Durant la lectura

Icona iDevice Comencem a llegir
Ramona, adéu és la història d'una nissaga familiar. En parelles, i a mesura que aneu avançant en la lectura, mireu de fer l'arbre genealògic de les Mundetes de la novel·la. Feu servir un document de Word

Podeu penjar l'àlbum familiar al butlletí.


Icona iDevice Anem amb tramvia


Un tramvia de Barcelona, anys 50

A l'entrada del dietari del 25 de febrer de 1899 (pàg. 121), Mundeta Jover escriu sobre la inauguració del tramvia a Barcelona. Com funcionava aquest mitjà de transport i com eren els viatgers? El vídeo següent, de 1908, us ajudarà a situar-vos:

Barcelona en tramvia

 

Quins tramvies hi ha avui a Barcelona, i quins trajectes fan ara? Us atreviríeu a fer clips semblants a l'anterior, des de la finestra d'un autobús o d'un tramvia, per les diferents rutes que segueixen els personatges de la novel·la? Després organitzeu un festival de curts a classe, trieu-ne els cinc millors i pengeu-los a Vimeo acompanyats d'una petita explicació escrita relacionada amb la novel·la.


Icona iDevice La Primavera i la Mundeta
Cap al començament de la novel·la, el personatge Jordi Soteres diu a Mundeta Claret que és com la Primavera del pintor renaixentista Sandro Boticcelli (pàg. 77).

A continuació teniu una imatge d'aquest quadre. Observeu-lo bé. Qui és la Primavera? Per què s'assembla a Mundeta Claret?

Sabríeu dir quins són cada un d'aquests personatges? A sota del quadre et trobaràs els 7 noms dels 7 protagonistes del quadre. Arrossega'ls amb el ratolí a la casella que correspongui. Després pots comprovar si t'has equivocat o no.

 

...
...
...
...
...
...
...
Zèfir Les tres Gràcies Hermes Eros Afrodita Cloris Primavera

Icona iDevice Els fets històrics
La història de Ramona, adéu explica, entre altres coses, la vida d'una nissaga familiar barcelonina. Els fets històrics que hi passen marquen el destí de la família i de les dues protagonistes com bé reflecteix la coberta actual del llibre. A mesura que aniràs llegint, descobriràs molts fets històrics dels quals havies sentit a parlar tan sols vagament.

Quants d'aquests fets us resulten nous?


Coberta de la darrera edició de Ramona, adéu. Barcelona: Educació 62, 2007.

 

Seguiu les indicacions del professor i entre tota la classe descobriu els fets històrics que apareixen a la novel·la. Quan els tingueu anotats en una llista indiqueu, mitjançant un quadre sinòptic, quan i on van tenir lloc, les seves conseqüències històriques i com van repercutir en la vida de les dues ‘Ramona'.

Icona iDevice Descobrim els personatges
A mesura que anem descobrint els personatges coneixem com són, què pensen, com viuen. Com aconsegueix l'autora transmetre aquesta informació?

Fes una taula amb tots els noms dels personatges més rellevants i cada vegada que trobis un fragment que els defineixi o que els descrigui anota'l.

Aprèn a distingir quan la informació ens ve directament de la mà de l'autora o de manera indirecta, a través dels propis gestos i paraules del personatge.



Icona iDevice Descobrim el vocabulari
Ramona, adéu és una obra amb un vocabulari ben ric. Imagineu que, ara, els editors de l'e-booka qui heu ajudat abans amb la correcció de la lectura volen preparar un glossari per afegir al document electrònic. Al text crearan vincles entre els mots menys habituals i la definició corresponent. Per això, necessiten un glossari. Els podríeu tornar a donar un cop de mà.

Entre tots, confeccioneu un diccionari il·lustrat del lèxic de la novel·la en un Power Point col·laboratiu. Definiu les paraules i il·lustreu-les amb una imatge. Com més paraules millor!

Alguns exemples:

  • Macilenta
  • Rònega
  • Repeu
  • Dring
  • Saliquejaven
  • Basarda
  • Esquitllentes
  • Ufanoses
  • Ensopida
  • Catau


Icona iDevice Expressions
A més dels fragments d'obertura i tancament de la novel·la, al llarg de la història de les tres Mundetes sovint hi ha paraules i expressions en lletra cursiva. Enumereu-les en un Word col·laboratiu i indiqueu-ne el significat i els matisos que aquest vocabulari aporta a la lectura. Digueu si es tracta d'un objecte, una peça artística o un element que pugueu acompanyar amb una imatge, un document sonor o la referència a un lloc web interessant. Afegiu a la graella aquesta altra informació. Vegeu-ne l'exemple.


Paraula / expressió
Significat
Sentita la novel·la
Altra informació
Claro de luna (pàg. 71) Clar de lluna. Peça musical de Claude Debussy. Tercer moviment de la Suite Bergamasque (1890-1905)
A la novel·la simbolitza l'expressió del gust burgès de finals del segle IXX i principis del XX.
Clip a Youtube

 

 

 

 

 


Icona de Pregunta iDevice Elecció múltiple
En els següents fragments de la novel·la hi ha expressions subratllades en negreta. Quina opció les defineix correctament?

Series capaç de fer un breu text amb totes aquestes expressions?

1. Jo havia de retenir només els noms de Comalada i Colisèum per si passava alguna cosa. Però dels altres assumptes havia de fer muts i a la gàbia.

  
Recordar-ho tot.
No dir paraula.
Avisar la policia.
Amagar la informació.

2. La dona em va dir que ella era la portera de dues cases més avall i que ho havia vist tot i que, gràcies a Déu, s'havien salvat de miracle, la casa i ella, però de l'esglai que tenia encara tremolava i que notava com les cames li feien figa.
  
Li fallaven.
Li picaven.
Li suaven.
Li feien nosa.

3. I la mamà quan li demanaria per anar a Valldoreix, no m'ho crec, que no hi hagi cap home que et faci patxoca. I ella, tinc vergonya, mamà, sóc tan prima, sense pits, escardalenca.
  
Et faci regals.
T'agradi molt.
Et truqui.
No t'agradi.

4. La galta, l'orella, els blens de cabell que ella entreveia a ulls clucs, s'alternaven, adés els de l'amant, adés els d'en Joan Claret.
  
Amb els ulls plorosos.
Amb els ulls guerxós.
Amb els ulls tancats.
Amb els ulls oberts.

5. I la mare, no cal que em digueu res, no sabeu com em fa gruar, tan poqueta cosa, tan retreta.
  
M'impacienta.
Em fa patir.
Em satisfà.
M'ajuda.

6. La Mundeta se'n va, és millor no escoltar-lo, em treu de polleguera. La Telele mira al seu entorn, no hi ha ningú al claustre, segurament la gent se n'ha anat a l'assemblea mentre escoltàvem aquest pòtol, anem-hi.
  
M'avorreix.
Em distreu.
Em fascina.
M'irrita.

7. No havia passat mai que una proposta dels delegats se n'anés en orris...
  
S'acceptés per majoria.
S'oblidés.
No reeixís.
Arribés tard.

8. Hi anàvem de quarts d'una a quarts de dues i allí trobàvem tot el «milloret» de Barcelona. Els que hi passejàvem per «fer goma», les dides de casa bona, les entretingudes riques, la gent de diners que s'agradava de prendre el sol.
  
Xerrar.
Entretenir-se.
Xafardejar.
Estar en forma.

9. I li deia, apa, Mundeta, a fer non-non, que si no els angelets no et deixaran res sota el coixí.
  
Fer bondat.
Passejar.
Cantar.
Dormir.

10. L'àvia feia catúfols, amarada de les resquícies que li havien deixat els records visibles; era una ruïna decrèpita, encara que digna.
  
Cosia.
Repapiejava.
Dormia.
Xiuxiuejava.

Vertader o fals?
Esbrineu si les afirmacions següents son vertaderes o falses.

Aquest test ha de servir per autoavaluar-vos i saber si heu entès bé allò que heu llegit. No el feu si no heu acabat encara la lectura. Més endavant el podeu repetir per veure si heu millorat.



1. Mundeta Jover i el seu marit es traslladen de Gràcia al carrer de Mallorca de l'Eixample de Barcelona.

Correcte Incorrecte


2. Francisco Ventura admirava molt les pintures d'Utrillo.

Correcte Incorrecte


3. Joan Claret va sobreviure a la bomba del Coliseum.

Correcte Incorrecte


4. Jordi Soteres, fill d'exiliats, es va criar a l'Argentina.

Correcte Incorrecte


5. Kati va presentar Ignasi Costa a Mundeta Ventura.

Correcte Incorrecte


6. Mundeta Claret no va participar en la Caputxinada.

Correcte Incorrecte


7. L'any 1898 Francisco Ventura va regalar a Mundeta Jover l'abonament a una llotja del Liceu.

Correcte Incorrecte


8. Nasi Claret va marxar al Brasil.

Correcte Incorrecte


9. El tramvia elèctric es va inaugurar a Barcelona l'any 1918.

Correcte Incorrecte


10. Enric va ser detingut per la policia per participar en les assemblees universitàries contra el règim franquista.

Correcte Incorrecte
Icona iDevice Twittegem?
Tots coneixeu el twitter i sabeu pels mitjans de comunicació que és una eina molt útil per a petits actes multitudinaris.

Us imagineu què hauria passat si, durant els anys de moviment i compromís estudiantil de Mundeta Claret, hagués existit Twitter? Si haguessin dispostat d'aquesta eina, com creieu que s'haurien comunicat els estudiants per anunciar les assemblees i les notícies d'última hora? Com s'hauria organitzat la Caputxinada?

Poseu-vos en la pell de Mundeta Claret, Jordi Soteres, Enric, Nito, Anna, Rafa i Telele. Feu-los twittejar sobre aquestes circumstàncies i sobre altres temes que els interessaven en un compte de Twitter privat que creareu per a tota la classe.

Icona iDevice Mesurem les paraules?
En parelles, decidiu quines són les vint paraules més representatives de la novel·la. Entreu al Wordle i dissenyeu una imatge amb el vocabulari triat. Tota la classe farà una exposició virtual de les imatges creades amb Wordle en una presentació Power Point col·laborativa.


Exemple d'un mapa woordle.




«I em fan llàstima, els meus robins, vermells com la sang.» Montserrat Roig

© Grup62