Mercè Ibarz connecta amb la llibertat expressiva actual
La memòria té forma de conte. Amb el títol d'una cançó de Nirvana, Mercè Ibarz brinda a Vine com estàs històries teixides pel record. La guerra separa germans, agita la propietat de la terra, fa ballar la matriarca moribunda. I, en la segona part d'aquest fresc sorprenent, passat i present es tramen en un lluminós "repertori de passions" urbanes. Allò que perviu en el pare setanta anys després, les converses de la narradora amb Sofi, la malaltia i l'amistat, la mare que dissenya i cus el seu vestuari, l'espetec del viure.Un relat de relats ordit amb lleugeresa i insòlita llibertat expressiva.
Vine com estàs és el darrer llibre de l’escriptora de la Franja de Ponent Mercè Ibarz (Saurí, Osca, 1954). I dic llibre i no novel·la perquè està a cavall entre la novel·la i els relats, ja que en aquest llibre hi trobem ambdós gèneres.
La primera part, La guerra vista des del mas, actua gairebé com a novel·la històrica en forma de petita nouvelle, on es narren fets històrics de la Guerra Civil que van succeir a la Franja de Ponent barrejats amb experiències pròpies de la família de l’autora; i la segona part, Repertori de passions, està formada per deu relats que Mercè Ibarz va necessitar escriure després de la mort d’una amiga, i que transcorren a la ciutat de Barcelona.
Totes dues parts tenen com a fil conductor la memòria de la narradora -la mateixa en les dues històries, tot i que a la primera part es manté omniscient- en forma de records. A mesura que avancem en els relats, anirem descobrint que alguns d’aquests tenen un caire més èpic i n’hi ha d’altres que són més lírics.
L’estructura d’aquest llibre fa que la seva lectura es pugui encetar des de qualsevol relat. En algun d’aquests hi trobareu reflexions ben curioses i sovint profundes, com per exemple aquesta:
La felicitat és melangiosa, un estat de la malenconia, no té a veure sempre amb l’exaltació sinó a vegades amb el desesper.
Com a anècdota, Nosaltres, dir-vos que el títol del llibre està tret de la cançó de Nirvana Come as you are, una de les cançons que la Mercè Ibarz escoltava mentre escrivia una segona part que, per cert, va fer abans que la primera.
Aquí teniu el primer capítol en pdf.