Després de la lectura
Depèn de com es miri
Font: http://everybodylovesedmund.blogspot.com
- Com veu el senyor Wormwood la seva filla?
- Com veu la senyoreta Honey la seva alumne?
- Com veu la senyoreta Trunchbull la seva alumne?
- I com creieu que els companys de classe veuen Matilda?
Personatge | S'assembla a ... |
Perquè | Imatge de l'animal |
Miss Honey |
|||
Sr. Wornwood |
|||
Senyoreta Trunchbull |
|||
Matilda |
Després que cada grup
llegeixi les seves opcions a classe.
- Qui us sembla més dolent: la senyoreta Trunchbull o els senyor Wormwood.
- Creieu que realment hi ha professorat com la senyoreta Trunchbull?
- O que hi ha pares com els Wormwood?
Després del debat, a casa, feu un text sobre el millor o la millor professora del món.
Digues quina definició correspon a cada una d'aquestes paraules.
Coneixies totes aquestes paraules relacionades amb «llegir»?
Coneixes bé les parts d'un llibre? Per exemple, sabries assenyalar què és què en l'exercici següent?
Guarda anterior
Frontissa
Tapa o coberta
Geniva
Tall de davant
Guarda
Tall de peu
Llom
Tripa
Capçada
Una tarda, Matilda ja no sap què més llegir i diu que voldria llegir un llibre «bo de veritat, dels que llegeixen els grans. Un de famós.» I la senyora Phelps li dóna Grans esperances de Charles Dickens.
Qui és Charles Dickens? N'has llegit res, tu, d'aquest autor anglès?
Mirem de descobrir-ne alguna cosa:
herència, Oliver Twist, seva mare, deu |
Charles Dickens va aprendre a
llegir gràcies a la...
.
Charles Dickens va aconseguir
estudiar perquè, de sobte, la seva família va rebre ... una
.
Es va casar amb Catherine
Hogarth amb qui va tenir ...
fills!
El seu segon llibre és potser
el més llegit i el seu protagonista és un nen que es diu ...
Caràtula de la pel·lícula Oliver
Twist de Polanski (2005)
Font: http://www.fox.co.uk
Un dels grans èxits de Dickens
després d'Oliver Twist també el
protagonitzava un nen que es deia
Portada del llibre d'Oliver Twist
- Quins llibres li recomanaries?
- Què és un clàssic de la literatura?
- Creus que hi ha llibres per petits i per grans? O en realitat tothom pot llegir tots els llibres quan són bons?
Reflexiona sobre aquestes preguntes i
escriu-ne un text breu.
Després, amb tota la classe, feu una llista dels 10 llibres o més que penseu que són imprescindibles de llegir! Comencem:
- El zoo d'en Pitus, de Sebastià Sorribas
- ...
Per què et sembla que Roald Dahl, un home tan implicat en qüestions de la salut dels nens, escriu d'una manera tan boja i divertida?
Com t'imagines Roald Dahl? Si
encara fos viu i li poguessis fer una entrevista, quines tres preguntes li
faries?
Font:
http://lineaagatapopular.blogspot.com
Ara agafeu totes les preguntes que heu fet de manera individual i entre tots mireu de respondre-les. Poseu-vos a la pell de Roald Dahl. Què hauria contestat davant les vostres preguntes?
Els heu llegit tots o d'alguns n'heu vist la pel·lícula?
Heu vist Matilda?
Us ha agradat? No?
Mirem aquest resum de
pel·lícula que, encara que estigui en anglès, la idea s'entén perfectament.
Caràtula de la pel·lícula Matilda
Font: http://www.filmlinks4u.net
Mira el tràiler i compara, per
exemple, el tema dels poders especials que de sobte té Matilda:
- Per què sembla, en aquest resum, que la pel·lícula només parla dels poders especials de Matilda?
- Quina diferència hi ha entre la pel·lícula i la novel·la?
- Per què el director de la pel·lícula ha hagut d'exagerar tant en les històries de Matilda?
- Què és una «adaptació» d'un text o una novel·la?
Visioneu la pel·lícula a classe i anoteu totes les diferències:
- Què us ha agradat més?
- Què us ha colpit més, la pel·lícula o la novel·la?
Si hi ha diferents opinions, feu un bon debat a classe i anoteu a la pissarra els pros i els contres de la pel·lícula en relació amb la novel·la.
Per exemple:
Pel·lícula | Novel·la |
Matilda fa servir els poders especials per tot |
No té tants poders especials, de fet, semblen momentanis en moments de fortes crisis |
Matilda és poc reflexiva |
Matilda pensa les coses a poc a poc i només actua quan arriba el moment |
Els pares estan molt ben caracteritzats |
Lloro. Font: http://www.hedweb.com/animimag/parrot.htm
Rellegeix les pàgines 42 i 43.
- Què vol dir Chopper?
- Els lloros xerren? Tots?
- D'on vénen els lloros?
- Els que viviu a Barcelona, heu notat que ara a més de coloms hi ha cacatues? D'on vénen? I com és que viuen en llibertat per tota la ciutat?
2) La
Lavender, la Trunchbull i el tritó
Tritó. Font: http://andorra2009.wordpress.com
Rellegeix
les pàgines de la 157 a
la 167. Capítol: El miracle
- Què és un tritó?
- Quin és el seu hàbitat natural?
- D'on vénen els tritons?
- N'hi ha a les aigües de Catalunya?
En 2 grups responeu aquestes preguntes i en un power point o un pòster expliqueu a l'altre grup el vostre animal.
Reflexionem sobre aquestes dues escenes:
- Qui provoca aquestes dues escenes?
- Contra qui van destinats aquests dos ensurts?
- Per què les dues protagonistes es veuen impulsades a fer una cosa així?
1) Quin gran clàssic dóna la senyora Phelps a Matilda per llegir?
Grans esperances, de Charles Dickens
| |
Oliver Twist de Charles Dickens
| |
Grans esperances, de Mark Twain
|
Mecànic de cotxes de 2a mà
| |
Conductor de cotxes de 2a mà
| |
Venedor de cotxes de 2a mà
|
Johnny
| |
Michael
| |
Bruce
|
Li posa superpega al barret
| |
Li posa un tritó al barret
| |
Li retalla el barret
|
Amb una rata
| |
Amb el lloro Chopper
| |
Amb un llençol blanc fent de fantasma
|
Amaga la rata a la nevera
| |
Amaga el lloro al rebedor
| |
Amaga el lloro a la xemeneia de la llar
|
S'hi posa colorant de la seva dona
| |
S'hi posa superpega
| |
S'hi posa detergent
|
Caramel
| |
Dolça
| |
Mel
|
Amb les seves acrobàcies
| |
Amb les taules de multiplicar
| |
Que sap escriure
|
La directora de l'escola
| |
La guardiana de l'escola
| |
La portera de l'escola
|
El germà de Matilda
| |
El pare de Matilda
| |
En Bruce Bogtrotter
|
Amb una gira
| |
Ben curts
| |
Ben llargs fins sobre el genoll
|
Matilda
| |
Lavender
| |
Hortensia
|
1) Què li ven el pare de Matilda a la senyoreta Trunchbull?
Un carruatge de cavalls
| |
Una carraca de cotxe
| |
Una carraca de moto
|
Són tieta i neboda
| |
Són cosines
| |
Són mare i filla
|
Un gripau
| |
Un llimac
| |
Un tritó
|
A un armari que en diuen la Garjola
| |
A una habitació que en diuen la Garjola
| |
A un sòtan que en diuen la Garjola
|
De menjar-se el seu pastís de xocolata
| |
De menjar-se els seus bombons
| |
De menjar-se el seu dinar
|
Ink no vol dir res
| |
Ink vol dir 'tinta'
| |
Ink vol dir 'pudor'
|
Perquè vol ser una heroïna com l'Hortensia o la Matilda
| |
Perquè és una nena dolenta
| |
Perquè s'avorria i no sabia què fer
|
Capsigrany
| |
Estrambòtic
| |
Nogensmenys
|
Al colze
| |
Als ulls
| |
A sobre el cap
|
Era mestre
| |
Era metge
| |
Era advocat
|
Cap a Irlanda
| |
Cap a Espanya
| |
Cap a França
|
El seu germà
| |
El lloro
| |
La mare
|
«I què té de mal la televisió, valga’m Déu! Tenim una tele preciosa i ara em véns amb això d’un llibre. T’estàs aviciant, filla meva» Matilda, Roald Dahl
© Grup62
© 1983, Il·lustracions de Quentin Blake.