Tempestat de flama. Antologia poètica

Abans de la lectura

D’on són?

Domineu la geografia literària? Comproveu fins a quin punt en sabeu. Descobriu on van néixer els poetes següents i vinculeu cada nom amb la ciutat de naixença que li correspon.

Gabriel Alomar
...
Maria Antònia Salvà
...
Vicent Andrés Estellés
...
Joan Alcover
...
Ausiàs March
...
Miquel Costa i Llobera
...
Bartomeu Rosselló-Pòrcel
...
Rosa Leveroni
...
Salvador Espriu
...
Miquel Martí i Pol
...
Joan Maragall
...
Agustí Bartra
...
Maria-Mercè Marçal
...
Jacint Verdaguer
...
Blai Bonet
...
Palma (Mallorca)Palma (Mallorca)BarcelonaSanta Coloma de Farners (Girona)BarcelonaRoda de Ter (Barcelona)Santanyí (Mallorca)Palma (Mallorca)Pollença (Mallorca)Burjassot (València)Palma (Mallorca)ValènciaFolgueroles (Barcelona)BarcelonaBarcelona

Amb aquesta activitat els alumnes començaran a familiaritzar-se amb els noms dels poetes i la seva procedència. El mestratge de l’Escola Mallorquina és important en la trajectòria de Rosselló- Pòrcel, i es pot remarcar aquí tot aprofitant noms com el de Joan Alcover, Miquel Costa i Llobera o Maria Antònia Salvà. Convideu els alumnes a completar la llista amb poetes d’altres territoris de parla catalana i a situar-los en un mapa col·laboratiu. Us recomanem la consulta del Mapa literari català 2.0.
Per elaborar el mapa us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara GoogleMaps.

Podríeu establir cap relació entre els poetes nascuts a Mallorca? Justifiqueu la resposta.

Perfil de Rosselló-Pòrcel

Què en sabeu, de la vida de Rosselló-Pòrcel? N’havíeu sentit mai a parlar? En coneixeu cap poema? Qui era? Què llegia o què li agradava fer?

Bartolomeu Rossellò-Pòrcel

Peu: Bartomeu Rosselló-Pòrcel
Font: www.mallorcaweb.com

Busqueu dades biogràfiques sobre el poeta i escriviu un resum amb el més important que trobeu a la xarxa.

Ara identifiqueu les fotos del plafó i relacioneu-les amb la biografia de Rosselló-Pòrcel:

(Font de les imatges d’esquerra a dreta i de dalt a baix: 1. wikimedia; 2. transportationpostersgalore; 3. transportationpostersgalore; 4. resisbcn; 5. ub.edu; 6. ceramicadelabisbal; 7. escriptors.cat; 8.gencat.cat)

Feu en parelles el vostre plafó, amb un mínim de vuit imatges relacionades amb el poeta, i compartiu-los a classe. Endevineu els lligams de les imatges amb la vida de Rosselló-Pòrcel?

Escolliu els plafons que representin millor el poeta i empreu-los per
confeccionar un cartell biogràfic amb imatges i dades sobre l’autor.

Per confeccionar el plafó digital us recomanem els recursos de la retroalimentació Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive.

Maria del Mar Bonet ha musicat poemes de Bartomeu Rosselló- Pòrcel, n’havíeu sentit mai abans, de poemes musicats? Llegiu el poema “Història del soldat” i, després, escolteu aquesta versió. Us la imaginàveu amb una música així? Per confeccionar el plafó digital us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive.

De professió, poeta?

Bartomeu Rosselló-Pòrcel, a més de poeta, es va formar com a professor. Per ser-ho va haver de superar processos de selecció i concórrer a unes oposicions per aconseguir les places de mestre i d’ajudant universitari consecutivament.

Com qualsevol professional, Rosselló-Pòrcel va haver de donar a conèixer la seva formació acadèmica i les seves aptituds per optar a les feines que sol·licitava.

Segurament mai no va fer cap currículum perquè en aquella època no s’acostumaven a fer, però si Rosselló-Pòrcel fos convocat avui a una entrevista de feina, com creieu que es presentaria? Us convidem a imaginar-ho.

Font: http://blog.practicae.com/

En grups, obriu un document col·laboratiu i confeccioneu el currículum del poeta amb continguts de la seva trajectòria acadèmica i literària. Especifiqueu-hi aquestes dades: títols acadèmics, anys de formació i llocs d’estudi, publicacions, col·laboracions amb revistes, experiència professional, participació en associacions estudiantils i aficions.

Si l’haguéssiu de presentar en un minut, què en destacaríeu?

Aquesta activitat permetrà als alumnes d’aprofundir en la figura de Rosselló-Pòrcel, alhora que adquiriran eines del món professional.Per confeccionar el currículum us recomanem aquestes fonts: Porta 22, Barcelona Activa, SOC. Si els vostres alumnes mostren interès en les eines de treball audiovisual, els podeu recomanar de preparar un videocurrículum; aquest exemple ha tingut molt d’èxit.

La de poeta, és una professió com les altres? Què és un elevator pitch? Busqueu-ne exemples a la xarxa.
Per confeccionar el currículum us recomanem aquestes fonts: Porta 22, Barcelona Activa, SOC. I si us agrada més la idea de confeccionar un videocurrículum, en comptes de redactar-lo, us recomanem aquest exemple de la vida real.

Petjades de la història

La franja de temps que va viure Bartomeu Rosselló-Pòrcel, del 1913 al 1938, coincideix amb una època dinàmica i convulsa de la nostra història. Sabeu per què?

Per esbrinar-ho, us proposem d’omplir un plafó amb fets, situacions i personatges d’aquestes tres dècades, que haureu d’acompanyar amb dates, una breu descripció i una imatge o altre material audiovisual.

Per exemple:

Exposició Internacional de Barcelona

Font: http://commons.wikimedia.org

Descripció: Actes, conferències i celebracions relacionades amb cultures de tot el món. Motor modernitzador de la ciutat i projecció internacional de Catalunya. Recinte ubicat a Montjuïc Arquitectes implicats: Josep Puig i Cadafalch, Enrich Sagnier, Lluís Domènech, Mies van der Rohe entre d’altres

Més fets, situacions i personatges per afegir al plafó:

  • Mancomunitat
  • Francesc Cambó
  • Dictadura de Primo de Rivera
  • Estat català
  • Guerra Civil de 1936-1939
  • Primera Guerra Mundial
  • Francesc Macià
  • Diccionari General de la Llengua Catalana

Per confeccionar el plafó digital col·laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive

Per confeccionar el plafó digital col·laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive.

La torre de vori

Hi ha una expressió que diu que els poetes viuen en una torre de vori. Què significa? Hi esteu d’acord, en el cas de Rosselló-Pòrcel?

Identifiqueu els trets dels següents moviments artístics segle XX.

Quins associaríeu amb la idea del poeta que crea des d’una torre de vori?

En grups, situeu els moviments en una línia cronològica i afegiu-hi:

  • D’altres corrents literaris de començaments del segle xx
  • Noms i imatges dels autors catalans que els representen
  • Títols d’obres influents

Es pot matisar amb els alumnes i ensenyar-los la diferència entre corrents o moviments literaris, lligats a un període històric, i les característiques generals que defineixen l’estil d’una obra, sense necessitat d’adscriure-la a un moviment (com, per exemple, el surrealisme i el conceptisme als poemes de Rosselló-Pòrcel).
Per confeccionar la línia cronològica us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Dipity, Timetoast, Dabbleboard o Google Docs/Drive.

Per confeccionar la línia cronològica us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Dipity, Timetoast, Dabbleboard o Google Docs/Drive.

Lliga’ls

Fins on arriba la vostra intuïció poètica? Lligueu els versos amb el títol corresponent. Si els llegiu amb atenció, us donaran pistes!

Autoria

Comproveu què en sabeu, de poesia! Qui va escriure els poemes de l’activitat anterior?

  • Dóna’m la mà
  • Cançó després de la pluja
  • Les boies
  • Assaig de càntic en el temple
  • L’encís que fuig
  • Lo pi de Formentor
  • La pàtria

Reconeixeríeu els autors dels poemes si els veiéssiu? Mireu d’endreçar una mica la galeria de poetes retratats.

...
...
...
...
...
...
...
Joan VinyoliMaria Antònia SalvàSalvador EspriuBartomeu Rosselló-PòrcelMiquel Costa i LloberaJoan Salvat-PapasseitBonaventura Carles Aribau

{info-prof}

{info-alumne}

Què és un poema?

Tots hem sentit parlar dels poemes. Però, com són? Quina aparença tenen? Quins temes toquen? Els trobem només als llibres?

D’aquestes imatges, quines són o podrien ser un poema, i quines no? Hi ha ingredients que fan poesia?

En grups, cerqueu a la xarxa i als llibres definicions de poema des del punt de vista formal i del contingut. Amb la informació que trobeu, feu-ne un resum col·laboratiu sobre els diferents tipus de poemes que hi ha.

Prepareu una enquesta i pregunteu a la família, els amics o els veïns com ho entenen ells. Coincideixen les definicions de poema?

Trieu la variant poètica que us agradi més i seguiu-la per crear-ne una amb l’extensió o l’aparença que preferiu. Organitzeu un certamen a classe per triar els més originals i compartir-los al web.

La millor manera d’entendre què és un poema visual, o un tercet, o un sonet, és imitant-ne l’estructura. Aquí proposem fer una mena de certamen, però també podeu repartir diverses formes poètiques a classe i després que cada alumne n’exposi el procés i n’expliqui la dificultat. Es pot fer per parelles. L’exercici de lligar imatges amb una categoria que les defineixi en termes més o menys “poetitzants” no té una solució matemàtica. En proposem una, però tot depèn de com es miri. Arran d’aquesta qüestió podríeu tractar a classe el relativisme que determina el cànon de gèneres literaris i d’autors clàssics. Per confeccionar el document col•laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara un document Word o Google Docs/Drive.

Per confeccionar el perfil col·laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara un document Word o Google Docs/Drive.

Detectors de poesia

La producció de Bartomeu Rosselló-Pòrcel és, sobretot, poètica. Però també inclou traduccions i articles. Us n’oferim un seguit de títols, incomplets... Ompliu els buits?

1. Poemaris:

"___ poemes" (pista: vuit més un)
"Quadern de ______" (pista: el mestre va ser Shakespeare)
"Imitació del ___" (pista: crema!)

2. Poemes:

"Inici de _______" (pista: batall)
"Cançó després de la _____" (pista: humitat ambiental)
"A ________ , durant la guerra civil" (pista: sa terra)

3. Traduccions:

"________ del soldat" (pista: narració)
"Prometeu mal _________" (pista: presó antiga)

Fem de correctors

L’últim recull de poemes de Rosselló-Pòrcel va ser publicat pòstumament. Salvador Espriu s’encarregà de l’edició.

Les editorials preparen i revisen a fons els manuscrits que han de publicar. La lectura atenta i la correcció de possibles errades es fan imprescindibles abans d’iniciar el procés de publicació

“Sonet fácil a un amic de bella comversa

«Oh, què metafísicamente
descadellava i explicava,
deslligant la paraula esclava,
nuesa entre goix i torment !

Cada mot fugía en el vent
de l’absència en que es deturava:
sutil de seny i excès , semblaba
fingir la turnada amatent.

En el delit del pensament
hi havai un aigüa que brillava
amb un dringar fulgid d’argent.

Trofeu del goix i del torment
del mot que, quan es desfullava,
queia metafísicamente . »