Mar i cel, d’Àngel Guimerà

Després de la lectura

1. Amb qui parlo, si us plau?

Un dia la tramuntana va començar a bufar tan fort i tant de temps que va afectar els personatges de Mar i Cel. De cop i volta van oblidar el nom de tots els familiars, amics i companys. Els pots ajudar? Amb qui parlen?

  1. Saïd: «...sàpigues/que en tant s’obrin mos ulls, que en tant respiri/ sóc jo, el vostre arraix; só aquell que ordena...»
  2. Ferran: «No te’n recordes/ de quan érem dos nens? Ni de ta mare»
  3. Joanot: «...Jo sóc un monstre. Jo de mi em tinc horror! I ai, que ma vida/ té d’acabar entre esta gent! Si a Espanya... Oh! No!»
  4. Ferran: «Jo bé podria/ dir-te que no sé res; però no em quadra/ mentir, ni amb tu; ho sé tot; però ma llengua/ ni un mot pronunciarà dels meus en contra.»
  5. Hassèn: «Me diuen lo seu gos: i ho só amb molta honra./ que ell val més que tothom. / Aquí és ma plaça:/ lo gos vora son amo.»
  6. Blanca: «...Voleu que somrisenta/ vagi a l’harem? Voleu que de ses joies/ espurni jo el meu cos?»
  7. Saïd: «Dau-me les ones/ eternament alçant-se entre la terra/ i mon vaixell! Oh, com muntanyes vinguin!/ Mes la terra jamai!»
  8. Blanca: «Com és que tenint ànima sou fera?»
  9. Saïd: «Poruc! Jo tinc una arma;/ tu una altra en tens: au, cos a cos; fins l’últim/ glatit del cor.»
  10. Blanca: «Què se jo, trista, lo que passa en mon cor? ... Se tanquen los meus ulls, i veig a est home;/ los obro, i penso en ell!... I ai, no m’espanta!»

2. Llenguatge teatral

  1. Adaptació és sinònim de Traducció
  2. Redacció és sinònim de Correcció
  3. Monòleg és sinònim de Soliloqui
  4. Diàleg és sinònim de Conversa
  5. ‘Fer un apart’ és sinònim de ‘Fer mutis’
  6. Fer mutis és sinònim de Callar
  7. Posada en escena és sinònim d’indicació teatral
  8. Indicació teatral és sinònim d’Acotació
  9. Llenguatge gestual és sinònim de Mímica

3. Oficis teatrals

En aquesta sopa de lletres s’amaguen 10 oficis teatrals. Saps qui fa cada cosa? Quants altres oficis teatrals coneixes?

Quins oficis no coneixies?

Sabies que Tots els teatres tenen un CAP DE SALA que és el responsable de la part del teatre ocupada pel públic, des del teló fins a l'entrada i les taquilles?
I que tots els teatres tenen també un CAP D'ESCENARI que és el responsable de la part interna de l'escenari, camerinos, etc.?
I un REGIDOR, saps quina funció té?

4. Què podria fer jo...

Ara que ja has acabat la lectura, segur que t’ha agradat més del que esperaves al començament. L’apassionada història d’amor de Blanca i Saïd o el conflicte religiós motiu del tràgic final, són temes universals d’interès col·lectiu. Potser l’any que ve, els teus companys d’escola hauran de llegir la mateixa obra i tindran els mateixos recels que tu. Què els diries per convèncer-los que val la pena la lectura?

  1. Escriu una sinopsi concisa i engrescadora.
  2. Intercanvieu els textos amb els altres companys de classe i valoreu-los de l’1 al 10. La puntuació pot ser anònima.
  3. Els 3 textos que més bona puntuació tinguin, seran els finalistes a partir dels quals podríeu fer-ne un de sol.

Recorda que:

  • El text ha de tenir un titular publicitari
  • El text ha de tenir frases curtes i contundents
  • No ha de dir mentides però ha d’exagerar-ne les virtuts

5. Campanya viral teatral

Un cop identificats els punts forts de la lectura, fem un pas més enllà.

Et consideres una persona activa a la xarxa? Posem a prova la nostra habilitat comunicativa dins les xarxes socials?

  1. Quines #etiquetes crearies per a Mar i cel?
  2. Quines frases amb un màxim de 140 caràcters faries córrer per la xarxa?
  3. Quines imatges triaries per cridar l’atenció al Facebook?
  4. I, finalment, a qui mencionaries o etiquetaries en cada cas? Per escampar bé, si no ho fas saber a molta gent de manera directa, no hi arribaràs! La tria dels companys de viatge és fonamental!

Poseu a debat totes aquestes qüestions amb els companys a classe i feu una tria dels millors!

Si arribéssiu a representar l’obra, aquesta campanya viral podria ser real. Si no, podeu treballar sobre paper: frases curtes, selecció d’imatges, creació d’etiquetes i tria de mencionats.

Si arribéssiu a representar l’obra, aquesta campanya viral podria ser real. Si no, podeu treballar sobre paper: frases curtes, selecció d’imatges, creació d’etiquetes i tria de mencionats.

6. Mar i cel, al segle XXI

La complexitat de la posada en escena de Mar i cel va obligar Guimerà a afegir més indicacions de la posada en escena de les habituals. Quan la companyia teatral Dagoll Dagom va plantejar-se l’adaptació de l’obra, van haver de trobar una solució per a les escenes de la cabina. Al “com es va fer” que hem assenyalat a la secció “Durant la lectura” (exercici 1) ho podeu trobar.

Ara imaginem que portem l’obra a teatre, però que la portem al segle xxi, on no hi ha pirates a la mar, ni la Santa Inquisició, però on sí vivim dia sí dia també els conflictes religiosos i els amors prohibits per diferències de classe social o religioses.

Com seria Mar i cel avui? En grups de quatre o cinc companys, responeu aquestes preguntes i plantegeu una possible adaptació i localització als nostres temps.

Imatge de l’esbós escenogràfic per El casament d’en Terregada, del Teatre Nacional de Catalunya.
Font: TNC

Qüestions a tenir en compte:

  1. Qui serien els pirates del segle xxi? Per exemple, mafiosos, traficants de drogues, banquers corruptes
  2. En quin espai reduït i tancat podrien trobar-se els protagonistes? Per exemple, en un soterrani d’un pàrquing, en un refugi de muntanya aïllat, en un iot privat a alta mar.
  3. Quina raó portaria els protagonistes a estar tancats en un únic espai d’on no se’n poden moure? Per exemple, un segrest; un xantatge; una trampa inesperada d’uns contra els altres.
  4. Quin conflicte irresoluble plantejaríem? Podria ser el mateix: els conflictes religiosos estan, malauradament, a l’ordre del dia. O bé, una qüestió de classe social, per exemple els gitanos no sempre són ben rebuts en alguns àmbits socials
  5. Per què, en ple segle xxi, l’amor de Blanca i Saïd no seria possible? Dependrà del que hàgiu contestat abans, però Blanca podria ser una prostituta i la família de Saïd no acceptar-ho. Els dos conflictes no tenen per què anar units
  6. En ple segle xxi, es consumaria l’amor dels dos protagonistes? Al llarg del text no hi ha pràcticament cap moment en què els amants estiguin sols. Per tant, hauríeu de crear la llicència de canviar lleugerament el text.

Un cop contestades les preguntes, redacteu els principals canvis que tindria l’obra i exposeu-los a classe davant dels companys.

Us atreviríeu a fer-ne una representació de final de curs?

Aquesta obra de teatre no és tan difícil de dur a escena perquè requereix un únic espai i, en canvi, pot servir perquè els alumnes posin en pràctica tot el que han après de teatre amb aquesta unitat de treball.
Tingueu en compte també que podríeu fer-ne una adaptació lingüística, cosa que obligaria els alumnes no solament a reescriure el text com hem practicat a l’exercici 5 de “Durant la lectura”, sinó a ampliar vocabulari i entendre la idea “Adaptar sense trair”.

De fet, a classe sou més alumnes que personatges hi ha a l’obra, però us heu fixat en la colla de personatges que surten a Mar i cel de Dagoll Dagom? Quines solucions tenim:
a) podeu crear petits diàlegs entre mariners
b) podeu crear una companyia completa: amb actors i amb tot l’equip tècnic necessari per dur a terme una obra de teatre.

7. Posada en escena

Per fer la representació de l’obra, tal com diem a l’exercici anterior, ens cal una escenografia. Saps què és? L’escenografia és l’art i tècnica de muntar l'escena teatral, tot afegint-hi elements que ajudin a reproduir un ambient o crear el clima que requereix l’obra.

Escena casament Terregada

Pots dibuixar l’escenari on situaries l’obra? Hem vist ja l’espectacularitat del vaixell de Dagoll Dagom, però l’any 1950, els mitjans eren molt més minsos i també se’n van sortir!

Muntatge de Mar i cel, el 1950
Font: www.mundofotos.com

Penseu en una posada en escena realista, sense un excés d’efectes especials, perquè no teniu pressupost. Per tant, amb pocs elements heu de ser capaços de fer canvis d’escena.

Després compartiu els vostres esbossos escenogràfics (en línia o penjant-los a classe) i justifiqueu les vostres idees. Un cop totes les idees exposades, voteu la millor.

Per explicar als vostres companys com faríeu la vostra posada en escena i com faríeu els canvis, feu un Power Point partint d’una foto fixa a partir de la qual aneu posant i traient els elements a cada acte.

El desafiament de tot escenògraf és aconseguir grans canvis visuals amb pocs canvis escènics. En sou capaços?

Sabies que...

...a Catalunya tenim grans escenògrafs que treballen arreu del món. Fabià Puigserver va ser un dels escenògrafs més innovadors, fins al punt que la seva concepció de l’escenografia el va portar, ja als anys 70, a construir una platea movible que canviés d’orientació segons l’obra representada! Això ho va fer al Teatre Lliure de Gràcia. Amb l’ampliació a la Ciutat del Teatre, i després de la seva mort, el Lliure li va dedicar la sala gran: Sala Fabià Puigserver. Hi has estat mai?

Fabià Puigserver
Font: www.artezblai.com

8. Romeu i Julieta, Saïd i Blanca

Coneixeu la història d’amor de Romeu i Julieta?

Guimerà era un gran admirador de William Shakespeare, el pare del teatre universal i de tots els temps. Segons els experts, tot el teatre beu i s’inspira en els drames del dramaturg anglès.

Quins paral·lelismes i diferències trobeu entre el drama amorós de Romeu i Julieta i el de Saïd i Blanca? Obriu un debat a classe i després en dues columnes enumereu els principals.

Descarregar l'arxiu

En què et fan pensar aquests versos que Guimerà escriu en el poema “A Shakespeare”?

“He vist passar ta nau, que li arribava
damunt les aigües l’ombra a l’infinit;
i el pal major tan alt, que s’enfonsava
per lo cel blau, ardit.”

9. Ángel Guimerà i Jacint Verdaguer, més semblances i diferències

Ara busquem altres diferències i semblances. Si recordes la línia cronològica inicial, potser recordaràs que Jacint Verdaguer fou contemporani de Guimerà i, per tant, coincidiren en el moment polític, cultural i, és clar, literari.

Àngel Guimerà, esquerra i Jacint Verdaguer, dreta
Font: www.lletres.net

Tots dos van compartir passió per la literatura, una visió romàntica i tràgica de l’amor, una estimació profunda pel país i una voluntat fèrria d’establir, abans de les normes de Pompeu Fabra, una llengua allunyada d’artificis i que fos tan acostada a la llengua parlada com fos possible.

A partir d’això crea una taula amb els dos escriptors amb les seves semblances i diferències. Segueix, si vols, l’exemple:

Descarregar l'arxiu

10. El final alternatiu

Mireu aquest vídeo del final de l’adaptació que van fer Dagoll Dagom de Mar i cel. És molt diferent, oi?

Analitzeu les diferències i les semblances i després obriu un debat partint d’aquestes qüestions:

  1. Les obres s’han de respectar tal com van estar escrites al seu moment o s’han de poder alterar?
  2. Una cosa és adaptar la llengua als seus temps i, una altra, canviar l’argument. O no?
  3. Creieu que el final és significativament diferent o manté la idea original de Guimerà?

11. Repassem!

Aquí tens 30 preguntes sobre Guimerà, la Renaixença i Mar i cel. Posa’t a prova i sabràs si has arribat a un bon nivell d’aprenentatge després de tots aquests exercicis!

Sort!

  1. En quina illa va néixer Àngel Guimerà i Jorge?
  2. On va viure tota la vida, un cop es va independitzar de la família?
  3. Què és un Mestre en Gai Saber?
  4. A què fan referència els noms dels premis dels Jocs Florals?
  5. Quin nom pren el moment cultural que viu Àngel Guimerà
  6. Què recupera Guimerà amb el teatre?
  7. En quina llengua escriu als seus inicis?
  8. Quina obra de Guimerà es va convertir amb un film amb el títol "Martha of the lowlands"?
  9. Quina directora de cinema alemanya simpatitzant del nazisme, va portar Terra Baixa al cinema?
  10. Amb quin nom de dona, titula Guimerà, una de les seves millors peces teatrals?
  11. Qui va fer una adaptació musical de "Mar i cel"?
  12. Àngel Guimerà viu la Primera Guerra Mundial?
  13. Què és un morisc?
  14. Què vol dir "arraix"?
  15. On enterren "els seus" els pirates?
  16. Què vol dir donar "santa sepultura"?
  17. Qui és Malek?
  18. Per què anomenen "el gos", Hassèn?
  19. Quin parentesc hi ha entre Ferran i Blanca?
  20. En quin moment es produeix l'enamorament entre Saïd i Blanca sense que ells ben bé ho sàpiguen?
  21. Per què Blanca, Ferran i Carles, consideren Joanot un traidor?
  22. Què era el Sant Ofici?
  23. Com és que els presoners cristians aconsegueixen escapar-se?
  24. Per què quan Saïd explica la seva vida, Blanca plora i el seu pare, Carles, s'escandalitza que ho faci?
  25. Per què Saïd destitueix Malek?
  26. Per què els pirates estan enfadats amb Saïd?
  27. Quina és la covardia de Malek?
  28. Per què Ferran deixa escapar Blanca i Saïd?
  29. Qui fereix de mort Blanca?
  30. Quina fugida els dóna Ferran a Blanca i Saïd?