en els drames del dramaturg anglès.
Quins paral·lelismes i diferències trobeu entre el drama amorós de Romeu i Julieta i el de Saïd i Blanca? Obriu un debat a classe i després en dues columnes enumereu els principals.
En què et fan pensar aquests versos que Guimerà escriu en el poema “A Shakespeare”?
“He vist passar ta nau, que li arribava
damunt les aigües l’ombra a l’infinit;
i el pal major tan alt, que s’enfonsava
per lo cel blau, ardit.”
Ara busquem altres diferències i semblances. Si recordes la línia cronològica inicial, potser recordaràs que Jacint Verdaguer fou contemporani de Guimerà i, per tant, coincidiren en el moment polític, cultural i, és clar, literari.
Àngel Guimerà, esquerra i Jacint Verdaguer, dreta
Font: www.lletres.net
Tots dos van compartir passió per la literatura, una visió romàntica i tràgica de l’amor, una estimació profunda pel país i una voluntat fèrria d’establir, abans de les normes de Pompeu Fabra, una llengua allunyada d’artificis i que fos tan acostada a la llengua parlada com fos possible.
A partir d’això crea una taula amb els dos escriptors amb les seves semblances i diferències. Segueix, si vols, l’exemple:
Mireu aquest vídeo del final de l’adaptació que van fer Dagoll Dagom de Mar i cel. És molt diferent, oi?
Analitzeu les diferències i les semblances i després obriu un debat partint d’aquestes qüestions:
Aquí tens 30 preguntes sobre Guimerà, la Renaixença i Mar i cel. Posa’t a prova i sabràs si has arribat a un bon nivell d’aprenentatge després de tots aquests exercicis!
Sort!