Durant la lectura
Un tramvia de Barcelona,
anys 50
A l'entrada del dietari del 25 de febrer de 1899 (pàg. 121), Mundeta Jover escriu sobre la inauguració del tramvia a Barcelona. Com funcionava aquest mitjà de transport i com eren els viatgers? El vídeo següent, de 1908, us ajudarà a situar-vos:
Quins tramvies hi ha avui a Barcelona, i quins trajectes fan ara? Us atreviríeu a fer clips semblants a l'anterior, des de la finestra d'un autobús o d'un tramvia, per les diferents rutes que segueixen els personatges de la novel·la? Després organitzeu un festival de curts a classe, trieu-ne els cinc millors i pengeu-los a Vimeo acompanyats d'una petita explicació escrita relacionada amb la novel·la.
A continuació teniu una imatge d'aquest quadre. Observeu-lo bé. Qui és la Primavera? Per què s'assembla a Mundeta Claret?
Sabríeu dir quins són cada un d'aquests personatges? A sota del quadre et trobaràs els 7 noms dels 7 protagonistes del quadre. Arrossega'ls amb el ratolí a la casella que correspongui. Després pots comprovar si t'has equivocat o no.
- ...
- ...
- ...
- ...
- ...
- ...
- ...
Quants d'aquests fets us resulten nous?
Coberta de la darrera edició
de Ramona, adéu. Barcelona: Educació 62, 2007.
Aprèn a distingir quan la informació ens ve directament de la mà de l'autora o de manera indirecta, a través dels propis gestos i paraules del personatge.
Alguns exemples:
- Macilenta
- Rònega
- Repeu
- Dring
- Saliquejaven
- Basarda
- Esquitllentes
- Ufanoses
- Ensopida
- Catau
Paraula / expressió |
Significat |
Sentita la novel·la |
Altra informació |
Claro de luna (pàg. 71) | Clar de lluna. Peça musical de Claude Debussy. Tercer moviment de la Suite Bergamasque (1890-1905) |
A la novel·la simbolitza l'expressió del gust burgès de finals del segle IXX i principis del XX. |
Clip a Youtube |
Series capaç de fer un breu text amb totes aquestes expressions?
1. Jo havia de retenir només els noms de Comalada i Colisèum per si passava alguna cosa. Però dels altres assumptes havia de fer muts i a la gàbia.
Recordar-ho tot.
| |
No dir
paraula.
| |
Avisar la policia.
| |
Amagar la informació.
|
Li
fallaven.
| |
Li picaven.
| |
Li suaven.
| |
Li feien nosa.
|
Et faci regals.
| |
T'agradi molt.
| |
Et truqui.
| |
No t'agradi.
|
Amb els ulls plorosos.
| |
Amb els ulls guerxós.
| |
Amb els
ulls tancats.
| |
Amb els ulls oberts.
|
M'impacienta.
| |
Em fa patir.
| |
Em satisfà.
| |
M'ajuda.
|
M'avorreix.
| |
Em distreu.
| |
Em fascina.
| |
M'irrita.
|
S'acceptés per majoria.
| |
S'oblidés.
| |
No reeixís.
| |
Arribés tard.
|
Xerrar.
| |
Entretenir-se.
| |
Xafardejar.
| |
Estar en forma.
|
Fer bondat.
| |
Passejar.
| |
Cantar.
| |
Dormir.
|
Cosia.
| |
Repapiejava.
| |
Dormia.
| |
Xiuxiuejava.
|
Aquest test ha de servir per autoavaluar-vos i saber si heu entès bé allò que heu llegit. No el feu si no heu acabat encara la lectura. Més endavant el podeu repetir per veure si heu millorat.
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Correcte Incorrecte
Us imagineu què hauria passat si, durant els anys de moviment i compromís estudiantil de Mundeta Claret, hagués existit Twitter? Si haguessin dispostat d'aquesta eina, com creieu que s'haurien comunicat els estudiants per anunciar les assemblees i les notícies d'última hora? Com s'hauria organitzat la Caputxinada?
Exemple d'un mapa woordle.
«I em fan llàstima, els meus robins, vermells com la sang.» Montserrat Roig
© Grup62