Mar i cel, d’Àngel Guimerà

Durant la lectura

 1. Abans de començar a llegir

Abans de començar a llegir el text teatral que teniu a les mans, mireu primer de tot aquest tràiler del musical que va fer Dagoll Dagom: http://www.youtube.com/watch?v=L0roI26Al9k

Dagoll Dagom va fer una adaptació a musical de l’obra de teatre que llegirem a continuació. Corria l’any 1989 i els efectes especials que van caldre per desenvolupar el gran vaixell, present a tota l’obra, van ser dels més moderns i sofisticats i van causar autèntic impacte entre el públic. Si t’interessa molt com va anar, aquí tens part del “Com es va fer” Mar i cel.

2. La lectura en veu alta

El teatre, per llegir-lo bé, sobretot quan no hi estem acostumats, cal llegir-lo en veu alta. Llegir en veu alta ens ajudarà a entendre molts girs, expressions i idees que sense l’entonació adequada no entendríem. Els exercicis següents estan pensats per ajudar-vos a comprendre els diàlegs de Mar i cel. Però abans hem d’aprendre també a llegir en veu alta. Recordeu l’exercici 10 de la secció “Abans de la lectura”?

Bé, allà donàvem indicacions de la llengua; ara, donarem indicacions de com llegir en grup i en veu alta.

  1. Repartiu-vos els papers (és evident que moltes noies hauran de fer d’home perquè només hi ha un personatge femení).
  2. Compteu des del començament tots els personatges. Qui tingui un personatge secundari en pot fer més d’un els que feu de secundaris no teniu menys importància! Al contrari, heu d’estar atents a les interpretacions dels vostres companys. Si no ho fan prou bé, tot el grup se’n ressentirà. Ajudeu-los a donar l’entonació correcta en cada cas.
  3. Seieu al voltant de la taula, amb una llibreta, llapis i retolador de color El llapis servirà per prendre notes, marcar paraules que no entenem. El retolador servirà per assenyalar allà on hem de posar més èmfasi quan rellegim el text.

     

    Exemple de guió teatral marcat

  4. No us relaxeu, esteu treballant, poseu-vos amb la tensió i l’atenció necessàries com ho farien uns professionals!

     

    Assaig previ
    Font: Teatre Nacional de Catalunya

  5. I finalment, feu unes quantes ganyotes bucals i parleu un minut amb un llapis a la boca. Quan us tragueu el llapis us sentireu la boca gran i amb més facilitat per parlar!

     

Potser no cal arribar a aquest extrem, però els professionals del teatre es prenen la qüestió de la veu i la pronúncia molt seriosament: és l’eina fonamental de l’actor.

3. Tothom a escena!

En començar la lectura trobareu una llista de noms. Sovint en teatre l’autor no dóna gaires indicacions dels trets identificatius de cada personatge; els anem descobrint a mesura que llegim. El cas d’Àngel Guimerà no n’és una excepció, per això haurem d’anar descobrint nosaltres com són, com pensen i com vesteixen els personatges de Mar i cel.

Aquest és un exemple d’un quadre sinòptic d’un personatge. Us pot servir de model per a la resta de personatges.

Conserveu els esquemes. En acabar la lectura poseu-los en comú i responeu aquestes preguntes:

  1. Evolucionen els personatges durant l’obra? Com?
  2. Són versemblants?
  3. Us semblen caràcters ben definits i conseqüents amb la seva manera de pensar i actuar?

Amb la informació que heu compartit, elaboreu entre tots un esquema final de cada personatge.

Seria recomanable concloure l’activitat tot comparant les interpretacions que els alumnes aporten dels personatges, i analitzar les similituds i les diferències de les percepcions. Permetrà observar la caracterització i la dimensió dels personatges, i també el perspectivisme amb què els alumnes els interpreten.
Aquesta activitat, que en principi podria semblar banal, no ho és pas, sobretot quan llegim teatre. A partir dels esquemes mentals que els lectors creem, sorgeixen personatges amb matisos distintius importants.
Per confeccionar els arbres conceptuals us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Word, Creately, Mind42 o Lovely Charts.

Per confeccionar els arbres conceptuals us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Word, Creately, Mind42 o Lovely Charts.

4. La llengua de Guimerà

Ja hem comentat abans que Guimerà estava molt preocupat perquè la llengua que parlessin els seus personatges sonés tan natural com fos possible al públic de l’època. Actualment, però, paraules que potser eren d’ús comú han deixat de ser-ho.

Fem un repàs d’alguns dels mots. A mesura que aneu llegint aneu ampliant la llista:

Camp de roselles
Font: www.photographyblogger.net

  1. Trescar:
  2. De què parlen els pirates quan parlen de dobles i cianís? el cianí era una moneda encunyada en or del nord d’Àfrica
  3. Què és una griva?
  4. I el gallaret?
  5. Coneixes el verb eixir? En algunes parles occidentals, és la manera més habitual per dir...
  6. Virar
  7. Demnar-se
  8. Esgarriar
  9. Esberlar
  10. Clot
  11. Si abats algú, vol dir que...

 5. La llengua de Guimerà, 2

Però en el text de Guimerà apareixen altres rareses com ara:

M’apar, Mes, Potsê, Martre, Arrostrar, Escorpra, etc.

Son rareses perquè o bé ja no es fan servir o sí que es fan servir, però escrites d’una altra manera.
Quines altres has trobat?

Busca al Diccionari d’Alcover-Moll i segur que moltes les hi trobaràs. Què és aquest diccionari?

I ara, descobrim algunes de les expressions que surten a Mar i cel, saps què volen dir?

  1. De seguida poses vela, tu!
  2. Veiam doncs, si fos teva aquesta fusta, què faries?
  3. Em van creure mort! Es creien que al dofí se l’abat com a la griva! les expressions 1 i 2 són poc habituals avui. Són expressions marineres, com correspon a l’entorn dels protagonistes.
  4. I apa, a seguir-lo, cada matí tresca que tresca
  5. Un gall sense esperons i sense cresta

 

I ara et deixem aquesta estranya expressió perquè juntament amb els teus companys discutiu què pot voler dir:

“És un Caí que cobra abans de ser a l’infern”

Una pista Caí, és a dir, Caín, fill d’Adam i Eva, va matar el seu germà Abel i és el primer assassí de la història segons les sagrades escriptures. Et diu alguna cosa això?

6. Els recursos retòrics a Mar i cel

Al llarg de la lectura, trobarem frases que ens sonaran artificioses, tant que potser no les entendrem. No pas perquè el lèxic sigui difícil, sinó perquè Guimerà, ja sigui per donar èmfasi o per fer dramàtica una situació, fa servir recursos lingüístics constantment.

Per exemple:

Carles: Pel que ha dit, tu plorar?
Realment sembla que ho digui algú que no parla bé el català, oi? Doncs no, de fet és un recurs estilístic. Quin? Hipèrbaton

Com ho diríem nosaltres si parléssim normalment? I aquestes altres?

  1. I com morta caiguí
  2. Mes són mes ordres les que fan llei aquí
  3. Si al claustre em sentien!
  4. Doncs voleu que busca dins del fang perduda?

Busquen d’altres que segueixin el recurs de l’hipèrbaton.

Quins altres recursos estilístics coneixeu? Reconeixes aquestes definicions?

Hipèrbaton
Anàfora
Metàfora
Hipèrbole
Paràfrasi
referència a un concepte a partir d'un altre que hi guarda certa semblança
una alteració de l’ordre gramatical dels mots
amplificació o interpretació per explicar millor el que es vol dir
recurs retòric que consisteix a augmentar o disminuir una qualitat sobre alguna cosa, fent una exageració
repetició d’un mateix mot o grup de mots, una o diverses vegades, en un fragment de text, per reforçar el sentit

Segurament no heu practicat mai la “paràfrasi” de manera conscient però ho fem tot sovint. A mesura que llegiu us trobareu sovint amb la necessitat de reescriure bo i interpretant alguna frase, és a dir “parafrasejar”. Aquí en teniu un exemple:

Saïd té un atac de gelosia, després de veure Blanca besant la mà de Ferran i s’exclama (Acte II, escena XI):

Saïd: Sos llavis
(per la mà de Ferran)
d’aquí têls rentaran taurons! Vull veure’t
per esquê a un ham clavat, del mar a sobre
com remous eixa mà dins l’agonia.

Si fa no fa, i explicat en prosa, avui diríem:

Saïd: I els taurons t’esborraran la marca d’aquests llavis (assenyalant la mà de Ferran). Vull veure com fas d’esquer clavat en un ham, i com bellugues la mà per sobre del mar mentre agonitzes.

Si fa no fa, vindria a ser una cosa així. Més entenedor? Potser sí, però menys efectiu, oi?

Podeu repassar altres recursos retòrics que hàgiu estudiat al llarg del curs. Parafrasejar serà un bon recurs per als estudiants a mesura que llegeixin.

Què és la retòrica? Per què se’n diuen “Recursos retòrics”? Com en podem dir d’una altra manera?

7. Llegim entre línies

A l’exercici 3, hem creat uns esquemes per saber com són els personatges, però què és el que ens indica com són? Com ho fa Guimerà, per explicar –sense descripcions de cap mena–, com són els seus protagonistes? Doncs els fa reaccionar d’una manera i no d’una altra, o els fa dir coses que defineixen la seva manera de ser.

Per tant, hem de llegir entre línies!

Què indiquen sobre els personatges les següents frases?

  1. Sobre Ferran:
    Ferran a Hassèn parlant de Saïd):

    «No et pensis; ja m’agrada la gent com ell. És un valent: puc dir-ho.»

    Ens diu que Ferran és...
  2. (Ferran a Blanca):

    «Quin bé li fem a Déu tancats i en l’ombra! No és son temple pertot? Oh, ma cosina, lo que eres i ets avui! Com t’han canviada!»

    Ens diu que Ferran és...
  3. Sobre Joanot:
    (Joanot es diu a ell mateix):

    «Mes sóc lo renegat; sóc altres Judas:/ sols que ell se va penjar i jo no goso.»

    Ens diu que Joanot és...
  4. Sobre Malek:
    (Discussió de Saïd i Malek)

    «Saïd: Tu, vil: acosta’t; / i tots, tots aneu lluny! Va; tots enrere! (Els corsaris retrocedeixen poc a poc. Malek sempre darrere el grup). Malek: Me vols matar?
    Saïd: Poruc! Jo tinc una arma;/ tu una altra en tens: au, cos a cos; fins l’últim/ glatit del cor
    (Saïd avança. Malek recula. Saïd duu l’arma a la mà. Malek la mà al pom, sens treure lo punyal.)
    Malek: Tu ets el nostre arraix
    Saïd: No goses, miserable!»

    Ens diu que Malek és...

Com a excepció, com deduïm també com és Malek? Gràcies a les indicacions que dóna Guimerà, que permetran a l’actor afinar el paper que se li demana.

Continueu l’exercici amb totes aquelles frases que us semblin significatives. Si feu la lectura en grup us podeu repartir els personatges.

8. Indicacions temporals i espacials

Per completar tota aquesta lectura profunda, anoteu, també mentre llegiu, totes les indicacions temporals i espacials que dóna Guimerà:

  1. On es desenvolupa la història?
  2. Quants dies o hores passen, segons vosaltres, en el transcurs de l’obra?

Exemples com les acotacions de l’acte I, escena xviii, ens permetran fer-nos una composició de lloc:

  1. Hassèn des de la finestra
  2. Gira el fanal de manera que quedi a les fosques l’escena en la part on hi ha la llitera

    Podria ser un fanal com aquest, oi?

  3. Traient lo cos per entre les dues cortines etc.

Guardeu totes aquestes anotacions, per a més endavant, quan fem la secció de “Després de la lectura”.

9. A mitja lectura

Quan arribeu a la lectura de l’Acte II, atureu-vos i comenteu amb els companys de classe cap on us sembla que va l’obra, com us sembla que acabarà i arribats a aquest punt quins són els conflictes o punts clau de l’obra que ens han estat presentats.

Feu taules o columnes seguint el model que us indiquem:

Descarregar l'arxiu

Creus que també podríem parlar de conflicte entre Saïd i Blanca?

Aquest és potser un dels exercicis més rellevants. Hi ha molts teòrics que defensen que la literatura sense conflicte seria una simple descripció avorrida. Guimerà, seguint aquest patró, planteja moltes tensions internes, moltes més de les que, a primera vista, detectarien els alumnes.

Mira com es pot interpretar un conflicte intern: Joanot, interpretat per l’esplèndid Pep Cruz, en la versió musical de Dagoll Dagom.

10. Els conflictes

Abans hem fet una llista dels conflictes. I si ara els visualitzem amb un diagrama conceptual? Quedaria més clar?

Mira l’exemple:

Aquests diagrames els podeu fer amb el word o altres aplicacions que us agradin. Per fer el nostre, hem fet servir www.bubbl.us

Aquests diagrames els podeu fer amb el word o altres aplicacions que us agradin. Per fer el nostre, hem fet servir www.bubbl.us
Fixa’t que hem marcat un grup en vermell i l’altre en verd. Per què?