Després de la lectura
Aquí te n'apuntem 4, però segur que en trobes més. A quin conte pertany cada un d'aquests temes que tracta Dahl? Busca'ls, relaciona'ls i justifica'n la raó:
Aquí te'n donem alguns exemples. Acaba
i completa la taula:
Tema | Conte |
El maltractament d'animals | «El nen que parlava amb els animals» |
La cobdícia | |
La violència domèstica i física | |
El mobbing (quan encara no existia la paraula però si que existia el fet) | «El cigne» |
«Ha de comunicar-ho de seguida! -cridava Fawcett-. Són Treasure Trove! El Museu Britànic les voldrà, segur! Quant fa que les té?»
Has estat mai a Londres i has visitat el gran British Museum? És un dels museus més grans del món, però n'hi ha més. En coneixes d'altres? Quins?
Agafa un mapa del món i marca com a mínim 5 punts geogràfics on hi hagi un d'aquests grans museus (pensa en Mèxic DF, Nova York, París, etc.).
Després busca a les webs del museu informació sobre la institució i què és el que conserva i preserva que et faria molta il·lusió veure. Com per exemple, la tomba de Tutankamon o la Gioconda.Als contes de La meravellosa història... trobareu diverses vegades noms de ciutats i països diferents i tots són localitzacions reals de l'Índia i Anglaterra.
En petits grups, repartiu-vos els contes i creeu mapes on surtin totes les ciutats i feu-ne una ruta. No oblideu de buscar informació sobre aquestes ciutats per tal de fer-vos una millor composició del lloc.
Mapa de l'Índia. Font: wikicommons
Mapa d'Anglaterra. Font: http://www.visitengland.es/destinations/map-search.aspx
Quina d'aquestes ciutats us agradaria visitar? Per què? Raoneu la resposta.
«A l'acte, el professor Moor deixa de ser el meu heroi. Perdo tot l'interès per la meva feina, però alhora el cap se m'omple d'un anhel intensíssim. Desitjo per damunt de totes les coses esbrinar què és la màgia autèntica i descobrir el secret del ioga i el seu estrany poder.
Per aconseguir-ho, he de trobar un iogui que estigui disposat a acceptar-me com a deixeble.» (p. 126)
«Just aleshores sento parlar d'un home que es diu Banerjee. D'aquest Banerjee diuen que és un dels veritables grans ioguis de l'Índia, i que té uns poders extraordinaris. Sobretot, expliquen que ha aconseguit el poder singular de la levitació, de maner que quan resa tot el seu cos s'eleva i queda suspès en l'aire a dos pams de terra.» (p. 127)
Al conte La meravellosa història de Henry Sugar s'explica una història de
grans mestres del ioga i de l'autèntic poder de la ment.
- Què vol dir ioga?
- Què és exactament el ioga?
- Què és un iogui, ho saps?
- I què vol dir «levitar»?
Ara busca el sentit d'aquests quatre conceptes:
- Mantra
- Mandala
- Tantra
- Xacra (Chakra)
- Aura
Al final de l'exercici, reflexiona en què s'ha
convertit el ioga en la majoria dels centres esportius del món occidental.
Quina opinió en tens?
Has sentit mai a parlar d'Uri Geller? Va ser un showman que es va fer famós als anys setanta
del segle passat perquè deia que podia doblegar culleres amb la ment. Mira
aquest vell vídeo del 1975:
Després, si vols, mira com ha acabat la seva fama:
«Hi ha persones que quan ja han aguantat massa i han arribat a un punt intolerable, s'esfondren i cedeixen. N'hi ha d'altres, bé que no gaires, que per alguna raó es mantenen sempre inconqueribles. Es donen a conèixer en temps de guerra i també en temps de pau. Tenen un esperit indòmit i no hi ha res, ni el dolor ni la tortura ni l'amenaça de la mort, que els pugui fer cedir.
El petit Peter Watson n'era una, d'aquestes persones. I mentre maldava i s'aferrava com podia per no caure del capdamunt d'aquell arbre, tot d'una va veure molt clar que no acabaria vençut.» (p. 104)
Heu tingut mai aquesta sensació?
En Peter Watson és el clar exemple de l'antiheroi. Què és un antiheroi? Amb què es diferencia d'un heroi?
En una taula semblant a aquesta, anoteu les diferències de cada un
d'aquests dos rols i poseu-ne exemples.
Heroi | Antiheroi |
Superman | El Quixot |
Molt guapo i ben plantat | Acostuma a ser lleig i esquifit |
Sabríeu redactar una breu història amb
un antiheroi de protagonista, que, posat en una situació límit, creix i es
torna inconscientment valent?
Font: http://www.ehow.com/
Amb les 7 paraules a la pissarra, obriu un debat sobre si les condicions que proposa Dahl són totes imprescindibles o si encara en falten algunes més i quines.
Creieu que cal tenir «un do» per escriure bé? O aplicant al peu de la lletra les condicions de Dahl, també es pot arribar a ser un bon escriptor?
Després del debat, que cadascú de la classe pensi una idea tan breu com les que Dahl proposa a les pàgines 223 i 224 del conte «Un cop de sort» i després les llegiu en veu alta. Trieu-ne 4 i feu 4 grups a classe. Cadascun que desenvolupi la història amb imaginació, perfeccionisme i humor.
Abans de llegir-la, però, rellegiu el resum que fa Dahl de la història de Henry Sugar a les pàgines 166 i 167 i seguiu-ne el model.
«Un home adquireix la capacitat de veure a través de les cartes. I fa milions als casinos. Així va començar Henry Sugar» d’«Un cop de sort» de Roald Dahl
© Grup62