Tempestat de flama. Antologia poètica

Després de la lectura

Iniciats en poesia

A més de Tempestat de flama, heu llegit altres llibres de poesia? Quins poetes i poemaris suggeriríeu si uns amics us demanessin recomanacions per iniciar-se en la poesia? Per on començar? Antologies, obres senceres, blocs?

En grups, cerqueu un mínim de deu títols d’obres, blocs, pàgines web i altres fonts que considereu adequades. Després, feu-ne un recull en un plafó virtual amb imatges, cobertes de llibres, un comentari i altra informació adient.

Mireu aquests exemples:

Peu: Pinterest del bloc Bibliopoemes
Font: http://pinterest.com/source/bibliopoemes.blogspot.com.es/

Peu: Pinterest sobre llibres de Kosmòpolis
Font: http://pinterest.com/kosmopolis

Aquest bloc de poesia infantil i juvenil pot ser una referència per on començar si els alumnes no són gaire aficionats a la poesia.
Les eines digitals, com Pinterest (per al plafó d’imatges), integren el component visual, la informació conceptual i el treball en xarxa d’una manera atractiva, pràctica i intuïtiva. Cal obrir un compte d’usuari per utilitzar els seus serveis.
També us recomanem que utilitzeu qualsevol eina per treballar en xarxa com, com PowerPoint o Google Docs/Drive, com PowerPoint o Google Docs/Drive.

Empreu la informació i el contingut que recomanaríeu per crear un plafó col•laboratiu amb Pinterest, qualsevol plataforma per treballar en xarxa, com PowerPoint o Google Docs/Drive.

Paisatge humà de Rosselló-Pòrcel

A l’escola, la universitat, la residència d’estudiants o als llibres, Rosselló-Pòrcel va conèixer personatges del món de les lletres que van marcar la seva trajectòria. Reconeixeu els que us presentem aquí?

Falta juego

Per què els seus noms es lliguen a la vida o a l’obra del poeta mallorquí?

Imagineu que us encarreguen de dissenyar el tríptic d’una exposició a l’entorn del paisatge humà de Rosselló-Pòrcel, és a dir, sobre les persones amb què es va relacionar o que d’alguna manera van influir en la seva obra.

En grups, elaboreu una fitxa per a cadascun dels sis escriptors de dalt. Indiqueu-hi, a més del nom, la seva connexió amb Rosselló-Pòrcel, el perfil literari i algunes obres rellevants.

Empreu les fitxes per omplir el tríptic de contingut. Per tal que no tots els tríptics siguin iguals, podeu triar altres noms del paisatge humà de l’autor.

Us recomanem que consulteu la introducció a Tempestat de flama (Educaula, 2012) per treballar la connexió dels escriptors de l’activitat, i d’altres, amb Rosselló-Pòrcel.
Per confeccionar l’exercici us recomanem que utilitzeu qualsevol eina per treballar en xarxa com ara un document Power Point, Google Docs/Drive o eines de disseny gràfic, com Photoshop, Paint i d’altres.

Per confeccionar l’exercici us recomanem que utilitzeu qualsevol eina per treballar en xarxa com ara un document Power Point, Google Docs/Drive o eines de disseny gràfic, com Photoshop, Paint i d’altres.

Música i poesia

La música i la poesia estableixen un diàleg enriquidor. Per això hi ha cantautors que incorporen la literatura al seu repertori, i també poetes que canten. Segurament que en coneixeu uns quants.

Falta juego

Per completar aquesta activitat suggeriu als alumnes que busquin els poemes de l’exercici, i que els comparteixin en un recull col•laboratiu. Amb la música es pot crear una llista de Spotify i afegir-hi altres poemes musicats.
Recomanem el web Música de poetes i aquest programa de la sèrie Tons.

Quanta música de poetes sou capaços de trobar a la xarxa?
Comenceu per aquí i aquí.

Edició il•lustrada

Hi ha cap poema que no us agradi de Tempestat de flama? Canviaríeu la selecció? Hi posaríeu un altre títol? Triaríeu una coberta diferent?

Feu d’editors i elaboreu una nova antologia. Per començar, caldrà que, en grups, escolliu els vostres poemes favorits i, després, que aneu més enllà del recull que acabeu de llegir. Cerqueu a la biblioteca versions integrals de Nou poemes i de Quadern de sonets, i busqueu composicions de Rosselló-Pòrcel no incloses a Tempestat de flama. Podeu començar per aquest web o per localitzar Obra poètica, la selecció completa de la poesia de Rosselló-Pòrcel.

Penseu un fil conductor per organitzar el material que trieu (per temes, per vocabulari, pel tipus d’imatges poètiques), prepareu un pròleg breu per justificar la tria i acompanyeu cada composició amb una imatge il•lustradora.

Presenteu a classe les vostres antologies i trieu la millor per publicar en línia a Scribd o Calaméo.

De creuer pel Mediterrani (1)

Sabíeu que el 1933, Rosselló-Pòrcel va fer un creuer amb literats, professors i estudiants universitaris? Era la primera vegada que s’organitzava un viatge d’estudis tan innovador en l’àmbit estatal.

Va ser promogut, i sufragat, per les institucions educatives de la Segona República espanyola. L’objectiu del “Creuer universitari per la Mediterrània” era la convivència internacional i intergeneracional, les classes a bord i les visites culturals com a eina de progrés. Durant la travessia, Rosselló-Pòrcel va visitar el Pròxim Orient, va fer amics i va trobar inspiració per escriure.

Aquests viatgers lletraferits, quins llibres devien portar a la maleta? Potser devien agafar un exemplar propi per compartir amb la resta d’escriptors durant el trajecte a alta mar. Però… i si a la bodega de la nau es barregen els equipatges i… els llibres també? Podríeu ajudar a restablir cada llibre al seu autor?

Falta juego

És convenient treballar amb els alumnes, en un nivell molt bàsic, qui eren aquests escriptors. Excepte Salvador Espriu, els altres noms no són habituals als manuals, tot i ser figures rellevants.
Per saber més sobre el “Creuer universitari per la Mediterrània”, us recomanem el pròleg de Tempestat de flama i aquesta referència bibliogràfica.
Els creuers culturals són encara vigents avui, des de paràmetres comercials. En trobareu un exemple aquí.

Havíeu sentit a parlar d’aquests autors abans? Són tots poetes?
Quins escriptors actuals embarcaríeu en un creuer; per què, amb quina ruta? Quins criteris per seleccionar els passatgers empraríeu: temàtics, generacionals, d’altres?

De creuer pel Mediterrani (2)

El creueristes universitaris del 1933 van visitar Tunis, Cartago, Malta, Trípoli, Alexandria, el Caire, Jerusalem, Xipre, Creta, Istanbul, Atenes, Corint, Palerm, Pompeia o Nàpols, entre altres poblacions.

Cerqueu al web més informació sobre la ruta del creuer i, en grups, elaboreu un mapa interactiu per marcar-la i per assenyalar les ciutats per on va passar el vaixell; a més, afegiu-hi la fotografia d’una obra artística que identifiqui aquests territoris, altre material audiovisual i comentaris explicatius.

Per confeccionar el mapa us recomanem qualsevol plataforma per treballar en xarxa, com ara Speakingimage, «Els meus mapes» de Google o Panoramio.

Canviaríeu o ampliaríeu la ruta del creuer? Creieu que aquestes ciutats encara són tan exòtiques per als viatgers com ho eren abans?
Per confeccionar el mapa us recomanem qualsevol plataforma per treballar en xarxa, com ara Speakingimage, «Els meus mapes» de Google o Panoramio.

Videolitaires

Coneixeu els videolits? Trobareu més informació aquí. Mireu-ne un exemple.

Us atreviu amb un videolit basat en un poema de Roselló-Pòrcel? Feu-ne un concurs a classe i pengeu els millors clips a Youtube o Vimeo.

Stravinsky i Rosselló-Pòrcel

El 1935 es va estrenar al Teatre de Cambra de Barcelona l’obra Història del soldat, en versió catalana de Rosselló-Pòrcel, per a la qual Igor Stravinsky havia creat la música.

Sabeu qui era Stravinsky? Cerqueu a la xarxa i informeu-vos-en. Aquest compositor, que va fer diverses estades a Barcelona, és conegut pel seu estil musical modern i innovador.

Igual com en la poesia de Rosselló-Pòrcel, en una de les seves obres musicals,: La consagració de la primavera, el foc és ben present com a símbol de purificació. Es tracta d’una composició per a ballet estrenada amb gran polèmica el 1913. L’obra trencava amb la tradició i els convencionalismes de la dansa i de la música clàssica, i el públic més conservador no hi estava gens acostumat.

Teniu bona oïda? Escolteu les peces següents. N’hi ha tres que segueixen l’estil musical més tradicional, i dues de La consagració de la primavera. Accepteu el repte de descobrir-les?

Falta juego

Convé recordar als alumnes el poema “Història del soldat” de Rosselló-Pòrcel, i assenyalar la referència al drama teatral homònim de Ramuz. Us recomanem dues versions animades a partir de les quals podeu fer-los notar, si cal, lligams d’Història del soldat (Ramuz) amb el Faust de Goethe, o aspectes sobre la renovació musical que va significar Igor Stravinsky al segle XX: fragment d’Història del soldat de R. O. Blechman, i versió musical dels Prince William Symphony Players, amb il•lustracions de Clive Hicks-Jenkins.
Pel que fa a La consagració de la primavera, us recomanem aquest web i el tràiler del documental Això és ritme!

Sabíeu que hi ha versions animades de la Història del soldat? I que joves com vosaltres han ballat La consagració de la primavera al segle XXI? Mireu aquests vídeos, són en anglès i sense subtítols, però val la pena fer-hi una ullada:
Fragment d’Història del soldat de R. O. Blechman
Versió musical dels Prince William Symphony Players
Això és ritme!

En veu alta

La poesia i el teatre són dos gèneres literaris creats per ser dits. Quan llegim els versos en veu alta assolim l’objectiu poètic: captar el missatge del poema i alhora transmetre’l.

Mireu aquest model:

Florilegi de l’art d’escriure

Com recita, el poeta? Quina actitud adopta? Es limita a llegir?

Tot seguit, escriviu els títols dels poemes de Tempestat de flama en paperets, barregeu-los en una bossa i repartiu-ne un a cadascú. No heu de dir a ningú quin poema us ha tocat.

Assageu-lo a casa fins que llegiu el vostre poema amb fluïdesa, graveu-vos i pugeu l’arxiu a Soundcloud. Per acabar, compartiu els enllaços i escolteu-los a classe. Feu una justa poètica 2.0 i endevineu els títols dels poemes que llegeixen els companys!

En cas que el grup sigui més nombrós que els poemes de l’antologia amb títol, l’activitat es pot fer en parelles i repartir la lectura.
Soundcloud us permetrà pujar arxius de so al web en un entorn públic o privat, i afegir comentaris escrits sobre fragments de la mateixa gravació. Pot servir, per exemple, per suggerir pautes d’entonació o de pronúncia per millorar la lectura en veu alta.

Soundcloud és una eina per pujar les vostres gravacions al web i afegir-hi comentaris. Facilitarà la participació en la justa poètica!

En saps gaire, de Rosselló-Pòrcel?

Comprova quantes coses saps de la vida, l’obra i l’època de Bartomeu Rosselló-Pòrcel. Posa’t a prova!

Falta quiz excell