Abans de la lectura

Icona iDevice Qui és M. Àngels Anglada?
Què sabeu de Maria Àngels Anglada? Sense comptar les entrades de la Viquipèdia, quines altres pàgines sobre l'autora trobeu a la xarxa? A partir d'aquesta informació, feu un retrat complet de la novel·lista.

Podeu dividir la seva vida en dècades i, en grups de 3 o 4 alumnes, escriure les seves vivències.

Després sumeu tots els fragments i mireu que l'estil lingüístic sigui igual en tot el text.

Us recomanem, entre d'altres, que consulteu aquesta pàgina, on sentireu la pròpia Anglada parlant de la seva obra. També hi trobareu altres testimonis que parlen de la seva persona.



M. Àngles Anglada. font: www.elter.net

Icona iDevice Què ens diu el títol Quadern d’Aram?
Què us suggereix el títol de la novel·la? Què o qui pot ser Aram? Busqueu a la xarxa aquesta paraula i feu propostes del que tractarà la història.
Icona iDevice El compromís amb la història

Quadern d'Aram s'emmarca en els anys del genocidi armeni més sagnant (1915 i 1916). Des de final del segle XIX, Turquia va aplicar una política d'extermini i assimilació de la cultura i de la població armènies. L'obra de M. Àngels Anglada mostra un gran compromís amb la memòria històrica dels pobles petits. Coneixeu d'altres experiències d'exili i d'assimilació cultural semblants?
Feu un quadre cronològic de situacions similars al llarg de la història del segle XX. Seguiu l'exemple:


Fet Anys Conseqüències Procés d'exili
Turquia extermina la cultura armènia i assimila aquest país
1915-1916
Genocidi Fugida d'armenis a països de Rússia i d'Europa.




Icona iDevice Literaturitzar l’horror
M. Àngels Anglada és autora d'El violí d'Auschwitz. En aquest llibre explica la història d'en Daniel, un lutier jueu que amaga als nazis el seu ofici. Per sobreviure, els diu que és fuster, una feina que li permet resistir les condicions de vida infrahumanes del camp de concentració, i ajornar així la seva probable eliminació. És a dir, Anglada afronta també el problema del genocidi. En un cas el dels armenis, en l'altre, el dels jueus.

En ocasió d'una entrevista que li feia el PENCatalà, quan se li va preguntar si en certa manera evitava recrear-se en l'horror quan escrivia, Anglada va respondre:

«És que cal evitar-ho perquè, si no es fa així, hi ha el perill de caure en una mena de sadisme literari i fins i tot de perdre el respecte per les víctimes. I un dissortat és una cosa sagrada. La qüestió és que no és gens fàcil narrar l'horror. Tinc present el que planteja Jorge Semprún a La escritura o la vida: s'ha de fer l'esforç d'explicar-ho (i no limitar-se a dir que l'horror és inexplicable), però s'ha de contextualitzar i elaborar, cal que aparegui l'art per tal de vèncer el mateix horror».
Font: http://lletra.uoc.edu/uploads/lletra/noms/maanglada/pdf/anglada.pdf



El violí d'Auschwitz. Font: www.grup62infantiljuvenil.cat


Al llarg de la història de la literatura, molts escriptors han aprofitat la plataforma literària que tenien, és a dir, la possibilitat de tenir una veu que escoltaven molts lectors, per denunciar o explicar els horrors de la història de la humanitat. Tant si ho havien viscut en la pròpia pell com si no.

Aquí te’n donem una llista. Saps qui és l’autor de cadascun d’aquests deu títols?

 


Icona iDevice L'època de M. Àngels Anglada (1)
Ara que coneixeu la biografia d'Anglada i el marc històric de la novel·la, penseu com era l'època en què va escriure l'escriptora. Quins esdeveniments creieu que van determinar la seva perspectiva com a ésser humà i com a artista?


Nen al Passeig de Gràcia de Barcelona. Diada de Catalunya del 1977
Font: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/LaDiadadeCatalunya1977.jpg


En grups de tres, feu un quadre sinòptic sobre l'època de M. Àngels Anglada. Assenyaleu els principals esdeveniments històrics, polítics, socials, científics i artístics a Catalunya i a Europa durant el segle xx.

Quins fets i personatges protagonitzaren aquells anys? Quines fites s'aconseguiren?


Icona iDevice L'època de M. Àngels Anglada (2)
I la literatura: com era i com sobrevivien les lletres catalanes durant la segona meitat del segle xx? Quins eren els companys lletraferits d'Anglada? I els seus mestres? Tingué deixebles?

En parelles, prepareu una presentació sobre vuit dels principals escriptors de la literatura catalana de la segona meitat del xx. La seva obra presenta característiques comunes amb la d'Anglada? Quins són els trets d'estil propis d'aquests autors? Incloeu a les diapositives una fotografia de l'escriptor, els títols més rellevants i un fragment de la seva escriptura com a exemple.

Aquí va una pista per començar: Reconeixeu l'autor de Camí de Sirga?


Font: http://www.ebook62.cat/fitxers_1/autors/fitxers/1338/moncada300.jpg


Icona iDevice El mar (1)
Ompliu els espais buits d'aquest fragment de Quadern d'Aram amb el mot o l'expressió adients. Pareu atenció perquè haureu d'afegir el gènere i el nombre dels mots. Quan llegiu el llibre, busqueu-hi aquest fragment i comproveu les vostres respostes.
  • l'home
  • oblidar
  • noi de coberta
  • dissorts
  • èxode
  • fugida
  • prou bé
  • amenaces
  • taurons
  • bussejador
  • matances
  • tranquil
Comparo el mar amb les dificultats del nostre aquella terrible i encara més amb totes les i dels turcs, i, de veritat, trobo que sota aigua s'hi està . He après que és més perillós que els i les morenes! El mar, sota la superfície, és sovint , hi ha un silenci i una pau que m'agraden molt i em fan totes les de casa nostra. Si hagués convingut, també hauria fet de , perquè em calia feina, però he resultat un bon .

  

El mar (2)
Quadern d'Aram és també, com hem vist a l'exercici anterior, una novel·la marinera. De la llista següent, digues quines paraules estan relacionades amb el vocabulari marítim:

Escafandre
Llagut
Munió
Salabror
Atuell
Petxina
Borrall
Fer barrila
Fondejar
Entelar
Salpar
Barquejar
Roger
Pàmpol
Sojorn
Ormeig
Capellà
Fitora
Corball
Estol
Derelicte
Llastar
Xurriaques




Casa de pescador. Font: Wikimedia Commons i Llaguts. Font: www.edu365.cat

Ara mira de fer un text on hi hagi com a mínim 5 paraules marineres i 3 de no marineres.

Icona iDevice Dictat
Escolta amb atenció aquest text que llegirem. Primer ho farem seguit, sense indicacions de punts i comes. Després el repetirem a poc a poc perquè el puguis anar transcrivint.

Si et perds, recorda que pots escoltar-lo tantes vegades com vulguis.

 

 



Icona iDevice Tast de vocabulari
Si us atreviu amb aquests mots encreuats, descobrireu deu paraules ben presents a Quadern d'Aram. La vertical us donarà pistes per esbrinar-ne la resta!
  1. Closca.
  2. Teixit fibrós envoltat d'una membrana mucosa que cobreix la part alveolar dels maxil·lars i s'adhereix fortament a les dents.
  3. Que fa flaire. Femení.
  4. Fixar, subjectar. Participi, femení.
  5. Tracte, maquinació, entre dues o més persones, encaminat a mal fi.
  6. Elevar, erigir, (un monument, una estàtua, un altar, etcètera). Primera persona del singular del present d'indicatiu.
  7. Estar-se en un lloc un cert temps. Participi, masculí.
  8. Capa d'aigua escampada per terra deguda a la pluja, a una vessada, etcètera. Plural.
  9. Guardar intacte (allò que es considera bo o virtuós). Tercera personal del singular del present d'indicatiu.
  10. Fer perdre (a algú) la presència d'esperit, l'esma, alarmar granment. Tercera personal del singular del present d'indicatiu.

      V        
          E  
S        
    P    
  R      
        E    
        J
          A
      V        
  A          


















  


«Quan de temps feia que no escrivia en aquesta llibreta!» Quadern d’Aram, M. Àngels Anglada

© Grup62