Durant la lectura
Mentre llegiu l'obra (millor si ho feu de manera sincronitzada), podeu obrir un compte a Twitter per piular-hi les reflexions que se us acudeixin. Feu preguntes o doneu resposta a les qüestions que plantegin els vostres companys.
La metamorfosi és un relat que no s'esgota mai ni passa de moda!
De mica en mica, descobriu qui és qui en la història de Gregor Samsa i definiu-ho en els mapes descriptius que us proposem aquí.
Cada paraula encertada et sumarà 20 punts i cada errada et restarà 5 punts.
Els escriptors fan el mateix per redactar les seves obres i, abans de començar a escriure, trien qui explicarà la història i com ho farà. Com ja deus haver vist a «La renovació de la narrativa contemporània (2)», les novel·les i els relats del segle xx es caracteritzen, entre altres coses, pel trencament amb la perspectiva omniscient del segle XIX i per l'experimentació amb el perspectivisme. Això vol dir que no hi ha cap veu en off que ens expliqui tota la història fil per randa, sinó que la coneixem des dels ulls d'un personatge, o dels de més d'un, o des dels d'un narrador que no sap què passa, o els lectors haurem d'extreure les nostres pròpies conclusions sobre la història.
Mira aquesta imatge: què et sembla que és?
Podria
ser un barret, oi? Però i si te'l mires amb els ulls de la imaginació? Què més pot
ser?
Una boa constrictora paint un elefant! Ens ho va ensenyar el petit príncep, o millor dit, l'escriptor Saint-Exupéry, per dir-nos que tot depèn de com es miri. Que fàcil vist així, oi?
Ara et toca a tu aplicar aquests nous coneixements. Fixa't bé en aquest exemple de La metamorfosi:
«En sentir les paraules de la mare, Gregor va comprendre que la falta d'una relació directa amb el llenguatge humà durant aquells dos mesos, al costat de la monotonia de la vida que portava enmig de la família, per força li havia pertorbat la raó; altrament, no podia explicar-se que mai hagués desitjat seriosament que li buidessin l'habitació. És que volia de debò que la seva habitació tan agradable i tan confortablement guarnida amb mobles dels seus avantpassats, es convertís en una caverna on certament hauria pogut arrossegar-se en totes direccions i sense cap destorb però, al mateix temps, li podia fer oblidar de seguida i del tot el seu passat humà? De fet, ja s'havia acostat molt a aquest punt en què podia oblidar-se de tot, i la veu de la mare, que no havia sentit des de feia molt de temps, va ser l'única cosa que el va espavilar. No s'havien d'endur res; tot havia de quedar-se on era; no el podien privar de la bona influència que els mobles exercien en el seu estat; i si els mobles li feien nosa per practicar els seus desplaçaments absurds, això no s'havia d'entendre com un perjudici, sinó com un avantatge molt gran.» (p.54-55)
Reflexió sobre el punt de vista: Qui ens explica el que passa? Quin nom té la tècnica d'escriptura que focalitza el punt de vista en la veu d'un personatge sense cedir-li del tot la paraula? Hi ha una perspectiva dominant a La metamorfosi?
Ara observa el punt de vista narratiu diferent de Gustave Flaubert, un escriptor del seglexix. Per què és diferent? Perquè Flaubert és un dels mestres d'aquesta altra tècnica, que, per la gran capacitat de retratar l'entorn i la pulcritud de la prosa, va impressionar Kafka.
Llegeix aquest fragment de Madame Bovary, l'obra mestra de Flaubert:
Reflexió sobre el punt de vista: Quina perspectiva adopta el narrador? Sents la veu dels personatges, Charles i Emma, de la mateixa manera que senties la de Gregor o la de la senyora Samsa en el fragment anterior? Compara tots dos textos i argumenta les respostes.«Un dia, arribà cap allà a les tres a la masia; tothom estava als camps; en entrar a la cuina, no veié, de moment, Emma; els finestrons eren tancats. Per les escletxes de la la fusta, el soll allargava damunt l'enllosat unes ratlles primes que es trencaven a l'angle dels mobles i tremolaven pels sostre. Damunt la taula, les mosques recorrien els vasos que havien servit i brunzinaven ofegant-se en la sidra que restava al fons. La llum que davallava de la xemeneia vellutava l'estalzí i blavissolava la cendra freda. Emma cosia asseguda entre la finestra i la llar; s'havia tret la manteleta i damunt les seves espatlles es veien unes gotetes de suor.
Segons la tradició camperola, la noia el convidà a beure alguna cosa. Ell refusà, ella insistí, i a l'últim Charles acceptà, somrient, de prendre una mica de licor a condició que ella l'acompanyés. Emma, doncs, anà a l'armari a cercar una botella de curaçao, agafà dos vasets, n'emplenà un fins a dalt i deixà caure tot just unes gotetes a l'altre, trincaren i se l'atansà als llavis. Com que era gairebé buit, aixecà el cap per tal de poder ingerir l'escàs contingut; i amb el cap endarrere, els llavis sortints i el coll estirat, reia de no trobar-hi res, mentre que amb la punta de la llengua passant entre les dents fines, llepava a coptes el fons del vas.
Després tornà a seure i reprengué la feina, la qual consistia a sargir una mitja de cotó blanc. Treballava amb el front baix i sense dir res. Charles també romania mut. L'aire que passava per sota la porta feia entrar una mica de pols que s'escampava per damunt les lloses; ell la mirava com es movia sentint només els batecs interiors del seu cap barrejats amb el crit llunyà d0'una gallina que ponia als corrals. De tant en tant, Emma es refrescava les galtes aplicant-s'hi els palmells de les mans, que, després, refredava damunt el pom dels capfoguers.» (p. 54)
T
T Q J V
2) Pressió exercida més o menys bruscament, en un temps més o menys llarg, sobre alguna persona o cosa, empenyent-la.
M E T A
3) Que fa ufana d'alguna cosa, se'n glorieja, s'hi fa veure.
U
N S
4) Velocitat adquirida.
E
B A Z D
5) Peça feta de llates trenades d'espart o de jute, de joncs, de palla, etc., destinada principalment a cobrir el paviment de les habitacions.
E
T R A
6) Fer tornar amorosa (alguna cosa).
M O R R
7) Fet de parlar sense substància.
X E
R M U S
8) Fugir del tracte o la companyia de la gent. Abstreure's, tancar-se en el propi jo. Participi.
E
O T O L D
9) Impedir. Córrer (darrere algú) per atrapar-lo.
M A T R
10) Fer sortir d'un estat d'ensopiment. Participi.
D
I X N I T
11) Dividir (una cosa) en dues o més parts trencant-la o tallant-la. Pretèrit imperfet.
F
N A
12) Amagar, especialment en un forat, en un racó, en un amagatall.
E
T F R R
13) Agafar, atrapar, al vol.
O P S R
14) Soroll estrident de fregadís, especialment metàl·lic.
X E
I
15) Endormiscar. Participi.
A B
I T
16) Punxant, agut, penetrant. Colpidor.
P
N Y T
17) Respirar forçadament, amb panteix. Pretèrit imperfet.
P
N T X A
18) La roba, embarassar els moviments (de qui la porta). Participi.
N G A Y A T
19) Petits salts.
S A
I N S
20) Enutjar-se ostensivament. Participi.
M M R R T
Por
| |
Angúnia
| |
Un calfred
|
Ben
mirat
| |
Principalment
| |
A més
a més
|
Reforçada
| |
Enterbolida
| |
Aguditzada
|
Al
costat del llit
| |
A
la finestra
| |
A la
porta
|
Singlots
| |
Plors
| |
Esternut
i esternut
|
Desori
| |
Ensurt
| |
Estrèpit
|
Posar
rígid
| |
Trencar
| |
Afluixar
|
Mentiders
| |
Ganduls
| |
Xerraires
|
Recollits
| |
Rinxolats
| |
Despentinats
|
Tancat
de cop
| |
Obert
de bat a bat
| |
Ajustat
|
Havíeu fet servir alguna vegada cap de les paraules de l'activitat anterior? Doncs ja és hora!
Ara feu la segona part de l'activitat i després us proposem que
escriviu un text amb el vocabulari nou après en aquesta activitat.
1)
«Potser el pare va copsar la bona voluntat de Gregor, perquè ja no el va
molestar mentre es girava, i fins i tot es va posar a dirigir adesiara l'operació, des de lluny, amb
la punta del bastó.»
Amb
entusiasme
| |
De tant en tant
| |
Autoritàriament
|
Irritava
| |
Motivava
| |
Alegrava
|
Estalviar
| |
Clavar
| |
Protegir
|
Parava
per descansar
| |
Respirava
feixugament
| |
Coixejava
|
Es
picava
| |
Abaixava
| |
Balancejava
|
Aplegada
| |
Reparada
| |
Allunyada
|
Malgrat
tot
| |
Considerat
tot
| |
Sobretot
|
Amagar-se
| |
Enfilar-se
| |
Arrossegar-se
|
S'apropava
| |
S'adormia
| |
S'arrepapava
|
Andròmines
| |
Camafeus
| |
Records
antics
|
Aquesta
prova serveix perquè avalueu el vostre grau de comprensió de la lectura. Si no
detecteu tots els disbarats a la primera, sempre podeu repassar el llibre i
tornar a fer el qüestionari!
Correcte Incorrecte
2) Damunt la taula, a la cambra de Gregor, hi havia un mostrari de teixits perquè treballava com a viatjant d'una empresa.
Correcte Incorrecte
3) A Gregor li agradaven els viatges de negocis perquè es distreia molt.
Correcte Incorrecte
4) L'encarregat és molt comprensiu amb la indisposició de Gregor; li diu que no s'amoïni i que descansi a casa fins que es recuperi.
Correcte Incorrecte
5) Gregor obre la porta de seguida que els pares li demanen d'entrar a la seva cambra per veure'l i per saber com es troba.
Correcte Incorrecte
6) Els pares i l'encarregat no entenen res del que Gregor els explica per justificar la seva indisposició i el fet de no obrir la porta a ningú.
Correcte Incorrecte
7) Quan, per primer cop, la senyora Samsa veu Gregor transformat en insecte no s'immuta i tracta el seu fill com sempre.
Correcte Incorrecte
8) Gregor pren consciencia del seu cos amb rapidesa i controla a la perfecció tots els moviments.
Correcte Incorrecte
9) Una escudella plena de llet amb sucre i trossets de pa deixà de ser el plat favorit de Gregor.
Correcte Incorrecte
10) Cada cop que Grete portava menjar a Gregor, ell s'amagava sota el sofà.
Correcte Incorrecte
11) El negoci del senyor Samsa havia fet fallida set anys enrere.
Correcte Incorrecte
12) Gregor mantenia econòmicament la seva família.
Correcte Incorrecte
13) Grete tocava el violoncel amb molt de sentiment.
Correcte Incorrecte
14) Per assabentar-se del que parlaven els seus pares i la germana, Gregor havia d'escoltar-los darrere les portes i a través de les parets.
Correcte Incorrecte
15) Els Samsa vivien al carrer Charlottenstrasse.
Correcte Incorrecte
16) En un enfrontament amb Gregor, el pare li va llençar una pera que se li va entaforar a l'esquena.
Correcte Incorrecte
17) Grete cosia roba per a una casa de moda i la senyora Samsa feia de dependenta.
Correcte Incorrecte
18) Amb el pas del temps, la cambra de Gregor cada cop estava més bruta i començava a assemblar-se a un traster ple de rampoines.
Correcte Incorrecte
19) Els senyors Samsa van llogar una de les peces de la casa a tres dispesers.
Correcte Incorrecte
20) Al final de la història, Gregor recupera l'aspecte humà.
Correcte Incorrecte
La bombeta creada per Edison.
Què us sembla? Penseu que això es pot aplicar també a l'escriptura? Creieu que per escriure una obra literària n'hi ha prou amb la inspiració o cal plantejar i treballar prèviament un guió de la història, els temes i la caracterització dels personatges? Podem començar a construir la casa per la teulada?
Pareu atenció a l'obra i esbrineu com és l'estructura que basteix La metamorfosi. S'avé amb l'esquema clàssic de plantejament, nus i desenllaç? Quantes parts distingiu en el relat?
Podeu continuar l'anàlisi d'altres detalls de construcció, per exemple, a partir de la distribució dels espais en el relat: Com és l'habitació de Gregor? Quantes portes té i quina funció exerceixen en el relat? A quin lloc de la casa se situa aquest espai? Us atreviríeu a dibuixar el plànol de la casa dels Samsa?
En grups de quatre, responeu aquestes preguntes, proposeu una estructura per a La metaforfosi i feu-ne un esquema de l'acció. No oblideu dissenyar el plànol de la casa!
Sintetitzeu aquesta informació en un pòster i compareu-lo amb el dels vostres companys. Hi coincidiu?«No sóc res més que literatura» Diaris (1910-1923), Franz Kafka
© Grup62