Durant la lectura

Icona iDevice Calendari de lectura
Per llegir Matilda, us recomanem que organitzeu un calendari de lectura amb tots els companys de classe.
  1. Decidiu quin ritme pot seguir tota la classe alhora, i repartiu el nombre de pàgines o capítols que llegireu cada setmana.

  2. Trieu un «responsable lector» que coordini la lectura i procuri que tothom segueix el ritme marcat durant una setmana. Cada setmana haureu de canviar el responsable.
  3. El «responsable lector» s'encarregarà, també, d'anotar totes les paraules que no s'entenen i haurà de buscar les definicions de les paraules desconegudes.

Si, a més, obriu un compte a Twitter, podreu piular en temps real tots aquells comentaris que us vinguin al cap al voltant de Matilda!

Icona iDevice Em dic Rumpelstickin
A Roald Dahl li agradava molt jugar amb les paraules i per això els noms dels seus personatges no són mai casuals.

Dahl no tria gaires noms a l'atzar, sinó que molts tenen un significat. Busquem el perquè Dahl ha triat els noms següents i què volen dir?

Si sou una mica imaginatius, potser sabreu fer una bona traducció catalana d'aquests noms. Ho provem? Doncs acabeu d'omplir la graella!

Nom anglès Què pot voler dir?
És un nom compost? Per què creus que el tria, Dahl?
Adaptem-lo en català
Matilda Nom de guerrer d'origen germànic
No Perquè és bonic, perquè vol dir valent i la nena n’és molt És un nom habitual. tot i que aquí normalment ho escrivim amb –e final
Trunchbull Trunch no vol dir res, però té connotacions d'alguna dura i escruixidora.
I bull vol dir...



Crunchem Hall

És un nom sonor, que fa ‘crec-crec’
Honey Mel
No
Dolça
Bogtrotter Bog vol dir ‘pantà' o ‘fangar' i Trotter vol dir...
Bocaple
Wormwood

Cucdeterra
Cucarranca
Icona iDevice Els personatges
Tots els personatges d'una novel·la, tenen la mateixa importància?

Què defineix els personatges?

Aquí us posem algun frase o fragment on el narrador explica bé com és cada un dels personatges.

Ves-los anotant segons les indicacions del professor. No cal que copiïs tota la frase, només la idea. Si la idea és repetitiva tampoc no cal que l'hi posis.


«...dolça, tranquil·la que no alçava mai la veu...» (p.66)



«El pare de Matilda tenia una bella mata de cabells negres, que es clenxinava al mig i de la qual se sentia extraordinàriament orgullós». (p.56)


«Era un gegantí, un sant terror, era un monstre ferotge i tirànic que matava de pànic alumnes i mestres». (p.67)


Matilda, com que és el personatge principal, surt gairebé a totes les pàgines, per això, a mesura que avanceu en la lectura, heu d'anar subratllant totes les frases que la defineixin. Com per exemple:

«A un any i mig parlava perfectament, i sabia tantes paraules com la major part de la gent gran».

Icona iDevice Definim els personatges
Abans hem anotat tot el que el narrador ens diu dels personatges. Ara, en sabríem completar aquests esquemes on quedi resumit qui són, com es comporten, quin caràcter tenen els personatges de la novel·la.
Icona de Pregunta iDevice Vocabulari
Sabries dir què volen dir aquests paraules subratllades?

1) El barret era d'aquells plans de dalt i amb una plometa de gall a la cinta, i el senyor Wormwood n'estava molt ufanós.

  
Avergonyit
Orgullós
Gelós

2) Es pensava que li donava un aire de llibertí agosarat, sobretot quan el duia de gairell i amb una jaqueta de grans quadres i corbata verda.
  
Viciós / de costat
Home en llibertat / de tort
Xulesc / de costat

3) El pare agafà un pal de golf que hi havia estintolat en un racó.
  
Ajagut
Abandonat
Recolzat

4) El pare estava a punt de seure a cap de taula quan de la cuina arribà la mare portant una plàtera curulla d'ous i salsitxes i llavors llançà un xiscle
  
Una safata per plàtans
Safata ben plena
Una sopera ben plena

5) Si mai et passa t'has de captenir com et captindries si topaves amb un rinoceront rabiós a la selva: has d'enfilar-te al primer arbre que vegis i estar-t'hi fins que se n'hagi anat.
  
Comportar /comportaries
Fugir / fugiries
Saltar /saltaries

6) Duia sempre una jaqueta fosca de cotó, lligada a la cintura amb un ample cenyidor de cuiro. Tancava el cenyidor al davant amb una enorme sivella de plata.
  
Mena de faixa ampla
Sivella
Cordill de cintura

7) Aquests pantalons li arribaven just a sota els genolls, i d'aquests en avall la directora s'engiponava uns mitjons verds amb gira, que mostraven a la perfecció els músculs de vedella.
  
Es posava per barret uns mitjons verds girats
Lluïa uns mitjons verds del revés
Es posava de mala manera uns mitjons verds doblegats

8) Si a vostè el denunciaven per haver venut una carraca de segona mà, vostè s'hauria de buscar un advocat, que resultaria ser un universitari, també. No menystingui la gent preparada, senyor Wormwood.
  
Vehicle vell i atrotinat / menysprear
Maraca / menystenir
Caravana / menysprear

9) Quan la Trunchbull va seure damunt del Xarop D'Or el soroll de xipolleig va ser preciós.
  
Aiguabarreig
So d'aigua esquitxada
Refilet d'ocell

10) Aquella tarda, tornant a casa, començà a treballar les diverses possibilitats, i, quan finalment la colpí l'embrió d'una idea brillant, comença a esbossar-la i a fer plans.
  
Li vingué al cap el naixement d'una idea / dibuixar-la
Li vingué al cap en forma de cuc una idea / embastar-la
Una pedra li donà un cop i va tenir una idea / preparar-la

11) -Aixeca't d'una vegada, cuc de femer!

Matilda s'aixecà, amb reticència. Era a la segona fila.

  
Amb molta agilitat
Amb mala cara
Sense ganes d'aixecar-se

12) La senyoreta Honey estava encarcarada i engrapava la tassa de te amb totes dues mans i hi tenia els ulls clavats, com si maldés per trobar la manera de respondre aquelles preguntes no tan innocents.
  
Envermellida / s'amagués
Rígida / s'esforcés
Ajupida / s'esforcés

Icona iDevice La senyora Trunchbull i la seva imaginació lingüística
Cuc de femer! Escarabat! Colla de pardals inútils! Gra de pus!

Quanta imaginació té la directora d'aquesta escola!

A mesura que vagis llegint ves anotant tots els insults despectius de la senyora Trunchbull i del senyor Wormwood, a qui sembla que també agrada de dir-ne uns quants. Però són insults molt diferents als que estem acostumats, oi?

Classifica els insults de la llista que hagis fet (si són noms d'animals, elements fastigosos, brutícia, actituds personals, facultats intel·lectuals) i després situa'ls en una escala segons el seu grau.

CLASSIFICA ELS INSULTS DE LA LLISTA

Noms d’animals
Elements fastigosos
Brutícia Actituds personals Facultats intel·lectuals
         
         
         
         


CLASSIFICA SEGONS EL SEU GRAU

     
     
     
     

 

Saps més insults creatius com aquest? Fixa't que la majoria són paraules compostes.

Per exemple:

Sabries relacionar aquestes expressions? Totes són paraules compostes però no totes porten guió. Les saps escriure correctament?


Busquen 10 més, compostos o no.




Quin és el personatge de còmic que més li agrada dir «Llamps i trons! Colla de filibusters»?


Icona iDevice Els temes de Matilda
Mentre llegiu, aneu subratllant els paràgrafs que trobeu interessants o que us criden l'atenció. Per què us sobten? Perquè us expliquen coses que no sabíeu? O perquè trobeu que són fragments especialment colpidors? O bonics?

Aquí hi ha quatre post-its i amb alguns dels temes que apareixen a Matilda. Quins altres temes hi has trobat? I en quins fragments ho has notat?

Heus aquí alguns exemples:


«Passa una cosa curiosa, amb les mares i els pares. Fins i tot quan el seu fill és la cosa més pesadeta que puguis imaginar, és igual, es pensen que és fantàstic.
Alguns pares van més enllà. L’adoració els encega fins a convèncer-se que el seu fill té condicions de geni.»
(relació pares-fills)

«De vegades topes amb pares que fan tot el contrari, que no mostren cap interès en els seus fills, i aquests naturalment són molt pitjors que no pas els aviciats. (...) El senyor i la senyora Wormwood no veien l’hora que podrien arrencar-se la filleta i llençar-la ben lluny, i millor fins a l’altre comtat, i fins i tot encara més lluny.» (relació pares-fills).

«Ahir mateix la Trunchbull va atrapar un noi que es diu Julius Rottwinkle menjant bombons de licor durant la classe de redacció, i senzillament el va agafar pel braç i el va llançar per la finestra oberta. La nostra classe és al primer pis i vam veure Julius Rottwinkle volant per damunt del jardí com un plat i aterrant amb un cop sord al bell mig dels enciams. Llavors al Trunchbull es va girar cap a nosaltres i ens va dir: «D’ara endavant, qui mengi a classe surt de dret per la finestra.» (la brutalitat).

Icona iDevice Resumint
Quan hàgiu acabat Matilda feu l'exercici següent de manera individual:
  1. Primer resumiu la història amb 10 o 15 línies.
  2. Després, feu un esforç més de concreció i resumiu la història en una frase com si fos un twit.
  3. I, finalment, podeu definir, ara, la novel·la amb dues o tres paraules?

Ara, en grup, agafeu totes les paraules que hàgiu escrit i amb el Wordle feu un núvol de termes. Quina és la paraula que surt més destacada?

Us posem un exemple del conte «El nen que parlava amb els animals», de Roald Dahl.



Icona iDevice Arribem al final
Llegim

«-Vinga, Harry -va dir la mare, empenyent una maleta al seient del darrere-. Per què no la deixem, si això és el que vol? Un de menys que haurem de vigilar.

- Tinc pressa -va dir el pare-. He d'agafar l'avió. Si es vol quedar, que es quedi. A mi m'està bé.

Matilda es ficà entre els braços de la senyoreta Honey i l'abraçà, i la senyoreta Honey li tornà l'abraçada, i llavors pare, mare i germà entraren al cotxe i el cotxe arrencà amb un grinyol de pneumàtics. El germà li va fer adéu per la finestra del darrere, però els altres dos ni tan sols es van girar.»


Matilda, finalment, es queda amb la senyoreta Honey i està contenta perquè sap que la cuidarà. Tot i així, et sembla que és un final alegre? Què és el que en realitat ens vol explicar Roald Dahl?

Reflexiona-ho per escrit.


«I què té de mal la televisió, valga’m Déu! Tenim una tele preciosa i ara em véns amb això d’un llibre. T’estàs aviciant, filla meva» Matilda, Roald Dahl

© Grup62
© 1983, Il·lustracions de Quentin Blake.