Abans de la lectura

Icona iDevice Qui era Gustave Flaubert i qui és Madame Bovary?
Entre tots els companys de la classe intenteu anotar les idees que se us acudin i que puguin tenir relació amb Flaubert. No només parlem de l'escriptor, sinó de la seva obra, l'època que va viure, els descobriments científics o els esdeveniments polítics del seu temps, etc.

Què en sabeu entre tots plegats? Segur que més del que us penseu!

Icona iDevice Una vida de cine?
Si heu fet l'exercici anterior amb èxit ja no cal que us expliquem qui era Gustave Flaubert. Ara, però, hem de constatar que no anàveu desencaminats en les vostres conclusions.

En grups de 3 persones o en parelles, comenceu a descobrir qui era Flaubert, com vivia, què pensava de la seva època i del seu entorn i, sobretot, per què escrivia.


Retrats de Gustave Flaubert. Font: www.commons.wikimedia.org

  1. Fixeu-vos en els punts que considereu més rellevants i aneu-los anotant en un word col·laboratiu. Abans d'afegir-hi informació, però, llegiu el que hi han escrit els altres per no repetir-vos.
  2. Penseu també a recollir imatges il·lustratives (no solament algun retrat de l'escriptor, sinó imatges de l'entorn, de la moda de l'època, de les ciutats...).
  3. Quan tingueu tota la informació, repartiu-vos en tres grups i, en períodes de diverses dècades amb intervals de vint anys, escriviu el guió de la vida de Flaubert com si fos el guió d'un biopic. Il·lustreu-lo amb les imatges trobades i feu un muntatge amb el Power Point o l'Slide share.

Al final, aquesta biografia feta entre tots serà la que us ha de servir per estudiar l'escriptor!

Creieu que la seva va ser una vida de cine?
Icona iDevice Corren temps nous
Entre mitjan i el final del segle xix, els escriptors són testimonis d'un procés social mai vist abans: la societat emergent té ànsies de possessió material i deixa les qüestions de l'esperit i de l'ànima en un terme d'interessos molt inferior.

Arrel d'aquest canvi de valors, neix una nova literatura que destaca com a mites els protagonistes solitaris que no accepten aquesta organització social i que consideren que la bellesa, la cultura, el saber i el pensament són fonamentals per viure. De fet, Flaubert va ser conseqüent en aquest sentit, ja que va fugir de les convencions socials i de la vida frívola de la burgesia, malgrat que en formés part.

Així neixen dos grans corrents literaris: el realisme i el naturalisme, que es barregen i es complementen sovint.

Els manuals de literatura descriuen aquests conceptes així:

Realisme: "Doctrina estètica basada en la descripció objectiva de la realitat, en obres literàries i artístiques, sense concessions a l'embelliment o a la idealització."

Naturalisme: "Després del 1850 la difusió del positivisme i l'entusiasme pels estudis científics conduí els novel·listes a un nou plantejament: era més important la temàtica que no pas la forma narrativa. L'escriptor utilitza els mètodes de les ciències experimentals i accepta la tesi de Taine: l'home és sotmès al determinisme universal; els sentiments i els caràcters són rigorosament predestinats, i unes lleis, especialment les lleis de l'herència, regeixen el context literari, així com les lleis naturals regeixen la biologia i la fisiologia. La novel·la, doncs, no és més que una part de la història natural, i l'escriptor ha d'usar els mètodes de la nova ciència: observació i experimentació."

A Catalunya, un dels màxims artífexs d'aquests corrents literaris fou Narcís Oller. (Per a més informació, consulteu el llibre de SOLC. Literatura Catalana. Història i textos. Barcelona: Educaula, 2010).

En realitat aquests moviments són el resultat dels canvis socials, polítics i científics que es van produir.

Feu una taula que englobi tots aquests canvis. Dividiu-vos en grups reduïts i que cada grup s'ocupi d'un o dos temes. Aquí us en proposem uns quants, però n'hi pot haver més:

  • Els principals trets característics dels autors i les obres més representatives de cada un dels moviments
  • Els principals fets històrics a França
  • Els principals fets científics a França
  • Els principals fets al món
  • Els principals fets culturals
  • Els principals fets històrics a Catalunya

Fixeu-vos que afegim una casella que es diu "Importància de l'aportació". No sempre la podreu omplir, però si no s'entenen les conseqüències de cada fet no serveix de gaire saber que es van produir.

Quan tingueu les dades ajunteu totes les columnes i tindreu un quadre sinòptic que us servirà per estudiar.

Us en posem un exemple:

Fet destacable
Àrea
Importància de l'aportació
Altres dades
Edmond Duranty i Champfleury (Jules Husson) teoritzen sobre el Realisme en dues obres amb el mateix títol: Le Réalisme (Duranty en 1853 i Champfleury en 1857) Literatura Escriptors francesos. Els primers teòrics del Realisme com a mètode d'escriptura que requereix documentació, descripció objectiva d'ambients i de personatges poc tractats en literatura (com camperols, treballadors o artesan Champfleury a la xarxa

Retrat de Duranty
Gustave Courbet publica en 1855 un manifest a favor del Realisme Pintura El manifest de Courbet subratlla el naixement d'un nou estil d'entendre les arts, en què es prioritza el retrat dels costums i de les idees de l'època El taller del pintor exemplifica l'estil realista de Courbet i és al Museu d'Orsay de París
Claude Bernard publica la Introducció a la medicina experimental en 1865 Medicina El mètode científic de Bernard influeix en l'art: extremà l'estil objectiu de representar la realitat i impulsà el Naturalisme Biografia de Claude Bernard

 









































Icona de Pregunta iDevice El Realisme i el Naturalisme literaris (1)
Ara que coneixeu les característiques de la literatura realista i naturalista, us proposem distingir-les a la pràctica.

Llegiu els fragments a continuació i fixeu-vos en l'estil de l'escriptura, els temes, els personatges, els noms esmentats i el punt de vista de la veu narrativa. Està plé de pistes perquè distingiu els fragments d' obres del Realisme i el Naturalisme del XIX, dels altres que van ser escrits posteriorment (al segle XX). Ho descobriu?

Repasseu també les característiques de la novel·la contemporània al llibre de literatura universal. Aleshores la vostra sagacitat per resoldre el repte no tindrà límits!

«La hipocondria i els dolors de cap, que no havien desaparegut encara totalment, tenien en Daniel tan sorrut, malhumorat i emperesit com a Vilaniu mateix. La claror, més resplendent allí que al poble li era irresistible amb ulleres i tot. L'abstenció de fumar el tenia desficiós. No estava, doncs, per a converses, ni per a escalar garrotxes, ni tan sols per a abandonar un xic més que a casa seva la poltrona que tenia en son dormitori del mas. Vull dir que continuava el drama, en diferent escenari i res més... Però al cap de dues setmanes les coses mudaren d'aspecte: la medicació havia extirpat els dolors; l'alimentació i l'aire, enfortit l'organisme; l'absència de la Carolina i de les seves parets pairals, esfumat el record i assossegat aquella ira latent que li agrejava l'existència. La nuvolada es va anar desfent de pressa, i, al cap de dos mesos de viure en ple camp i de posar moderament en exercici les forces musculars, sense mals de cap ni de disgustos, En Daniel va quedar com nou...»

  
Segle XIX
Segle XX

«Sí perquè ell no havia fet mai una cosa com això de demanar que li portessin lesmorzar al llit amb un parell dous des de lhotel City Arms quan es feia el malmirrós amb una veu decaiguda tot un personatge per ferse linteressant amb aquell fardot de Mrs Riordan que es pensava que shi faria larròs i no ens va deixar ni cinc tot per a misses per a ella i la seva ànima més rància que shagi vist mai que quan shavia de gastar 4 penics per lesperit de cremar jo no sabi què li passava explicantme les seves penes tenia corda per a no acabar mai que si la política i els terratrèmols i la fi del món més val que ens ho agafem una mica bé mentrestant Déu nos en guard que totes les dones fossin com ella contra els vestits de bany i els vestits escotats és clar que ningú no tenia gens dinterès que ella sels posés suposo que era una beata perquè cap home no se la devia haver mirat dues vegades espero no ser mai com ella ja és estrany que no ens fes tapar la cara i tot però era una dona ben educada això sí i tota la seva xerrameca que si Mr Riordan per aquí i que si Mr Riordan per allà suposo que estava content dhaverse desempallegat i el seu gos ensumantme les pells i sempre ficantsem per sota les faldilles [...]»
  
Segle XIX
Segle XX

«La heroica ciudad dormía la siesta. El viento Sur, caliente y perezoso, empujaba las nubes blanquecinas que se rasgaban al correr hacia el Norte. En las calles no había más ruido que el rumor estridente de los remolinos de polvo, trapos, pajas y papeles que iban de arroyo en arroyo, de acera en acera, de esquina en esquina revolando y persiguiéndose, como mariposas que se buscan y huyen y que el aire envuelve en sus pliegues invisibles. Cual turbas de pilluelos, aquellas migajas de la basura, aquellas sobras de todo se juntaban en un montón, parábanse como dormidas un momento y brincaban de nuevo sobresaltadas, dispersándose, trepando unas por las paredes hasta los cristales temblorosos de los faroles, otras hasta los carteles de papel mal pegado a las esquinas, y había pluma que llegaba a un tercer piso, y arenilla que se incrustaba para días, o para años, en la vidriera de un escaparate, agarrada a un plomo.»
  
Segle XIX
Segle XX

«Em recordo d'aquell dia que, després d'incomplir la promesa que li havia fet la vetlla (no és pas quina niciesa havia seduït el seu cor capriciós, una pista de patinatge plastificada o una pel·lícula que volia anar a veure sense mi), vaig sorprendre, mercès al concurs d'un mirall posat de biaix i una porta entreoberta, l'expressió del seu rostre..., aquell posat que no sabria descriure amb exactitud: una expressió de desesperança tan perfecta que semblava diluir-se en una altra d'encantament plàcid, a la ratlla mateix de la injustícia i de la frustració; tot límit pressuposa l'existència d'alguna cosa més enllà i d'aquí venia l'estupor plàcid. I si tenim en compte que aquelles eren les celles corrugades i els llavis entreoberts d'una nena, apreciareu millor quines fondàries de luxúria calculada, quina desesperació reflexa em van impedir de caure de genolls als seus peus adorats i desfer-me en llàgrimes humanes i sacrificar la meva gelosia al plaer que la Lolita esperava assaborir, fos quin fos, en companyia dels xicots bruts i temibles d'un món extern que tanta realitat tenia per a ella.»
  
Segle XIX
Segle XX

«El tramvia s'acostà i es va parar. Les campanes encara tocaven dos quarts. Vaig pujar i va arrencar altre cop, esborrant els dos quarts. No: els tres quarts. Després faltarien deu minuts, tanmateix. Abandonar Harvard el somni de la teva mare pel qual va vendre la prada d'en Benjy

què he fet per merèixer uns fills com aquests en Benjamin ja era una bona creu i ara que ella no em respecti a mi la seva pròpia mare he patit per ella i he somiat i he fet plans i m'he sacrificat vaig baixar cap a la vall però mai d'ençà que va obrir els ulls no m'ha dedicat ni un sol pensament que no fos egoista de vegades la miro i em demano si deu ser filla meva llevat d'en Jason ell mai no m'ha donat un moment de pena des que el vaig tenir als braços llavors vaig saber que havia de ser la meva alegria i la meva salvació em creia que en Benjamin ja era prou càstig per tots els pecats que he comès pensava que era el càstig per tots els pecats que he comès pensava que era el càstig per haver bandejat el meu orgull i haver-me casat amb un home que es considerava superior a mi no em queixo pas l'estimo més que a ningú a causa d'això a causa del meu deure per bé que en Jason sempre em va tenir el cor robat [...]»
  
Segle XIX
Segle XX

«Anna contestà a les dames amb unes quantes paraules; però, preveient que la conversa no tindria interès, demanà a Annuixka que li donés el fanalet, el collà al braç de la butaca i va treure del seu sac de viatge un tallapapers i una novel·la anglesa. Els primers moments no podia llegir. D'antuvi, la destorbaven les anades i vingudes; després, quan el tren es posà en marxa, no era possible de deixar de prestar atenció als sons; després la van distreure la neu encastada al vidre de la finestra esquerra, el conductor que havia passat per davant tot embolicat i les converses sobre la borrufada que hi havia a fora. Després, tot igual: el mateix sacseig i el mateix estrèpit, la mateixa neu a la finestra, aquells trànsits ràpids de la calor del vapor al fred i altra vegada a la calor, l'aparició constant de les mateixes cares en la mitja tenebra i les mateixes veus, i Anna pogué llegir i comprendre allò que llegia. Annuixka, ja abaltida, sostenia el maletí vermell als genolls amb les seves mans amples enguantades, en les quals un dels guants era foradat. Anna Arkàdievna llegia i comprenia, però li era desagradable de llegir, això és, de seguir el reflex de la vida d'altres persones. Ella mateixa tenia massa ganes de viure. Si llegia que l'heroïna de la novel·la tenia cura d'un malalt, sentia el desig d'anar per la cambra d'aquest amb uns passos imperceptibles; si llegia que un membre del parlament pronunciava un discurs, aquest discurs l'hauria volgut pronunciar ella mateixa; si llegia que Lady Mary anava a cavall i causava l'admiració de tothom amb la seva audàcia, volia fer tot això ella mateixa. Però no podia fer res. I jugant amb les seves petites mans amb el tallapapers, llegia aferrissadament.»
  
Segle XIX
Segle XX

«La vista de la petita magdalena no m'havia recordat res abans de tastar-la; potser perquè, com que després les he vist tot sovint en els prestatges de les pastisseries, la seva imatge havia abandonat aquells dies de Combray i s'havia vinculat a altres de més recents; poster perquè d'aquests records abandonats durant tant de temps fora de la memòria no en sobrevivia res, tot s'havia disgregat; les formes -inclosa la de la petita petxina de pastisseria, tan generosament sensual sota el seu prisat sever i devot- s'havien abolit o, adormides, havien perdut la força d'expansió que els hauria permès atènyer la consciència. Però quan no subsisteix res d'un passat antic, després de la mort dels éssers, després de la destrucció de les coses, només l'olor i el gust, més fràgils però més vivaços, més immaterials, més persistents, més fidels, romanen encara durant molt de temps, com ànimes, recordant, esperant, expectants, sobre les ruïnes de tota la resta, suportant sense vinclar-se, sobre la seva goteta quasi impalpable, l'edifici immens del record.»
  
Segle XIX
Segle XX

«Raskòlnikov portava una pressa febrosa; prengué les claus i començà altre cop a forfollejar el pany però endebades, ja que no les podia fer entrar. No pas perquè les mans seguissin tremolant-li, sinó perquè s'equivocava: ell veia prou bé que la clau no era la que calia; tanmateix continuava forfollejant. Tot d'una comprengué que la clau grossa, dentada, que penjava junt amb les altres petites, no devia ésser de la calaixera, com havia penst la darrere vegada, sinó d'una arqueta i que era en la dita arqueta que segurament ho havia amagat tot. Raskòlnikov deixà anar la calaixera, i immediatament s'esmunyí sota el llit, per tal com sabia que és en aquest indret que les velles posen les arquetes. En efecte: n'hi havia una de regular, d'una arxina amb escaig de llargada, amb una tapa bombada folrada de marroquí vermell clavat amb claus d'acer. Tal com s'havia imaginat, la clau dentada era del pany de l'arqueta i obrí. Al damunt, sota un llençol, hi havia un abric de pell de conill amb guarnits vermells; a sota hi havia un vestit de seda, després un xal i, al fons, pel que semblava, no hi havia altra cosa que draps. Primer de tot, es posà a eixugar-se les mans tacades de sang en les guarnicions vermelles. "Vermell amb vermell no es veurà -es digué; però tot d'una es repensà-. Senyor! És que m'he tornat foll?" pensà espaordit.»
  
Segle XIX
Segle XX

«Aleshores començà a fer-li llàstima el peixàs que havia enxarpat. És meravellós i estrany i vés a saber quina edat deu tenir, pensava. Mai no he pogut haver un peix tan valent ni que es portés d'una manera tan rara. Potser és massa assenyat per a treure el cap. De fet podria enllestir-me si saltava o bé m'envestia de bursada. Però potser l'han enganxat ja unes quantes vegades abans, i coneix que aquesta és la bona manera de presentar la lluita. Ell no pot saber que només se les heu contra un home sol, ni que aquest home és un vell. Però quin peixàs deu ser i quanta moneda me'n donaran al mercat, si té bona carn! Embocà l'ham com tot un mascle, estreba com un mascle i combat sense pànic. Qui sap si en porta alguna de cap o si està tan desesperat com jo mateix.»
  
Segle XIX
Segle XX

«L'any 1821, els primers dies del mes de maig, David i Lucien eren prop de la claraboia del celobert, en el precís moment que, cap allà les dues, llurs quatre o cinc obrers se n'anaven a dinar. Quan l'amo veié que l'aprenent tancava la porta amb campaneta que donava al carrer, menà Lucien al pati, com si l'olor de la tinta, del paper, de les premses i de les fustes velles li fos insuportable. Ambdós s'assegueren en un racó des d'on podrien veure si algú entrava al taller. Els raigs de sol que es filtraven a través dels pàmpols de l'emparrat acaronavem ambdós poetes, embolcallant-los de llum, com si fos una aurèola. El contrast produït per l'oposició d'aquells dos caràcters, d'aquells dos rostres, va ser aleshores tan acusat, que hauria seduït el pinzell d'un gran pintor. David tenia les formes que la natura dóna a aquells destinats a les grans lluites, esclatants o secretes. El seu bust ample era flanquejat per unes espatlles fortes que harmonitzaven amb la plenitud de totes les seves formes.»
  
Segle XIX
Segle XX

Icona iDevice El Realisme i el Naturalisme literaris (2)
La següent llista conté els noms dels autors i els títols de les obres dels fragments que acabeu de llegir. Sou capaços de relacionar els fragments amb el títol i l'autor corresponents?

Icona iDevice Els primers best-sellers o supervendes
D'aquella època destaquen especialment els autors russos i francesos, però també n'hi va haver d'espanyols i de catalans la majoria d'obres dels quals van ser autèntics supervendes. Eren novel·les que retrataven i/o criticaven la burgesia, que era la principal consumidora/lectora d'aquests llibres. Read the paragraph below and fill in the missing words.

1) Sabries dir qui és l'autor de cada una d'aquests obres?

Anna Karenina,

Fortunata y Jacinta,

Pilar Prim,

La Regenta,

Pares i fills,

Les tres germanes,

Bola de greix,

Nana,

Els tres mosqueters,

 

 

2) Sabries dir qui és qui?

Cognom:

 

Cognom:

 

Cognom:

 

Cognom:

 

Cognom:

 

Cognom:

 

Cognom:

 

Cognom:

 

3) Ara endreça'ls per ordre cronològic per la lletra que els idetifica a l'activitat 2.

- - - - - - -

(de més antic a menys)

  

Icona iDevice Mots perduts
La personalitat d'Emma Bovary està determinada, principalment, per la formació que va adquirir durant l'adolescència i els llibres que va començar a llegir llavors. En el fragment següent sobre els seus orígens falten algunes paraules que han caigut pel camí... Hem trobat els mots, però vosaltres ens heu d'ajudar a col·locar-los en el lloc correcte.


camp
motius
consumpció
sentimental
comerciants
quiets
barri
desclòs
carros
escriptors
pervenen
líriques
profit
escolat
munyien
inútil
bel
emocions











Si la seva infantesa s'hagués a la rebotiga d'un de aleshores potser s'hauria a les invasions de la naturalesa, les quals ordinàriament, nomes ens per la traducció dels . Ella, però, coneixia massa el ; sabia el dels ramats, com la llet, la forma i el moviment dels . Acostumada als aspectes , se sentia atreta, contràriament, pels accidentats. Calia que pogués treure de les coses una mena de personal, i refusava com a tot el que no contribuïa a la immediata del seu cor; era d'un temperament més aviat que no artista, i cercava i no paisatges.


  

Icona iDevice L’altra gorra d’en Charles

Sou capaços de solucionar aquests mots encreuats?


Icona iDevice Posant ordre al desgavell
Al paràgraf següent de la novel·la, les frases han decidit canviar d'aires i han anat de visita a una altra línia... Les podríeu endreçar correctament?

Icona iDevice Una clàssica sopa de lletres
Al poble dels Bovary hi ha un plat típic per als lletraferits: la sopa de lletres. La tradició culinària va néixer una nit en què un veí d'aquesta població llegia Madame Bovary mentre dinava i li van caure a la sopa dotze paraules!

Les trobeu?

 


Atenció! N'hi ha un paraula que és una expressió formada per tres mots i apareix tota seguida com si fos una sola paraula!



«Madame Bovary sóc jo!» Madame Bovary, de Gustave Flaubert

© Grup62