Durant la lectura
-
Decidiu quin ritme pot seguir tota la classe alhora, i repartiu el nombre de pàgines
o capítols que llegireu cada setmana.
-
Trieu un «responsable lector» que
coordini la lectura i procuri que tothom segueix el ritme marcat durant una
setmana. Cada setmana haureu de canviar el responsable.
- El «responsable lector» s'encarregarà, també, d'anotar totes les paraules que no s'entenen i haurà de buscar les definicions de les paraules desconegudes.
Si, a més, obriu un compte a Twitter, podreu piular en temps real tots aquells comentaris que us vinguin al cap al voltant de Matilda!
Dahl no tria gaires noms a l'atzar, sinó que molts tenen un significat. Busquem el perquè Dahl ha triat els noms següents i què volen dir?
Si
sou una mica imaginatius, potser sabreu fer una bona traducció catalana d'aquests
noms. Ho provem? Doncs acabeu d'omplir la graella!
Nom anglès | Què pot voler dir? |
És un nom compost? | Per què creus que el tria, Dahl? |
Adaptem-lo en català |
Matilda | Nom de
guerrer d'origen germànic
|
No | Perquè és bonic, perquè vol dir valent i la nena n’és molt | És un nom habitual. tot i que aquí normalment ho escrivim amb –e final |
Trunchbull | Trunch no vol dir res, però té connotacions d'alguna dura i escruixidora. I bull vol dir... |
|
|
|
Crunchem Hall | |
|
És un nom sonor, que fa ‘crec-crec’ | |
Honey | Mel
|
No | |
Dolça |
Bogtrotter | Bog vol dir ‘pantà' o ‘fangar' i Trotter vol dir... | Sí | |
Bocaple |
Wormwood | |
Sí | |
Cucdeterra Cucarranca |
Què defineix els personatges?
Aquí us posem algun frase o fragment on el narrador explica bé com és cada un dels personatges.
Ves-los anotant segons les indicacions del professor. No cal que copiïs tota la frase, només la idea. Si la idea és repetitiva tampoc no cal que l'hi posis.
«...dolça, tranquil·la
que no alçava mai la veu...» (p.66)
«El pare de Matilda tenia una bella mata de cabells negres,
que es clenxinava al mig i de la qual se sentia extraordinàriament orgullós». (p.56)
«Era un gegantí, un sant terror, era un monstre ferotge i tirànic
que matava de pànic alumnes i mestres». (p.67)
Matilda, com que és el personatge
principal, surt gairebé a totes les pàgines, per això, a mesura que avanceu en
la lectura, heu d'anar subratllant totes les frases que la defineixin. Com per
exemple:
«A un any i mig parlava perfectament, i sabia tantes paraules com la major part de la gent gran».
1) El barret era d'aquells plans de dalt i amb una plometa de gall a la cinta, i el senyor Wormwood n'estava molt ufanós.
Avergonyit
| |
Orgullós
| |
Gelós
|
Viciós / de costat
| |
Home en llibertat / de tort
| |
Xulesc / de costat
|
Ajagut
| |
Abandonat
| |
Recolzat
|
Una safata per plàtans
| |
Safata ben plena
| |
Una sopera ben plena
|
Comportar /comportaries
| |
Fugir / fugiries
| |
Saltar /saltaries
|
Mena de faixa ampla
| |
Sivella
| |
Cordill de cintura
|
Es posava per barret uns
mitjons verds girats
| |
Lluïa uns mitjons verds del
revés
| |
Es posava de mala manera uns
mitjons verds doblegats
|
Vehicle vell i atrotinat / menysprear
| |
Maraca / menystenir
| |
Caravana / menysprear
|
Aiguabarreig
| |
So d'aigua esquitxada
| |
Refilet d'ocell
|
Li vingué al cap el
naixement d'una idea / dibuixar-la
| |
Li vingué al cap en forma
de cuc una idea / embastar-la
| |
Una pedra li donà un cop i
va tenir una idea / preparar-la
|
Matilda s'aixecà, amb reticència. Era a la segona fila.
Amb molta agilitat
| |
Amb mala cara
| |
Sense ganes d'aixecar-se
|
Envermellida / s'amagués
| |
Rígida / s'esforcés
| |
Ajupida / s'esforcés
|
Quanta imaginació té la directora d'aquesta escola!
A mesura que vagis llegint ves anotant tots els insults despectius de la senyora Trunchbull i del senyor Wormwood, a qui sembla que també agrada de dir-ne uns quants. Però són insults molt diferents als que estem acostumats, oi?
Classifica els insults de la llista
que hagis fet (si són noms d'animals, elements fastigosos, brutícia, actituds
personals, facultats intel·lectuals) i després situa'ls en una escala segons el
seu grau.
CLASSIFICA ELS INSULTS DE LA LLISTA
Noms d’animals |
Elements fastigosos |
Brutícia | Actituds personals | Facultats intel·lectuals |
CLASSIFICA SEGONS EL SEU GRAU
|
|
|
Saps més insults creatius com aquest? Fixa't que la majoria són paraules compostes.
Per exemple:
Sabries relacionar aquestes expressions? Totes són paraules compostes però no totes porten guió. Les saps escriure correctament?
Busquen 10 més, compostos o no.
Quin és el personatge de còmic que més li agrada dir «Llamps i trons! Colla de filibusters»?
Aquí hi ha quatre post-its i amb alguns dels temes que apareixen a Matilda. Quins altres temes hi has trobat? I en quins fragments ho has notat?
Heus aquí alguns exemples:
«Passa
una cosa curiosa, amb les mares i els pares. Fins i tot quan el seu
fill és la cosa més pesadeta que puguis imaginar, és igual, es pensen
que és fantàstic. Alguns pares van més enllà. L’adoració els encega fins a convèncer-se que el seu fill té condicions de geni.» (relació pares-fills) |
«De vegades topes amb pares que fan tot el contrari, que no mostren cap interès en els seus fills, i aquests naturalment són molt pitjors que no pas els aviciats. (...) El senyor i la senyora Wormwood no veien l’hora que podrien arrencar-se la filleta i llençar-la ben lluny, i millor fins a l’altre comtat, i fins i tot encara més lluny.» (relació pares-fills). |
«Ahir mateix la Trunchbull va atrapar un noi que es diu Julius Rottwinkle menjant bombons de licor durant la classe de redacció, i senzillament el va agafar pel braç i el va llançar per la finestra oberta. La nostra classe és al primer pis i vam veure Julius Rottwinkle volant per damunt del jardí com un plat i aterrant amb un cop sord al bell mig dels enciams. Llavors al Trunchbull es va girar cap a nosaltres i ens va dir: «D’ara endavant, qui mengi a classe surt de dret per la finestra.» (la brutalitat). |
- Primer resumiu la història amb 10 o 15 línies.
- Després, feu un esforç més de concreció i resumiu la història en una frase com si fos un twit.
- I, finalment, podeu definir, ara, la novel·la amb dues o tres paraules?
Ara, en grup, agafeu totes les paraules que hàgiu escrit i amb el Wordle feu un núvol de termes. Quina és la paraula que surt més destacada?
Us posem un exemple del conte «El nen
que parlava amb els animals», de Roald Dahl.
«-Vinga, Harry -va dir la mare, empenyent una maleta al seient del darrere-. Per què no la deixem, si això és el que vol? Un de menys que haurem de vigilar.
- Tinc pressa -va dir el pare-. He d'agafar l'avió. Si es vol quedar, que es quedi. A mi m'està bé.
Matilda es ficà entre els braços de la senyoreta Honey i l'abraçà, i la senyoreta Honey li tornà l'abraçada, i llavors pare, mare i germà entraren al cotxe i el cotxe arrencà amb un grinyol de pneumàtics. El germà li va fer adéu per la finestra del darrere, però els altres dos ni tan sols es van girar.»
Matilda, finalment, es queda amb la senyoreta Honey i està contenta perquè sap que la cuidarà. Tot i així, et sembla que és un final alegre? Què és el que en realitat ens vol explicar Roald Dahl?
Reflexiona-ho per escrit.
«I què té de mal la televisió, valga’m Déu! Tenim una tele preciosa i ara em véns amb això d’un llibre. T’estàs aviciant, filla meva» Matilda, Roald Dahl
© Grup62
© 1983, Il·lustracions de Quentin Blake.