Tempestat de flama. Antologia poètica

Durant la lectura

Llegim @Tempestatdeflama

Us recomanem d’establir un calendari de lectura per llegir l’antologia. Decidiu quin ritme pot seguir tota la classe i quants poemes llegireu cada setmana.

Repartiu els poemes en diferents grups. Dins de cada grup hi ha d’haver un «responsable lector» d’una de les diverses seccions amb què s’hagi dividit Tempestat de flama. El responsable ha de distribuir la feina entre cada grup per tal que es facin les taques següents:

  • Parar atenció al vocabulari nou i definir els mots més difícils en un document col-laboratiu obert a tothom.
  • Escriure, al mateix document col-laboratiu, un resum del tema dels poemes que els pertoquen, i l’estructura mètrica.
  • Mantenir el mateix ritme de lectura i que tothom llegeix al mateix temps els poemes pactats.

El fet que cada grup es faci responsable d’una part de la lectura i que hagi d’aportar la informació necessària per ajudar els seus companys de classe facilitarà que els alumnes desenvolupin un rol actiu durant la lectura i l’estudi de l’obra. Cal establir, des del començament, quantes setmanes hi ha per llegir els poemes i comprovar que se segueix el calendari pactat.
Si obriu a Twitter un compte per a l’obra (@Tempestatdeflama, per exemple o bé si ja teniu un compte obert de la classe, podeu utilitzar l’etiqueta #Tempestatdeflama), tothom podrà compartir-piular les impressions i dubtes que se’ls acudeixin durant la lectura, i és una eina actual que pot motivar els estudiants.
Recomanem d’esperar que els alumnes resolguin sols les qüestions que sorgeixin, i d’intervenir-hi només quan sigui estrictament necessari. Per confeccionar el document col-laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.

Si obriu a Twitter un compte per a la lectura de Tempestat de flama, podreu piular en temps real si l’antologia us agrada o us desagrada, compartir els vostres versos favorits i tots els comentaris que se us acudeixin sobre els poemes. Per confeccionar el document col-laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.

Tria de paraules

Per escalfar motors amb el vocabulari poètic de Rosselló-Pòrcel, comenceu tot esbrinant el significat dels mots subratllats en vermell:

  • «Quan ella dorm i sense fer-hi esment / tomba a les grans fondàries de l’oblit»
  • «Els cabells se m’han esbullat / i tinc l’ombra capgirada.»
  • «Sadoll de blancs en llum, espatlla en força blava»
  • «—Jove estranger, la penyora de la faula.»
  • «Que la mèl-lera enamorada / aturi la vola volada»
  • «[...] els cabells de finíssima atzabeja»
  • «I ella perfila curts / laberints de fretura»
  • «[...] sorprèn els racons del jardí i sabràs el secret de les vànoves / dels sillons»
  • «Àngel, baixa del cel amb el glavi a la mà»
  • «Tortura de vidres i crits, / parany de la matinada.»

Cal estimular els alumnes perquè busquin al diccionari les paraules que no coneguin, ja que és una clau important per a la comprensió lectora. I també us recomanem que n’estimuleu l’ús, per exemple fent un joc: quin alumne és capaç de fer una frase amb el màxim d’aquestes paraules i que tingui sentit. Recomanem la consulta en línia de: Diccionari de la llengua catalana Diccionari català-valencià-balear Diccionari d’Enciclopèdia

Havíeu fet servir cap d’aquestes paraules abans? Sense mirar, podeu lletrejar-les? Qui en diu més de memòria?

Retòrica poètica

Amb les figures retòriques, els poetes reforcen l’expressivitat del missatge que volen transmetre. Quantes figures retòriques coneixeu? Poseu-vos a prova amb la llista següent: distingiu les figures d’altres conceptes que no ho són.

  • Metàfora
  • Al-literació
  • Equació
  • Asíndeton
  • Matriu
  • Hipèrbole
  • Encavalcament
  • Derivada
  • Anàfora
  • Cèl-lules procariotes
  • Comparació
  • Lent divergent
  • Hipèrbaton
  • Cubisme
  • Sinestèsia
  • Metonímia
  • Feudalisme
  • Personificació
  • Agricultura extensiva
  • Sinècdoque

En grups, endreceu les figures retòriques depenent de si afecten la forma o el significat de les paraules, afegiu-n’hi tres més de noves, definiu-les i cerqueu-ne exemples als versos de Tempestat de flama. Després, organitzeu la informació en un cartell o en un plafó virtual. Compartiu-lo i publiqueu-lo a Scribd.

Per confeccionar el plafó digital us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Glogster, Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive.

Per confeccionar el plafó digital us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara Glogster, Wallwisher, Lino o Google Docs/Drive.

La lírica del retrat

L’ideal de bellesa als poemes de Rosselló-Pòrcel segueix els patrons clàssics. Com són aquests models? De quines fonts procedeixen?

Inicieu la reflexió a partir dels quadres següents. Mostren una bellesa de tipus clàssic o contemporani? Atreviu-vos amb la classificació!

  • Madonna de la magrana, Sandro Botticelli, segle xv
  • Dona amb lloro, Fernando Botero, segle XX
  • Infanta Margarit a Las Meninas de Diego Velázquez, segle XVII
  • Retrat de Jeanne Hebuterne, Amedeo Modigliani, segle XX
  • Tres estudis d’Isabel Rawsthorne, Francis Bacon, segle XX
  • La Gioconda, Leonardo da Vinci, segle XVI
  • Cap de dona, Pablo Picasso, segle XX
  • Dona amb unicorni, Raffaello Sanzio, segle XVI

A continuació, en grups, cerqueu els versos de Tempestat de flama en què es descriu la bellesa femenina i, després, entre tots feu-ne un recull col-laboratiu.

  • Com definiríeu la dona a la poesia de Rosselló-Pòrcel?
  • Amb quin retrat dels de dalt l’associaríeu?

Il-lustreu les vostres reflexions amb altres imatges pictòriques o fotogràfiques, i compareu-les amb les dels altres grups. Analitzeu les similituds i les diferències entre les vostres percepcions. En què coincidiu i en què no? Per què?

Recomanem, per a aquesta activitat, recuperar la distribució d’alumnes dels grups de «responsable lector», ja que amb la feina de lectura feta prèviament, la cerca d’exemples serà més efectiva i amb bon coneixement de causa. Per confeccionar el document col·laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.

Quin model de bellesa masculina correspon al model de bellesa femenina en la poesia de Rosselló-Pòrcel? Amb quines imatges de la història de l’art el repesentaríeu?
Diríeu que la representació visual de l’home segueix els mateixos patrons evolutius que en el cas de la dona?
Per confeccionar el document col•laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.

Poema trencat

Els versos d’aquest poema han quedat trastocats per estrofes. Recomponeu-ne l’ordre tot seguint l’estructura del sonet. Pareu atenció a la mètrica i a la rima: us donaran pistes!

  • de l’exaltació que l’aire cria,
  • en l’ardor de la galta i en la flama
  • els cabells de finíssima atzabeja
  • treu de la reixa, i que la saborosa
  • de marbres, ceres, roses bategants!
  • Oh desmai en les tiges onejants
  • Amor, senyor de l’ampla monarquia
  • feina del bes, batalla graciosa
  • del córrer d’unes cames despullades,
  • deixi les verdes herbes alterades.
  • ornament de les neus, dels ors enveja,
  • que publica el clavell i el foc proclama
  • perú de lliris i de llunes mina,
  • en el combat de vori que pentina

Poema trencat per als més agosarats!

Els versos d’aquest poema han quedat trastocats. Recomponeu-ne l’ordre. Pareu atenció a la mètrica i a la rima: us donaran pistes!

  • i voltarem la flama.
  • Tancarem la finestra
  • les bruixes i les branques
  • que es perdin en llunyana
  • ombres esvalotades.
  • Els arbres del parc, sembla
  • s’aferraran com serps
  • en velles enyorances.
  • Quan s’acosti la fosca,
  • tota plena de màgica
  • en lluita de fantasmes.
  • de les boques en calma.
  • dolçor que fa pensar
  • visió del vell gravat,
  • El foc allargarà
  • Poques paraules surten

Filar prim

Al lèxic de Rosselló-Pòrcel hi ha paraules que causen una impressió visual molt viva. Hem fet una tria de vocabulari que entra pels ulls, perquè fileu prim i lligueu cada mot amb la imatge corresponent.

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
FúlgidAtzurCalitjaAlbóOratgeArgelagaFarigolaJònicRomeguerSoques

Recomanem que continueu aquesta activitat tot proposant als alumnes que confeccionin un diccionari visual col•laboratiu amb el vocabulari que els hagi cridat més l’atenció en termes plàstics i visuals.
Per confeccionar el document col•laboratiu us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Google Docs/Drive.

Quines altres paraules afegiríeu a aquesta tria? Com són, en termes gramaticals i de significat, els mots que entren pels ulls?

Sopa de lletres

Si ompliu els buits de les frases, tindreu totes les paraules de la sopa de lletres. Us donem les tres primeres lletres de cada paraula i un sinònim, perquè ho resolgueu en un tres i no res!

1. «El foc allargarà / ombres esv____ .» "agitades"
2. «El paisatge era senzill / de duc_____ extremes.» "flexibilitats"
3. «[...] amb un dri____ fúlgid d'argent» "fer sonar"
4. «[...] tremola esc___ d'espases i argents sobre l'esclava» "espetec", "resplendor"
5. «Però jo m'he perdut en les pla______ [...]» "extensions de terreny pla"
6. «El vent juga amb el molí / i amb la rosa des____ .» "oberta"
7. «Oh desmai en les tig__ onejants / de marbres [...].» "brins"
8. «sum_____ , l'oratge / l'esquinça, l'isola...» "luxós"
9. «[...] cos_____ de clavells al terrat i l'estampa més grassa.» "testos"

Enigmes visuals

Un enigma visual: reconeixeu el títol del poema de Rosselló-Pòrcel?

Titol: _____________________________

En parelles, creeu el vostre enigma visual amb un altre poema de l’antologia. Podeu emprar el títol o imatges significatives dels versos. Feu-ne un recull col·laboratiu i presenteu-lo a classe. Qui desxifra més enigmes? Compartiu-los i publiqueu-los a Scribd

Per confeccionar l’exercici us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara un document Power Point.

Per confeccionar l’exercici us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com ara un document Power Point.

El rebost de la poesia

Els poemes de Rosselló-Pòrcel es caracteritzen pel treball d’orfebreria amb les paraules. La tria és meditada i precisa.

Al rebost de la poesia hi ha un bon diccionari on trobar el vocabulari del poema. Us proposem que hi entreu i cerqueu el sinònim, l’antònim o la categoria gramatical per a les paraules subratllades en negreta subratllat.

«1. Inici de campana
2. efímer entre els arbres
—fora porta— de tarda.
La pols dels 3. blats apaga
un or 4. trèmul en punxes
5. blanquinoses de plana.
L’àmbit vincla i perdura
6. comiats d’enyorances
d’avui mateix. Desvari
de vies 7. solitàries.
Argila i calç. Finestres
8. de la casa tancada,
quan torno, 9. d’horabaixa,
girant-me 10. adesiara
  • 1. Sinònim
  • 2. Antònim
  • 3. Categoria gramatical
  • 4. Sinònim
  • 5. Categoria gramatical
  • 6. Antònim
  • 7. Sinònim
  • 8. Categoria gramatical
  • 9. Sinònim
  • 10. Antònim

Aquesta activitat ha de servir per reflexionar sobre els mots més emprats per Rosselló-Pòrcel. Una anàlisi d’aquest tipus ajudarà els alumnes a entendre que, quan els experts afirmen que la poesia de Rosselló-Pòrcel és conceptual, abstracta, de caire intel•lectual, preciosista i amb lligams amb la poesia pura, es basen, pel que fa al nivell lèxic, en l’anàlisi del vocabulari. Els substantius i els adjectius, per exemple, subratllen aquests trets d’estil formal.

Com és el treball dels orfebres? Per què es pot comparar la poesia amb l’orfebreria? Observar els detalls lèxics és entrentigut, però... quan els experts afirmen que la poesia de Rosselló-Pòrcel és conceptual, abstracta, de caire intel•lectual, preciosista i amb lligams amb la poesia pura, sabeu en què es basen? Responeu des d’aquests tres punts de vista: pel que fa al vocabulari, a l’estudi minuciós i a la interpretació de la trià lèxica.

La inspiració als núvols

Ara que coneixeu la poesia de Rosselló-Pòrcel, en parelles trieu un poema significatiu de Tempestat de flama. A continuació, escriviu les paraules més rellevants de l’estrofa i creeu un núvol de paraules. No hi indiqueu el títol del poema.

Compartiu en un document col•laboratiu els núvols de tothom. Projecteu-lo a la pissarra i, entre tota la classe, endevineu els títols dels poemes!

Per als núvols de paraules us recomanem els recursos de la Plataforma Lecturanda o qualsevol altra eina per treballar en xarxa, com Wordle. Com que per tal que la mida del mot coincideixi amb el seu grau de rellevància (com a l’exemple de la imatge), cal introduir-la un mínim de sis vegades a la finestra de composició del programa, us proposem que feu repetir alguns dels poemes. No tots els alumnes donaran la mateixa importància a les paraules rellevants i això us durà al debat i la reflexió: “hi ha tantes interpretacions com poemes”.

Si per confeccionar el núvol treballeu amb Wordle, les paraules més rellevants cal escriure-les diversos cops. Perquè la mida del mot coincideixi amb el seu grau de rellevància (com a l’exemple de la imatge), cal introduir-la un mínim de sis vegades a la finestra de composició del programa.